خطر ابتلا به بیماری های کشنده حتی در چاق های سالم

به گزارش مجله مدیریت ناب، یک مطالعه نو نشان می دهد که داشتن یک پروفایل متابولیک طبیعی در افراد چاق به این معنی نیست که آن ها سالم هستند.

خطر ابتلا به بیماری های کشنده حتی در چاق های سالم

به گزارش دویچه وله به نقل از مدیکال نیوز تودی، پروفایل متابولیک طبیعی که به اسم چاقی سالم از نظر متابولیکی هم نامیده می گردد، هنوز هم فرد را در معرض خطر دیابت، بیماری های قلبی، سکته مغزی و بیماری های تنفسی قرار می دهد.

چاقی معمولاً منجر به مسائل متابولیکی همراه با افزایش قند خون، افزایش فشار خون، مقاومت به انسولین و سایر تغییرات متابولیک نامطلوب است. البته بعضی از افراد مبتلا به چاقی دارای فشار خون طبیعی، چربی خون مطلوب، التهاب سیستمیک کم و سطح سالم انسولین هستند. وقوع چاقی سالم از نظر متابولیکی یا MHO در کل جمعیت عمومی 3 تا 22 درصد است.

مطالعه فوق که به وسیله محققان انستیتوی بهداشت و سلامت دانشگاه گلاسکو در بریتانیا صورت گرفته، ارتباط بین MHO و مرگ و میر ناشی از حمله قلبی و سکته مغزی، نارسایی قلبی و بیماری های تنفسی، از جمله بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) را آنالیز نموده است.

نویسندگان جزئیات پزشکی 382 هزار نفر را به مدت بیش از 11 سال تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که افراد مبتلا به چاقی سالم در مقایسه با شرکت نمایندگان دارای متابولیک سالم، 18 درصد بیشتر در معرض حمله قلبی یا سکته مغزی، 76 درصد بیشتر در معرض خطر نارسایی قلبی و 28 درصد بیشتر در معرض خطر بیماری تنفسی هستند.

محققان توصیه می نمایند: مدیریت وزن می تواند برای همه افراد مبتلا به چاقی صرف نظر از مشخصات متابولیکی آن ها مفید باشد. از اصطلاح چاقی سالم از نظر متابولیکی هم باید در پزشکی بالینی اجتناب گردد، زیرا گمراه نماینده است.

تخمین زده می گردد که در سطح دنیا بیش از 300 میلیون نفر مبتلا به چاقی وجود دارد و اگر فرایند فعلی ادامه یابد، این رقم احتمالاً تا سال 2030 از 1 میلیارد نفر فراتر خواهد رفت و 20 درصد از جمعیت بزرگسال دنیا را گرفتار خود خواهد نمود.

منبع: فرارو
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1680

به "خطر ابتلا به بیماری های کشنده حتی در چاق های سالم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خطر ابتلا به بیماری های کشنده حتی در چاق های سالم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید