تجربه تابستانی گرم تر در تهران

به گزارش مجله مدیریت ناب، مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران با بیان اینکه این استان تا سرانجام تابستان دمای یک درجه سانتیگراد بیش از حد نرمال را تجربه می نماید، گفت: بارش های پراکنده تابستانی نمی تواند کمبود بارش های انباشته شده را جبران کند بنابراین کماکان مدیریت مصرف آب اهمیت بالایی دارد.

تجربه تابستانی گرم تر در تهران

به گزارش ایسنا، مازیار غلامی درباره شرایط دمای هوا تا انتها تابستان اظهار کرد: تحلیل جدیدترین نقشه های پیش بینی فصلی بیانگر آن است که تا انتها تابستان میانه دمای هوا در سطح استان 0.5 تا 1 و حتی برای نیمه جنوبی استان 1 تا 1.5 درجه سلسیوس بالاتر از نرمال برآورد و میانه بارش استان در برترین شرایط، در حد نرمال و با تمایل به کمتر از نرمال پیش بینی می گردد.

وی توضیح داد: حتی در خوشبینانه ترین حالت و نرمال بودن بارش طی تیر و مرداد، این شرایط نمی تواند مساله کمبود و کاهش بارش انباشته شده را جبران کند چراکه میانه بارش در ماه های مذکور به طور طبیعی کاهش پیدا می نماید بنابراین کماکان مدیریت منابع و مصارف آب در بخش های مختلف به ویژه بخش های کشاورزی، صنعتی و حتی خانگی و به طور کلی صرفه جویی در مصرف آب توصیه می گردد.

مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران تاکید نمود: ضروری است با توجه به این شرایط تقویم کشت متناسب با کم بارشی تصمیم گیری و مدیریت گردد. تحلیل های اولیه بیانگر آن است که احتمالا بارش های پاییزه به ویژه در غرب و شمال غرب کشور زودتر شروع گردد که می تواند روی استان تهران نیز تاثیر گذار باشد.

وی درباره شرایط آب و هوایی بهار نیز گفت: تجزیه و تحلیل آمار های دریافتی از ایستگاه های هواشناسی استان بیانگر آن است که طی خرداد ماه 1402، 16 میلیمتر باران به صورت پهنه ای در استان تهران رخ داده است که نشاندهنده افزایش 51 درصدی بارش نسبت به دوره آماری بلندمدت در این ماه است. هر چند که در خرداد ماه افزایش بارش به علت بارش های رگباری منجر به سیل در برخی نقاط نظیر فیروزکوه رخ داد، اما بارش فصل بهار استان تهران کاهش 39 درصدی داشته است.

غلامی ادامه داد: از ابتدای سال زراعی تا انتها خرداد 1402، تنها 158 میلیمتر باران به صورت پهنه ای در استان تهران رخ داد که 39 درصد کاهش بارش نسبت به بلندمدت در استان تهران را نشان می دهد. کماکان بیشتر استان های کشور تحت تاثیر کم بارشی قرار دارند؛ به گونه ای که از ابتدای سال زراعی تا انتها خرداد 1402 کل کشور با کاهش حدود 20 درصدی بارش روبه رو بوده است.

وی توضیح داد: از نظر توزیع مکانی، در تمامی شهرستان ها در خرداد ماه افزایش بارش رخ داده که بیشترین افزایش بارش مربوط به فیروزکوه و شمیرانات بوده این در حالیست که در فصل بهار تمامی شهرستان ها کاهش بارش داشته اند.

به گفته مدیرکل اداره هواشناسی استان تهران: آنالیز و تحلیل مقادیر ثبت شده دمای هوا شامل میانه دما، دمای حداقل و دمای حداکثر در ایستگاه های هواشناسی استان بیانگر افزایش دما در خرداد 1402 است. میانه دمای هوای استان تهران در این ماه 24.2 درجه سلسیوس بود که در مقایسه با بلند مدت 1.4 درجه افزایش داشت این در حالیست که میانه کمینه دما 15 درجه سلسیوس و میانه بیشینه دما نیز 1.2 درجه سلسیوس افزایش داشته است. به عبارت دیگر خرداد 1402 در مقایسه با بلند مدت به طور محسوسی گرم تر بعلاوه میانه دما در فصل بهار نیز 1.7 درجه سلسیوس بالاتر از میانه بلند مدت نرمال بوده است.

غلامی در انتها توضیح داد: میانه دما از ابتدای سال زراعی تا انتها خرداد 1402 در استان تهران نسبت به دوره آماری بلند مدت 1 درجه سلسیوس افزایش داشته است. از نظر توزیع دما در شهرستان های استان نیز تمامی شهرستان های استان با افزایش دما روبه رو بوده اند و شهرستان های غرب استان شامل شهریار، قدس، ملارد، رباط کریم، اسلامشهر و بهارستان به ترتیب بیشترین افزایش دما را داشته اند. افزایش دما در نواحی کوهستانی نیز رخ داده است که منجر ذوب سریع برف در نواحی کوهستانی شده است.

منبع: فرارو
انتشار: 11 تیر 1402 بروزرسانی: 11 تیر 1402 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 2214

به "تجربه تابستانی گرم تر در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تجربه تابستانی گرم تر در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید