اشتراک تجارب پیروز کمیته پژوهش های دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی کشور

به گزارش مجله مدیریت ناب، خبرنگاران/اصفهان در دومین روز از وبینار اشتراک تجارب پیروز کمیته پژوهش های دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی کل کشور نکاتی در مورد افزایش همکاری های بین المللی، توجه به اخلاق در پژوهش و .. ارائه شد.

اشتراک تجارب پیروز کمیته پژوهش های دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی کشور

استمرار و بقای هر جامعه مستلزم آن است که مجموعه باورها، ارزش ها، رفتارها، گرایش ها، دانش ها و مهارت های آن به نسل های بعدی منتقل گردد. بی تردید برقراری سازوکارهای مناسب برای توسعه این فرهنگ به وسیله پژوهش و برگزاری جشنواره های مختلف امکان پذیر است که در این میان یکی از مناسب ترین این برنامه ها با توجه به شرایط کنونی جامعه، وبینار اشتراک تجارب پیروز است.

دومین روز از وبینار اشتراک تجارب پیروز کمیته پژوهش های دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی کل کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان امروز، (سه شنبه- 27 مهرماه)، به صورت برخط برگزار گردید.

حامد میرزایی- سرپرست کمیته تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی کاشان در این وبینار با ارائه سخنانی در مورد افزایش همکاری های بین المللی، اظهار کرد: هر همکاری منجر به خروجی، قطعا شرکایی دارد و هر همکاری که با شرکای خارجی باشد قطعا دستاوردهای بیشتری هم دارد.

به گزارش خبرنگاران، وی با طرح این پرسش که چرا کمیته های دانشجویی باید از همکاری های خارجی استفاده نمایند؟ گفت: همکاری های خارجی دستاوردهای زیادی دارد که یکی ارتقاء گروه، دانشکده و کشور خواهد بود، زیرا در بیشتر دستورالعمل های رتبه بندی این امر لحاظ شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان گفت: شناخت خوب یک پله از پله های تحقیق است که دانشجویان باید آن را به خوبی یاد بگیرند، چراکه دانشگاه ها دانشجو محور هستند.

میرزایی دستیابی به ایده و خلاقیت هایی که به مرور زمان در طول چند پروژه ایجاد می گردد اشاره و تاکید نمود: وقتی از همکاری بین المللی حرف می زنیم منظور فقط دستیابی به مقالات خارجی نیست و به مراتب دستاوردهای بهتری هم دارد.

وی گفت: با یاری همکاری های بین المللی استاد و دانشجو بهتر می توانند خود را به گروه ها و تیم های جهان معرفی نمایند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان توضیح داد: احتیاجی که کمیته های تحقیقاتی دانشجویی دارند این است که بدانند که اول و آخر دانشجویان باید به این سمت بروند. هر دانشگاهی احتیاج است که جهانی بزرگ تر را به دانشجویان نشان دهد تا پروژه های بزرگ تر تعریف و خروجی بهتر به دست آید.

وی اضافه کرد: برای کسی که کار تحقیقاتی انجام داده باشد، در دسترس ترین راه این است که در حوزه خود افراد آن حوزه را شناسایی و به وسیله جستجو پیدا کند.

میرزایی با بیان اینکه همایش های خارجی مورد استقبال دانشجویان ما نیست، علت آن را هزینه و یا ناآشنایی دانشجویان دانست و گفت: این ضعف است چراکه در این همایش ها می توانید افراد پیروز را پیدا کنید و ارتباطات بیشتر برقرار گردد.

به گفته سرپرست کمیته تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی کاشان، برای آغاز همکاری بین المللی اول از همه نباید ترس داشته باشیم. از ابتدای کار باید به همه مسائل فکر کنید و بدانید انتظاراتتان از طرف خارجی چیست و شفاف صحبت کنید.

میرزایی ادامه داد: در شرایط فعلی کشور ما این همکاری خیلی یاری نماینده است. زیرا ابزارهایی که داریم محدود است و همکاری خارجی می تواند جایگزین بسیاری از هزینه های ما باشد.

بعلاوه یوسف قیصری- مدیر توسعه تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این نشست با تاکید براینکه باید افراد توانمندی که بتوانند متناسب با پیچیدگی های جهانی امروز کار نمایند و تفکر انتقادی داشته باشند بیشتر شوند، اظهار کرد: توانمندی، اندیشیدن و تفکر نقادانه و کسب مهارت ها باید در دانشجویان شکل بگیرد.

وی اضافه کرد: محیط هایی که افراد در آن رشد می نمایند با محیطی که افراد در آن رقابت می نمایند فرق دارد. فضای تحقیقات باید شاد باشد و توجه به این نکته به عنوان یک روش زندگی باید مدنظر باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه اخلاق مداری در زیست بوم پژوهش مهم است و باید به شکل یک سبک رفتار وجود داشته باشد، توضیح داد: وقتی از اخلاق مداری صحبت می کنیم، اخلاق عرفی و اخلاق در پژوهش را مدنظر داریم. احتیاج است افرادی تربیت کنیم که به مفهوم عام توانمندتر باشند.

به گفته قیصری افراد در هر صنفی احتیاجمند راهنما و منتور هستند و از این نکته نباید غفلت کرد، چراکه منتورها الگوهای اخلاقی هستند و دانشجویان باید بدانند که نباید از فرصت استفاده از مربی ها خود را محروم نمایند و این موضوع باعث از دست دادن استقلال دانشجو نمی گردد.

مهدی بدیعی- دبیر کمیته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این همایش با بیان اینکه پزشکی، علمی تجربی، پویا و درحال پیشرفت است، گفت: یک برنامه شتابدهنده پژوهشی با نام آیرپ برای نخستین بار در سال 1395، اجرا شد که به منظور آشناکردن دانشجویان پزشکی با اصول کلی پژوهش در نظام سلامت بود.

وی اضافه کرد: هدف کلی این برنامه این است که شرکت نماینده با فرآیند پژوهش آشنا گردد و بتواند بر اساس علایق خود یک طرح پژوهشی را از ابتدا تا خاتمه انجام و نتایج آن را در مجامع علمی ارائه دهد.

دبیر کمیته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در این برنامه افراد با فلسفه چرایی پژوهش آشنا می شوند و نگرش واقع بینانه تری نسبت به صندلی پژوهش در ایران و در سطح بین المللی به دست می آورند. در این برنامه افراد قدیمی و نو کمیته دانشجویی در کنار هم به کسب تجربه می پردازند.

شیوا مرتضوی- سرپرست کمیته تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در جمع بندی این همایش گفت: در روز نخست همایش از تجربه کتابخانه زنده صحبت شد که تجربه ای پیروز است و هر شخصی می تواند آن را به یادگار داشته باشد.

وی اضافه کرد: بحث اخلال در پژوهش مطرح شد که پایه و اساس تمام تحقیقات است و باید مورد توجه قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 آبان 1400 بروزرسانی: 22 آبان 1400 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1805

به "اشتراک تجارب پیروز کمیته پژوهش های دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتراک تجارب پیروز کمیته پژوهش های دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید