دانش بنیان ها برای برطرف چالش کم آبی در سیستان و بلوچستان به میدان بیایند

به گزارش مجله مدیریت ناب، معاونت علمی و فناوری از ایده های فناورانه و نوآورانه شرکت های دانش بنیان برای حل چالش های آب، خشکسالی و فرسایش سیستان و بلوچستان حمایت می نماید.

دانش بنیان ها برای برطرف چالش کم آبی در سیستان و بلوچستان به میدان بیایند

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از ایده های فناورانه و خلاق منابع آب ژرف در استان سیستان و بلوچستان حمایت می نماید. طرحی در زمینه توسعه مطالعات اکتشافی منابع طبیعی زیرزمینی که قرار است چالش های با اولویت حوزه آب منطقه سیستان را پاسخ دهد.

آب های ژرف تجدیدپذیر به عنوان یکی از منابع طبیعی زیرزمینی و یک سرمایه استراتژیک در دنیا شناخته می گردد. با توجه به خشکسالی های اخیر خصوصا در مناطق شرق و جنوب شرقی کشور، شناخت این منابع راهبردی بیس از پیش لازم است.

مطالعات اکتشافی اجرا شده توسط شرکت های دانش بنیان در سال های اخیر در این خصوص موفقیت آمیز بوده و با کوشش و همت متخصصان ایرانی دستیابی به این منابع در اعماق زیاد میسر شده است. بر این اساس یکی از برنامه های اولویت دار در اجرای پروژه های مرتبط با شناسایی و اکتشاف آب های ژرفی، شناسایی و برطرف چالش های مرتبط است.

کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نظر دارد از ایده های فناورانه و نوآورانه برای حل چالش های موجود در مطالعات مرتبط حمایت کند. بر این اساس از تمامی محققان، متخصصان و فناورانه حقیقی دعوت می گردد ایده ها پیشنهادات و راهکار های فناورانه خود را به آدرس اینترنتی http://ab.isti.ir/ ارسال نمایند.

این ایده ها می تواند در زمینه مرروی بر مطالعات مشخص سن آب زیرزمینی در ایران و احصاء کمبود ها و تعییت جهت گیری در مطالعات آینده، ارزیابی ستون چینه شناسی چاه های ژرفی سیستان و پیوستگی و قرابت آنها، ارائه مفهوم تجدیدپذیری منابع آب زیرزمینی در ایران با اندازه گیری سن تعدادی از آبخوان ها در شرق کشور،

سیال حفاری دوست دار محیط زیست پایه آبی و آبخوان های زمین شناسی شرق ایران و موقعیت و هندسه دگرشکلی بلوک هلمند-لوت باشد.

همچنین موضوعاتی، چون آبخوان های سازندی، ماهیت، تعریف، اتواع، تاریخچه، علم و نقش آن ها در گذشته، حال و آینده دنیا و ایران، حکمرانی بهره برداری پایدار از آب خوان های سازندی، تهیه نقشه آب خوان ها پهنه بندی سن و ویژگی های فیزیکوشیمیایی آنها، طراحی، ساخت و استانداردسازی تجهیزات سرچاهی مناسب برای چاه های آب ژرف، بومی سازی طراحی و ساخت پمپ های درون چاهی و ابزار برخط مدیریت پمپ در سطح با دبی فراوری، درجه حرارت و فشار بالا و بایو هیدروژئوشیمی منابع آب ژرف نیز موضوعات منتخب دیگر در این فراخوان است.

ایده های نوآورانه حوزه بومی سازی و بهینه سازی روش های پالایش آب های نامتعارف با استفاده از انرژی های تجدید پذیر، فراوری نرم افزار های بومی برای وارون سازی سه بعدی داده های الکترومغناطیس به ویژه روش های پرکاربرد و مقایسه استفاده از آب ژرف با انواع دیگر آب های نامتعارف برای اهداف کشاورزی از دیدگاه مالی و زیست محیطی، نیز مورد حمایت قرار می گیرد.

از دیگر موضوعات این فراخوان می توان به تاثیر آبیاری با آب ژرف بر روی رشد و فراوری متابولیت های ثانویه گیاهان دارویی منطقه سیستان، آنالیز و امکان سنجی 10 گونه ماهی زینتی با استفاده از آب ژرف، کارآیی آب چاه های ژرف سیستان در روش های کم آبیاری زیرسطحی بر عملکرد گل محمدی، جداسازی و شناسایی باکتری های گرما دوست سلولوایتیک و باکتری های نمک دوست فراوری نماینده آنریم آسپاراژیتاز از آب های ژرف سیستان، ردیابی راستا جریان آب های ژرفی در منطقه سیستان و امکان سنجی بومی سازی طراحی و ساخت دستگاه MT اشاره نمود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 خرداد 1400 بروزرسانی: 28 خرداد 1400 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1605

به "دانش بنیان ها برای برطرف چالش کم آبی در سیستان و بلوچستان به میدان بیایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانش بنیان ها برای برطرف چالش کم آبی در سیستان و بلوچستان به میدان بیایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید