ایده های کاربردی طراحی داخلی آپارتمان های کوچک

به گزارش مجله مدیریت ناب، آپارتمان های کوچک مزیت های زیادی دارند. به طور کلی اجاره این گونه آپارتمان ها ارزان تر می باشد و معمولا به قسمت های مرکزی و تفریحی شهر نزدیک تر هستند و هم چنین بسیار دنج می باشند. با این حال تصمیم در خصوص چگونگی تزئین و طراحی داخلی این آپارتمان ها کمی سخت به نظر می رسد. اغلب در طراحی آپارتمان های کوچک، به چگونگی استفاده کاربردی از فضا می پردازند. اما به واقع نباید این چنین باشد. ابعاد کوچک آپارتمان دلیلی بر خالی کردن آن از وسایل تزئینی نمی باشد. آپارتمان های کوچک قابلیت به روز بودن دارند. نکته کلیدی اینجاست که در استفاده از فضا هوشمندانه عمل کنید. ایجاد توازن میان فضا و طراحی مهم ترین نکته در طراحی داخلی آپارتمان های کوچک می باشد. این توازن باید در جهت راحتی و ایجاد ظاهری زیبا باشد. آپارتمان کوچک شما احتیاج به پر شدن با وسایل مورد احتیاج شما را دارد و باید به خوبی نمایان گر حس زیبایی شناسی شما باشد. در این جا به آنالیز ایده هایی در جهت یاری به طراحی آپارتمانی کوچک بر اساس استایل های هوشمندامه می پردازیم.

ایده های کاربردی طراحی داخلی آپارتمان های کوچک

در خصوص فضاهای غیر قابل استفاده تجدید نظر کنید

اجرای ایده های جدید در خصوص فضایی که مدت ها در آن زندگی نموده اید کمی سخت به نظر می رسد؛ چرا که شما به همان فضای قبلی عادت نموده اید. ممکن است در زیر تخت شما جعبه های چوبی یا جعبه های اضافه در جهت قرار دادن وسایل مختلف وجود داشته باشد و در مقابل ممکن است از تمامی فضای موجود در آپارتمان به درستی استفاده ننموده باشید. گشتی در اطراف آپارتمان کوچک خود بزنید و فضاهایی که از آن ها استفاده ای ننموده اید را آنالیز کنید. یقینأ گوشه و کنار و دیوارهایی خالی برای استفاده وجود دارند.

اگر چنین فضایی پیدا کردید، به راه های استفاده از آن نیز فکر کنید. برای مثال اگر طاقچه یا لبه پنجره ای بزرگ در خانه شما وجود دارد، از آن به عنوان فضای کاری استفاده نمایید. به فکر استفاده از طبقه هایی که در گوشه ها قرار می گیرند باشید و بدین گونه از گوشه های آپارتمان که خالی مانده اند به نحو احسن بهره ببرید. از تعدادی سبد یا جعبه در بالای یخچال و فریزر در جهت قرار دادن ظروف اضافه بهره ببرید. حتی اگر در آپارتمانی بسیار کوچک زندگی می کنید، می توانید فضاهای غیر قابل استفاده ای که قابلیت استفاده دارند را پیدا کنید.

به دکوراسیون خانه عمق ببخشید

به دلیل کوچک بودن ابعاد آپارتمان ها، طراحی آن ها فاقد عمق می باشد. شما می توانید با استفاده از روش هایی ساده که احتیاج به فضای زیادی هم نداشته باشد، به آپارتمان خود عمق ببخشید. از قاب های سه بعدی بر روی دیوار و فرش هایی برای پوشاندن کف خانه استفاده نمایید. با اضافه کردن چند پتو و کوسن به تخت خواب و مبلمان به فضای اتاق، عمق و حالتی دنج ببخشید. به طور یقین فضاهای زیادی را پیدا می کنید که می توانید با استفاده از روش های گوناگون به انجام این کار بپردازید.

به یاد داشته باشید، عمق بخشی به فضا معنایی فراتر از تلمبار کردن وسایل خانه بر روی یکدیگر در آپارتمان های کوچک دارد. در مقابل این بدان معناست که به خوبی برای ایجاد تضادی زیبا تمرین کنیم. وسایلی را انتخاب کنید که دارای طرح، بافت و رنگ های متنوع باشند. برای مثال کوسن هایی با طرح های برجسته را روی مبلمانی که طرح آن ساده است و رنگی خنثی دارد، قرار دهید. این ترکیب حسی زیبایی از عمق و توازن ایجاد می نماید.

از ایده های طراحی شناور بهره ببرید

استفاده از مبلمان بزرگ برای آپارتمان های کوچک را فراموش کنید. چرا که این کار باعث می گردد فضا کوچک تر از آن چه که هست به نظر آید. به جای آن به فکر استفاده از مبلمان های کوچکی که مناسب این گونه آپارتمان ها هستند، باشید. این کار باعث باز شدن فضا شده و به چشم اجازه می دهد که چشم اندازی به تمام خانه داشته باشد.

از شلف های دیواری به جای کتابخانه بهره ببرید. به جای استفاده از سینک های قدیمی و بزرگ از سینک های شناور استفاده نمایید. مبلمان پایه دار در مقابل مبلمان هایی که پایه آن ها نیز پارچه ای بوده و حالتی یک دست دارند، جای کمتری را اشغال می نمایند.

از میزهای قهوه خوری اکریلیک که شیشه ای هستند استفاده نمایید. وسایلی به این شکل حالتی درخشان داشته و یاری می نماید آپارتمان کوچک شما کمتر شلوغ به نظر آید. استفاده از ایده های طراحی شناور، امکان انسجام و همبستگی در یک نگاه را می دهد. استفاده از شلف های دیواری در سایزهای متنوع ظاهری مانند گالری های هنری به خانه شما می بخشد. شلف ها را با استفاده از اشیا گوناگون، از جمله قاب عکس، آثار هنری، مجسمه و لوازم تزئینی دیگر پر کنید. انجام این کار، راهی ساده در جهت ایجاد حالتی هنری در خانه می گردد که بازتاب نماینده شخصیت شما بوده و خانه را از یکنواخت بودن در می آورد.

رنگ پرده ها را متناسب با رنگ دیوارها انتخاب کنید

برای بزرگ به نظر رسیدن فضای اتاق، پرده هایی را انتخاب کنید که رنگ آن ها با رنگ دیوار ها هماهنگی داشته باشد. انتخاب مدل پرده مناسب باعث می گردد اتاق بزرگتر از آن چه هست به نظر آید.

به دنبال مبلمان کوچک باشید

انتخاب مبلمان مناسب برای فضای کوچک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بهتر است از مبلمان هایی با ابعاد کوچک برای این گونه آپارتمان ها بهره ببرید. امروزه پیدا کردن مبلمانی متناسب با آپارتمان های کوچک کار آسانی می باشد. مبلمان هایی از این دست معمولا باریک تر از مبلمان های سنتی می باشند. برای خرید این مبلمان ها باید هزینه کم تری صرف گردد.

از مبلمان دو منظوره استفاده نمایید

این امکان برای شما وجود دارد که از مبلمان، استفاده های مختلفی به عمل آورید. از چهارپایه های چوبی به جای میز و جایگاه استفاده نمایید. میزهایی که سطحی پارچه ای دارند را با قرار دادن یک سینی بر روی آن به میز قهوه خوری و در مواقع احتیاج با برداشتن سینی از روی آن، به یک جایگاه تبدیل کنید. از نیمکت ها نیز می توان هم به عنوان جایگاه و هم به عنوان قفسه کتاب استفاده کرد. خلاق باشید و به دنبال وسایل دیگر جهت استفاده دو منظوره باشید.

از محفظه های مخفی استفاده نمایید

استفاده از مبلمان های بزرگی که فضایی برای نگهداری وسایل دارند باعث در هم ریختگی خانه شما می شوند. به جای آن شما می توانید از سبدهایی در طبقه های زیرین میز قهوه خوری یا صندوقچه هایی در زیر جایگاه ها استفاده نمایید. از چوب لباسی هایی که پشت در آویزان می شوند، برای ایجاد فضایی بیشتر در جهت آویزان کردن لباس های خود بهره ببرید. میزهایی وجود دارند که سطح روی آن ها برداشته شده و می توان از قسمت داخلی آن برای نگهداری اشیا استفاده کرد. از تمامی فضاهای در دسترس به عنوان محفظه ای برای نگهدای وسایل استفاده نمایید تا از انباشتگی اشیا در آپارتمان جلوگیری گردد.

از یک دیوار برای قرار دادن وسایل تزئینی بهره ببرید

زیورآلات خود را آویزان کنید. یک صفحه که شکل ظاهری خوبی دارد را بر روی دیوار نصب کنید و از آن برای آویزان کردن زیورآلات خود استفاده نمایید. این کار باعث می گردد علاوه بر ایجاد ظاهری هنری، کشوهایی بیشتری برای استفاده های دیگر در اختیار داشته باشید.

نکاتی که در زمان طراحی آپارتمان های کوچک باید از آن ها اجتناب کنید

  • پرده ها را درست در فریم پنجره قرار ندهید.
  • در طراحی اتاق ها، بیش از اندازه از الگو ها استفاده نکنید.
  • روی میزها را از عکس و چراغ های تزئینی پر نکنید.
  • استفاده از مبلمان های بزرگ را فراموش کنید.
  • در حمام های کوچک از کمد استفاده ننمایید.
  • از رنگ های تیره زیاد استفاده نکنید.
منبع: ساختمانچی
انتشار: 2 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 600

به "ایده های کاربردی طراحی داخلی آپارتمان های کوچک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایده های کاربردی طراحی داخلی آپارتمان های کوچک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید