آسیب های نوازندگی و پدیده ای به نام میوزماسل

به گزارش مجله مدیریت ناب، آسیب های نوازندگی و پدیده ای به نام میوزماسل

مدتی است نام میوزماسل از گوشه و کنار جامعه موسیقی و از زبان نوازندگان مختلف به گوش می رسد. متدی که مدعی است می تواند از آسیب های نوازندگی پیشگیری کند، آن ها را رفع نماید و کیفیت نوازندگی را بهبود ببخشد.

آسیب های نوازندگی و پدیده ای به نام میوزماسل

آسیب های نوزاندگی؛ واقعیت یا تلقین ذهنی؟

قبل از هر چیز باید به آسیب های نوازندگی پرداخت. بسیاری از کسانی که نوازنده یک ساز به خصوص هستند؛ در سطوح مختلف، از مبتدی گرفته تا نوازندگان مطرح و نام آشنای موسیقی حداقل یک بار در طول دوره نوازندگی با شکل های مختلفی از آسیب هایی که مشهودترین آن ها درد در بخش های مختلف بدن است دست و پنجه نرم نموده اند.

نوازندگی فعالیتی است که تمام بدن را درگیر می نماید. شکل نشستن روی جایگاه یا ایستادن، نحوه دریافت ساز، تحرکات دست راست و چپ و حتی شکل و میزان تمرینات روزمره، همگی فاکتور هایی هستند که عضلات بدن را درگیر می کنند. بدیهی ست اگر طریقه نشستن ناصحیح باشد، کمر و ستون فقرات تحت فشار قرار می گیرد. اگر دست راست یا چپ نوازنده در طول نوازندگی دچار انقباض باشد، انگشتان، مچ، ساعد و کتف و شانه نوازنده تحت فشار قرار خواهد گرفت، یا حتی اگر نوزانده در زمان تمرین حال روحی مناسبی نداشته باشد باعث می گردد تا تمریناتش بازدهی کمتری داشته باشند و نهایتا مجبور گردد بیش از حد مجاز تمرین نماید تا به نتیجه دلخواه برسد.این فشار ها و انقباضات همگی باعث می گردد تا دیر یا زود فرد دچار آسیب هایی نظیر درگیری تونل کارپال، نافرمانی های مچ و انگشتان، درد های عضلانی ساعد و گردن و شانه و ... گردد.

آسیب برای نوازندگان واقعی و جدی ست و برای افزایش عمر نوازندگی و بهبود کیفیت آن، این آسیب ها باید جدی گرفته شوند.

چرا تاکنون کسی به این آسیب ها توجهی نداشته است؟

باور نادرستی در بین بعضی نوازندگان وجود دارد مبنی بر اینکه اگر درد داشته باشم یعنی دارم پیشرفت می کنم. تمرینات طولانی روزانه، اجرای تکنیک های سخت به صورت مداوم و بدون استراحت و تمرین در شرایط نادرست جسمی و روحی مختلف می تواند درد به همراه داشته باشد، اما نوازنده این درد را می پذیرد با این تصور که درد نشانه پیشرفت است و در طی زمان به آن ها عادت می نماید.

بعضی نیز می گویند پس نوازندگان چیره دست قدیمی چطور درد و آسیب نداشته اند؟ و اینکه این مسائل ساختگی ست. باید توجه داشت این گونه درد ها و آسیب ها جزو مسائل درونی و شخصی فرد است و اگر ما اطلاعی از شرایط جسمی شخصی نداریم دلیل بر بی آسیب بودن وی نیست. همین امروز تعداد زیادی از نوازندگان بزرگ و شناخته شده کشور دچار آسیب های جدی هستند و جز افراد نزدیک ایشان، کسی اطلاعی از این موضوعات ندارد.

مدت زمان شروع آسیب ها و درد ها بسیار کم شده است! بنا به دلایل مختلف از جمله رسیدن زودهنگام به قدرت و سرعت در نوازندگی و بدون در نظر دریافت زیرساخت های لازم، در سال های اخیر، نوازندگان موسیقی بسیار سریعتر از قبل دچار آسیب می شوند. دانشجویان موسیقی با حدود بیست و چند سال سن و هنرجویان تازه کار حالا دچار آسیب هایی می شوند که نوازندگان قدیمی پس از سال ها نوازندگی به آن دچار می شدند. علت این اتفاق را می توان در متد های آموزشی، تمرینات سنگین و عجله فرد برای رسیدن به مهارت در نوازندگی جستجو کرد.

جای میوزماسل کجاست؟

میوزماسل مجموعه ای است از تمرینات فیزیکی و روش هایی برای آماده سازی ذهن و عضله یک نوازنده. محمدمهدی بابائی، مبدع این متد در این باره می گوید: بیش از شانزده سال روی این تمرینات تحقیق و پژوهش شده و آسیب های متفاوت در افراد مختلف آنالیز و ریشه هر نوع از آسیب با دقت دیده و شناسایی شده است. این تمرینات به شیوه ای طراحی شده اند تا دقیقا عضلاتی که یک نوازنده با آن ها سر و کار دارد به کارگرفته شوند و آن ها را تقویت کنند و با آموزشی که به فرد برای آماده سازی ذهن اش داده می گردد، هم انقباضات درونی را رفع کنند و هم آسیب های نوازنده را در جسم رفع یا از وقوع آن ها جلوگیری کنند. اما این تمرینات صرفا برای آسیب طراحی نشده و تمامی نوازندگان می توانند برای افزایش قدرت، سرعت، انعطاف، استقلال و نیز تربیت و تقویت وزن طبیعی بدن به خصوص در بخش مچ وانگشتان خود از این تمرینات استفاده کنند.

میوزماسل در واقع یک سبک جدید تمرینی را در قالب یک فرهنگ نوین آموزشی به نوازنده ارائه می نماید. فرد باید با آمادگی ذهنی، با تمرینات میوزماسل دست خود را گرم، مجموعه ای از تمرینات تخصصی که برای هر ساز به طور جداگانه طراحی شده است را اجرا کند و با ساز تمرین نماید و در آخر با استفاده از برنامه تمرینی دست خود را سرد کند. میوزماسل حتی این امکان را به نوازندگان می دهد تا بدون ساز و تنها با اجرای این تمرینات، دستان خود را درآمادگی کامل نگه دارند. در واقع دور بودن از ساز باعث نمی گردد فرد از تمرینات عقب بماند و شرایط بدنی اش از حالت ایده آل خارج گردد.

تاکنون افراد زیادی از متد میوزماسل استفاده نموده اند. از اساتید مطرح موسیقی گرفته تا هنرجویانی که از ابتدا نوازندگی خود را در کنار این تمرینات شروع نموده اند. محمدمهدی بابائی، اما می گوید میوزماسل هنوز آن طور که باید شناخته نشده است؛ چون آسیب های نوازندگی هنوز توسط نوازندگان شناخته و باور نشده اند. آگاهی از آسیب باید بین نوازندگان افزایش یابد و اعتقاد و عادت به درد باید از میان برود چراکه درد نشانه پیشرفت نیست بلکه نشانه آسیب است و این موضوع بدیهی ست.

در آخر آنچه را که یک نوازنده برای نوازندگی صحیح، علمی، ماندگار و سالم به آن نیاز دارد در تمرینات متد میوزماسل نهفته است و در واقع میوزماسل تخصصی ترین متد پرداخته شده به آسیب های نوازندگی و نحوه صحیح و علمی ارتقای توانایی نوازندگان است.

برای اطلاعات بیشتر به وب سایت زیر مراجعه نمایید

khonyagar.com

همین حالا با ما تماس بگیرید

021-22220768

صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید

khonyagar-com@

منبع: برترین ها
انتشار: 11 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 219

به "آسیب های نوازندگی و پدیده ای به نام میوزماسل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیب های نوازندگی و پدیده ای به نام میوزماسل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید