بازسازی 5، 1میلیون واحد مسکونی روستایی

به گزارش مجله مدیریت ناب، خبرنگاران: هم اکنون 37 هزار و 700 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار در سراسر کشور داریم که برای توسعه آن ها باید طرح هادی تهیه گردد.

بازسازی 5، 1میلیون واحد مسکونی روستایی

جهت دریافت خدمات آلاچیق دو طبقه چوبی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای آلاچیق های مختلف را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگاران، اجرای طرح مسکـن مهر روستایی برای نوسازی واحدهای مسکونی روستایی کشور ادامه می یابد.این خبر خوشی است که روز گذشته رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در آستانه سالروز افتتاح حساب 100 امام خمینی (ره) گفت.

بنیاد مسکن که در ابتدا با هدف ساخت واحدهای مسکونی برای اقشار آسیب پذیر کار خود را آغاز نموده بعدها مسئولیت نوسازی واحدهای مسکونی روستایی حادثه دیده از حوادث غیرمترقبه و طی سال های گذشته مسکن مهر روستایی و مسکن مهر شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت را برعهده گرفت. لازم به ذکر است در حال حاضر بالغ بر 4، 4 میلیون واحد مسکونی روستایی در کشور وجود دارد که حدود 50 درصد آنها غیرمقاوم هستند و در بروز حوادث غیرمترقبه بویژه زلزله این دسته از واحدهای مسکونی روستایی هستند که در معرض آسیب هستند و متأسفانه تلفات انسانی بر اثر تخریب این واحدها بالاترین تلفات به شمار می رود.

طی سال های قبل بازسازی این واحدها به دلایل متعدد با کندی انجام شده است به گونه ای که در طول سال های برنامه دوم و سوم توسعه فقط 193 هزار واحد مسکونی روستایی بازسازی شدند اما این فرایند از دولت نهم به ویژه سال های اجرای طرح مسکن مهر شدت گرفت. به گونه ای که به گفته علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال حاضر بالغ بر 5، 1 میلیون مسکن روستایی با استانداردهای آیین نامه 2800 بازسازی شده اند و می توانند در مقابل زلزله های متعارف مقاومت نمایند.

خبر ادامه اجرای طرح مسکن مهر از سوی این مقام مسئول می تواند امیدبخش ادامه این فرایند باشد.وی تأکید کرد: در طول سال های فعالیت دولت نهم و دهم در مجموع یک میلیون و 528 هزار واحد مسکونی روستایی نوسازی شده اند.در سال 92 نیز آغاز نوسازی 254 هزار واحد مسکونی روستایی هدفگذاری شده است که به گفته تابش اعطای وام به این واحدها از انتها فروردین ماه جاری آغاز می گردد.سقف وام مسکن مهر روستایی برای امسال معادل 5، 12 میلیون تومان است که با نرخ سود 4 درصد و با اقساط 15 ساله اعطا می گردد.

23 هزار واحد مسکونی مهر در شهرهای کوچک آماده افتتاح است

ساخت واحدهای مسکونی مهر در شهرهای با جمعیت زیر 25 هزار نفر مسئولیتی است که با اجرای طرح مسکن مهر بر عهده این نهاد گذاشته شده است.از کل یک هزار و 80 شهر کشور حدود 930 شهر جمعیتی زیر 25 هزار نفر دارد.17 درصد جمعیت کشور در این شهرها مستقر هستند.

سهمیه مسکن مهر شهرهای با جمعیت زیر 25 هزار نفر از کل مسکن مهر شهری کشور معادل 350 هزار واحد است که تا به امروز 310 هزار واحد قسط اول خود را دریافت نموده اند.به گفته تابش از این تعداد تا به امروز 210 هزار واحد مسکونی تحویل متقاضیان داده شده است، 23 هزار واحد مسکونی مهر نیز آماده افتتاح است و کار ساخت و ساز مابقی واحدها نیز تا انتها سال به انتها می رسد.برای ساخت 310 هزار واحد مسکونی مذکور 7 هزار و 600 میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده که تا به امروز 5 هزار و 600 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.سقف تسهیلات واحدهای مسکونی مهر در شهرهای با جمعیت زیر 25 هزار نفر همان 20 تا 25 میلیون تومان است که در شهرهای بزرگ نیز به متقاضیان اعطا می گردد.

تکمیل کل واحدهای زلزله زده آذربایجان در سالگرد زلزله

فرایند نوسازی واحدهای آسیب دیده ناشی از زلزله آذربایجان شرقی محور دیگر سوالات خبرنگاران از تابش بود.

او گفت: فاز اول نوسازی که شامل ساخت 9500 واحد مسکونی می گردد و بالای 60 درصد خسارت دیده اند، به اتمام رسیده است.وی همچنین از ساخت 10 هزار سوله برای واحدهای دامی این مناطق اطلاع داد.تابش گفت: تا سالگرد زلزله تمامی خانه های تخریب شده یا آسیب دیده نوسازی خواهند شد.

در جریان زلزله شهرستان های اهر و ورزقان در مجموع 18 هزار واحد مسکونی خسارت دیدند که از این تعداد 12 هزار واحد مسکونی تقریباً 100 درصد تخریب شدند و 6 هزار واحد مسکونی دیگر فرو نریخت ولی همه 18 هزار واحد احتیاج به بازسازی داشتند.

اعطای وام دوم بازسازی به روستاییانی که به جذب گردشگر یاری نمایند

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به تفاهمنامه این نهاد با وزارتخانه های کشور و راه و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی برای استفاده از پتانسیل های خدادادی روستا برای جذب گردشگران گفت: در این راستا تا به امروز 120 روستای مستعد جذب گردشگر در 31 استان شناسایی و کار در 30 روستا آغاز شده است.ساکنان این روستاها اگر در جذب گردشگر یاری نمایند از امکانات ویژه بهره مند می شوند.

یکی از این امتیازات اعطای وام دوم نوسازی به روستاییانی است که در طبقه دوم واحد خود یا در کنار آن اقدام به ساخت واحدی برای پذیرایی از گردشگران می نمایند.وی با اشاره به این که سقف این وام برای سال 92 معادل 5، 12 میلیون تومان است گفت: در این راستا امسال 15 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.روستاییان برای دریافت وام مسکن مهر و این وام در صورت نداشتن سند می توانند سفته زنجیره ای ارائه نمایند.

در حال حاضر حدود 2 میلیون و 696 هزار واحد مسکونی روستایی از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سنددار شده اند. هم اکنون 37 هزار و 700 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار در سراسر کشور داریم که برای توسعه آن ها باید طرح هادی تهیه گردد.تابش می گوید: تهیه طرح هادی برای 29 هزار و 153 واحد تا به امروز به انتها رسیده و مابقی تا انتها برنامه توسعه پنجم به انتها می رسد.در سال 92 نیز تهیه طرح هادی برای 2 هزار و 750 روستا در دستور کار بنیاد واقع شده است.

منبع: روزنامه ایران

خبرنگاران : انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 19 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 728

به "بازسازی 5، 1میلیون واحد مسکونی روستایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازسازی 5، 1میلیون واحد مسکونی روستایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید