در باب انحصاری که نشان قدرت شد!

به گزارش مجله مدیریت ناب، مقاومت بعضی دستگاه ها برای تبادل اطلاعات و اتصال یکپارچه خدمات، حلقه مفقوده توسعه دولت الکترونیکی در ایران است؛ این که شهروندان هنوز هم تحقق دولت الکترونیک را احساس نمی نمایند، ناشی از عدم تمایل دستگاه ها به آزادسازی داده هاست، موضوعی که بارها توسط مسئولان ارتباطی مورد انتقاد قرار گرفته و هنوز هم ادامه دارد.

در باب انحصاری که نشان قدرت شد!

به گزارش خبرنگاران، در حالی که برای به ثمر رسیدن دولت الکترونیکی احتیاجمند یکپارچه شدن خدمات دستگاه های دولتی هستیم، به نظر می رسد بعضی سازمان ها یا میانه ای با الکترونیکی شدن ندارند یا روش ویژه خود را برای این کار در پیش گرفته اند که این موضوع با تجمیع خدمات به صورت واحد در تضاد است.

دولت الکترونیکی یک نرم افزار یا دیتاسنتر و یک پروژه نیست بلکه شیوه نوینی از حکمرانی دولت و ارتباط دولت با دولت، دولت با مردم به منظور بهینه سازی شیوه ها و شفاف سازی فرآیندها و مقابله با فساد است. با این اوصاف، به گفته کارشناسان آنچه که امروز برای توسعه دولت الکترونیکی احتیاج داریم، اعتقاد و عزم ملی است اما بعضی از مدیران به دلیل عدم اعتقاد و تصور واحد از اهمیت استقرار دولت الکترونیکی هم چنان در برابر این عزم ملی مقاومت می نمایند.

بعضی دستگاه ها، اطلاعات را به صورت انحصاری درون خود نگه داری می نماید، یا مستقل به ارایه بخش کوچکی از خدمات خود به مشترکانشان می پردازند، غافل از این که با جریان آزاد اطلاعات در چارچوب پروتکل های موجود و زیرساخت های فراهم شده خدمات بهتر و سریع تری به شهروندان ارائه می گردد، در حالی که این اطلاعات و داده ها، ملی است و باید در راستای منافع ملی مورد استفاده قرار بگیرد.

دبیرخانه شورای عالی فناوری اطلاعات موظف است به صورت مستمر در دوره های سه ماهه نسبت به ارزیابی کیفیت وبگاه ها و خدمات الکترونیکی دستگاه های اجرایی که شناسنامه خدمات آن ها به تأیید سازمان اداری استخدامی کشور رسیده است، اقدام و گزارش مربوط را به شورا ارائه کند.

نتایج پنجمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیکی دستگاه های اجرایی اخیراً در حالی اعلام شد که تحقق بلوغ الکترونیکی دستگاه های اجرایی کشور به 62 درصد رسید. این ارزیابی با پایش 105 دستگاه دولتی انجام شد، در حالی که امتیاز عمومی دستگاه ها برای ایجاد درگاه خدمات 84 درصد، حضور در وب 66.9، خدمات تعاملی 70.44 درصد، خدمات تراکنشی 70.22 و یکپارچگی خدمات 50.19 درصد بود. این نتایج همچنین نشان می دهد در ارزیابی نوبت پنجم پنج دستگاه یاری نکردند.

چندی پیش امیر ناظمی -رئیس سازمان فناوری اطلاعات- در توییتر نوشته بود: کارنامه ما در رشد تبادل داده میان دستگاه های دولتی در یک سال گذشته در این نمودار آمده است؛ به طور متوسط 400 درصد رشد، اما شهروندان طعم دولت الکترونیک را نمی چشند؛ چرا که دستگاه ها هنوز تمایل به آزادسازی داده ندارند، هنوز قدرت را در انحصار داده می بینند و نه در به اشتراک گذاری آن.

او همچنین خاطرنشان نموده بود: مهم ترین اولویت شاید تغییر نگاه حکمرانان و نهادهای دولتی به سمت خدمات شهروندمحور است. دولت الکترونیکی بیش تر از آنکه تسهیل گر کارهای اداری کارمندان دولت و اتوماسیون اداری سازمان های دولتی دانسته گردد، باید پاسخی به احتیاج شهروندان باشد.

در حال حاضر به نظر می رسد بعضی از دستگاه ها تمایل چندانی برای یکپارچه کردن خدمات الکترونیکی از خود نشان نمی دهند. بعضی سازمان ها ممکن است میانه ای با الکترونیکی شدن نداشته باشند، بعضی ممکن است روش خود را برای ارائه خدمات به صورت الکترونیکی در پیش بگیرند و در این میان شاید تنها عده معدودی درخواست وزارت ارتباطات برای یکپارچه شدن خدمات را اجابت نمایند؛ اتفاقی که موجب می گردد روند الکترونیکی شدن خدمات طولانی تر گردد و این مردم هستند که شاید بیشتر از همواره از این موضوع متضرر شوند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 19 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 336

به "در باب انحصاری که نشان قدرت شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در باب انحصاری که نشان قدرت شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید