تکرار سومی دنیا با چاشنی اعتماد و جوانگرایی، رونمایی از نسل طلایی

به گزارش مجله مدیریت ناب، به گزارش خبرنگاران، پرونده تیم ملی کشتی آزاد ایران در رقابتهای دنیای 2021 نروژ در حالی با کسب 3 مدال طلا، 3 مدال نقره و یک مدال برنز و ایستادن بر سکوی سوم دنیا بسته شد که کشتی آزاد چندی پیش با نفراتی کمتر و متفاوت تر نتوانست در بازی های المپیک نمره قبولی بگیرد.

تکرار سومی دنیا با چاشنی اعتماد و جوانگرایی، رونمایی از نسل طلایی

فرایند تغییرات اساسی تیم ملی کشتی آزاد کشورمان بلافاصله بعد از المپیک توکیو با برکناری غلامرضا محمدی و همکارانش آغاز شد. تغییراتی که سکان راهنمایی را به پژمان درستکار و کادر فنی متحول شده اش سپرد تا شاید کسب نتایج مطلوب در رقابتهای دنیای، کمی از تلخی نتایج ضعیف در المپیک را بکاهد.

پژمان درستکار در شرایطی به اسم سرمربی تیم ملی کشتی آزاد ایران جایگزین غلامرضا محمدی شد که اهالی کشتی واکنش های متفاوتی را نسبت به این موضوع نشان دادند. بسیاری از پیشکسوتان این تغییر را هندوانه ای در بسته خواندند که تبعات آن در رقابتهای دنیای تعیین می شد. به هر حال مسابقات دنیای هم با درخشش بیشتر آزادکاران اعزامی به نروژ همراه بود و مهر تأییدی بر نخستین کارنامه پژمان درستکار و همکارانش در کادر فنی زد.

نسل طلایی کشتی خوش درخشید

یکی از نکات قابل توجه در سیاست گذاری درستکار که با ریسک بالایی همراه بود، اعتماد صددرصدی او به جوانان و قرار دادن آنها در ترکیب تیم ملی بزرگسالان برای حضور در دنیای بود. اقدامی که در نهایت به ثمر نشست و نشان داد این جوانان می توانند به زودی به اسم نسل تازه قهرمانان با تجربه و اسمدار در سال های آینده برای کشتی ایران افتخار آفرینی نمایند.

جوانانی مثل علیرضا سرلک، رحمان عموزاد، امیرمحمد یزدانی، عرفان الهی و محمد نخودی که انصافاً نشان دادند حرف های زیادی برای گفتن در سال های آینده دارند و می توانند پاسخ اعتماد کادر فنی را با کسب مدال بدهند. سرلک خیلی باانگیزه و باجسارت کشتی گرفت و در فینال هم تا آخرین لحظه جنگید و پا پس نکشید. امیرمحمد یزدانی هم در فینال اسیر تجربه حریف روس شد که البته این میدان می تواند در 21 سالگی برای او تجربه خوبی باشد. محمد نخودی هم در کنار طلای جوانان دنیا که چندی پیش به چنگ آورد، توانست در 20 سالگی به مدال نقره بزرگسالان برسد. او بسیار خوب مبارزه کرد، اما در فینال به حریف حرفه ای و کشتی بلدی بنام جردن باروز رسید و هر چه زد به در بسته خورد. عرفان الهی 19 ساله هم بسیار جسور کشتی گرفت و نشان داد آینده متعلق به او و سایر جوانان هم قطار اوست.

کارنامه قبول مدال آوران باتجربه

مسابقات دنیای نروژ یک اتفاق جالب و غرور آفرین هم برای کشتی ایران رقم زد و مجالی شد برای انتقام گیری حسن یزدانی از دیوید تیلور آمریکایی که سه بار مغلوب او شده بود. حسن یزدانی در نروژ با اقتداری مثال زدنی انتقام شکست المپیک توکیو را از تیلور گرفت و نشان داد اگر با تاکتیک و نقشه خودش به میدان برود هیچ حریفی جلودار او نیست. کامران قاسم پور هم در نخستین میدان دنیای خود در رده بزرگسالان توانست انتها از زیر سایه سنگین حسن یزدانی خارج گردد و با اقتدار در یک وزن بالاتر به اسم قهرمانی دنیا برسد. سوی دیگر میدان هم امیرحسین زارع در سنگین وزن توانست با کسب مدال طلای قهرمانی دنیا، یک مدال ارزشمند دیگر را در کنار مدال برنز المپیک توکیو خود قرار دهد تا بتواند به اسم مدعی جوان سنگین وزن دنیا برای رقبای خود خط و نشان بکشد. اما مجتبی گلیج به رغم کسب مدال برنز در دنیای نروژ چندان خوشحال و باانرژی نبود چراکه او می توانست یک پای فینال باشد اما در ثانیه های خاتمهی مبارزه نیمه نهایی مغلوب حریف باتجربه آمریکایی خود شد. مطمئناً اگر این اتفاق برای او نیفتاده بود، گلیج هم می توانست شانس خود را برای کسب مدال طلای چهارم ایران در دنیای محک بزند اما تقدیر برای او مدال برنز را کنار گذاشته بود.

میدان دادن به مربیان جوان

البته بحث جوانگرایی در ترکیب تیم ملی کشتی آزاد با میانگین سنی 22 سال فقط منتهی به کشتی گیران نبود و درستکار با انتقال مربیان جوان تیم های پایه به کادر فنی تیم بزرگسالان، ریسک دیگری انجام داد. درستکار در دنیای نروژ ترجیح داد در کنار مصطفی میرعمادیان باتجربه و میدان دیده، چهار مربی جوان دیگر مثل احسان امینی، بهنام احسان پور، مصطفی آقاجانی و اباذر اسلامی هم سود ببرد. تصمیمی که این هم مثل جوانگرایی تیمش جواب داد و با اقبال در مسابقات دنیای روبرو شد.

مسئولیت پژمان سخت تر شد

کشتی آزاد ایران در دوره قبلی و در مسابقات دنیای 2019 قزاقستان با راهنمایی غلامرضا محمدی صاحب یک مدال طلا، یک نقره، 2 برنز و اسم سومی دنیا شده بود، اما طبیعتاً تکرار اسم سومی با کسب 3 طلا، 3 نقره و یک برنز به وسیله شاگردان پژمان درستکار شیرینی بیشتری داشت و آغاز خوبی برای کشتی ایران در جهت المپیک 2024 پاریس تلقی شد. بی تردید با خاتمه رقابتهای دنیای 2021 نروژ، کار تیم کشتی آزاد با سرمربیگری درستکار و همکارانش، تازه آغاز شده و این تیم باید بزودی خودش را برای حضور در بازی های آسیایی و میادین مهم پیش رو مهیا کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1777

به "تکرار سومی دنیا با چاشنی اعتماد و جوانگرایی، رونمایی از نسل طلایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکرار سومی دنیا با چاشنی اعتماد و جوانگرایی، رونمایی از نسل طلایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید