جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه 20 مرداد 1400

به گزارش مجله مدیریت ناب، بورس صبح امروز برق از سر سهامداران پرانده. شاخص کل بورس تهران تنها در 30 دقیقه حدود 26 هزار واحد جهش پیدا نموده و با یورش به سمت کانال 1.5 میلیونی حالا در میانه راستا و در محدوده یک میلیون و 480 هزار واحدی قرار گرفته است. در همین مدت کوتاه شاخص کل 1.78 درصد و شاخص هم وزن 96 صدم درصد رشد نموده اند. موضوعی که نشان می دهد شرایط برای شرکت های عظیم به مراتب بهتر از کوچکتر ها است. از جمله این نماد های عظیم می توان به فولاد، فارس، فملی، شستا، پارس، تاپیکو و شپنا اشاره نمود که بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل گذاشته اند.

جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه 20 مرداد 1400

لباس سبز بر تن سه چهارم نماد های بورسی

به گزارش خبرنگاران، در ساعات ابتدایی معاملات امروز چهارشنبه 20 مرداد 1400 از بین 311 نماد معامله شده در بورس تهران، 243 نماد با افزایش قیمت سهام روبرو شده اند و حدود 68 نماد در این بازار سبزرنگ فرایند نزولی در پیش گرفته اند. موردی که نشان می دهد امروز سه چهارم نماد های بورسی دل سهامدارانشان را شاد نموده اند. از طرف دیگر در بین 223 نماد معامله شده در فرابورس ایران، 152 نماد سبزپوش هستند و 71 نماد با رنگ قرمز به نقشه بازار آمده اند.

نقشه بازار در ابتدای معاملات روز چهارشنبه 20 مردادماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

نقشه بازار امروز صحنه هنرنمایی نمادهای شاخص ساز و دلاری است. شستا با بیشترین ارزش معاملات شاهد تشکیل یکی از سنگین ترین صف های خرید است و از همین ابتدای بازار پنج درصد به ارزش سهام مشتریانش اضافه نموده است. دیگر نمادهای گروه شرکت های چند رشته ای صنعتی هم صعودی هستند ولی فاصله زیادی با شستا دارند.

شتران و شپنا از گروه فرآورده های نفتی دیگر شگفتی سازان بازار امروز هستند با صف خریدشان بخشی از نقشه بازار را به رنگ سبز درآورده اند. بقیه نمادهای گروه عموما در حد سه چهار درصد رشد نموده اند. محصولات شیمیایی دیگر گروه سراسر سبزرنگ بازار امروز است که در آن برای آریا، نوری، پارس و تاپیکو صف خرید تشکیل شده و دیگر نمادها هم مثل فارس، شاراک و شپدیس با فرایند صعودی روبرو هستند. گروه فلزات اساسی بیشترین آمار معاملات را به خود اختصاص داده و در بینشان فولاد، فملی و ذوب به اسم لیدرهای گروه در حدود چهار درصد افزایش قیمت پیدا نموده اند. فخوز، کویر و کاوه به رشد سه درصد بسنده کردند.

افزایش قیمت سهام در گروه پالایشگاه، قیمت واحدهای پالایش را دو درصد بالا برده و دارا یکم هم حدود یک درصد رشد نموده است. دیگر صندوق های سهامی که مدیریت فعال دارند رشد بیشتری را پشت سر گذاشته اند. بانک ها و خودرویی ها امروز با قدم های کوتاه در فرایند صعودی بازار همراهی می نمایند و در حد یک تا دو درصد رشد نموده اند. عموما گروه های کوچک شرایط اینچنینی دارند ولی به هر صورت به سختی می توان گروه قرمزرنگ در نقشه بازار پیدا کرد.

صف های خرید همچنان دوبرابر صف های فروش

مثل روز های گذشته، امروز هم تعداد صف های خرید بیش از دو برابر تعداد صف های فروش است. تا جایی کخ حدود 118 نماد که در بینشان نماد های عظیم هم به چشم می خورند، صف خرید دارند و 18 درصد بازار را تشکیل می دهد. در طرف مقابل امروز 55 نماد یعنی هشت درصد بازار با صف فروش روبرو هستند. ارزش کل صف های خرید حدود هزار و 600 میلیارد تومان و ارزش کل صف های فروش حدود هزار میلیارد تومان است.

رقابت پارس و سپید در لیست صف های خرید

صدرنشینان لیست صف های خرید صندلی خود را با هم به اشتراک گذاشته اند. عرضه اولیه سپید در کنار نماد پتروشیمی خلیج فارس هر دو با صف خرید 330 میلیارد تومانی روبرو هستند. شتران با صف 117 میلیاردی در رتبه سوم نهاده شده است. شپنا، هرمز، کالا، شستا، آپ، غدیس، شاروم، فارس، وپارس و وپخش از دیگر نماد های دارای صف خرید سنگین با ارزش بیش از 20 میلیارد تومان در بازار امروز هستند.

کدما و غدام؛ سنگین ترین صف های فروش بازار

دو نماد شرکت معدنی دماوند و شرکت خوراک دام پارس امروز به صورت همزمان با صف فروش 110 میلیارد تومانی در صدر لیست سنگین ترین صف های فروش نهاده شده اند. ثالوند با صف 51 میلیاردی در مقام سوم ایستاده. کمرجان، کتوکا، سنیر، حپترو و زماهان هم با صف فروش سنگین تر از 20 میلیارد تومان خودشان را در لیست صف های فروش سنگین جای داده اند.

جهش 31 هزار واحدی در آستانه کانال 1.5 میلیونی

شاخص کل بورس تهران در خاتمه معاملات امروز چهارشنبه 20 مردادماه 1400 با جهش 30 هزار و 775 واحدی به رقم یک میلیون و 484 هزار و 587 واحد رسید و در یک قدمی کانال 1.5 میلیونی نهاده شد. شاخص کل امروز 2.12 درصد و شاخص هم وزن حدود یک درصد افزایش داشتند که نشان می دهد شرایط برای شرکت های عظیم و نماد های شاخص ساز مثل فارس، فولاد، شستا، فملی، کگل، پارس و تاپیکو که بیشترین تاثیر را در جهش شاخص کل داشتند، به مراتب بهتر از شرکت های کوچک و میانه بوده است.

نقشه بازار در خاتمه معاملات روز چهارشنبه 20 مردادماه (برای مشاهده در ابعاد عظیمتر، روی عکس کلیک کنید)

فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، شرکت های چندرشته ای صنعتی و فرآورده های نفتی تا آخرین ساعات معاملات امروز صف خرید خود را حفظ کردند. از جمله مهمترین نمادها می توان به فولاد، ذوب، کاوه، ارفع، فارس، تاپیکو، آریا، نوری، شستا، وغدیر، وبانک، شپنا، شتران و شاوان اشاره نمود که همگی پنج درصد افزایش قیمت را پشت سر گذاشتند. اتفاقی که باعث شد قیمت واحدهای پالایش هم امروز چهار درصد رشد کند. دیگر صندوق های سهامی ETF هم امروز شرایط خوبی را تجربه کردند. در نیمه سمت راست نقشه بازار جایی که گروه های کوچک و میانه قرار دارند، کمتر نشانی از صف خرید پیدا می گردد ولی همچنان اغلب نمادها صعودی هستند. در بینشان دارویی ها، خودرویی ها و قند و شکر بیشترین نمادهای قرمزرنگ را در خود جای داده اند.

این گزارش به روز رسانی می گردد...

منبع: فرارو
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1706

به "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه 20 مرداد 1400" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات شاخص و معاملات بورس امروز چهارشنبه 20 مرداد 1400"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید