10 موضوع داغ در 20 حوزه علمی معرفی گردید

به گزارش مجله مدیریت ناب، به گزارش خبرنگاران به نقل از مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)، شناسایی موضوعات داغ علمی از جهات مختلف حائز اهمیت است.

10 موضوع داغ در 20 حوزه علمی معرفی گردید

آگاهی از موضوعات داغ پژوهشی حوزه های مختلف علمی می تواند نمایی از فعالیت پژوهشی حوزه تخصصی را برای هر محقق فراهم آورد و پژوهشگر راستا آینده خود را با دانش بهتری ترسیم نماید.

بعلاوه سیاست گذاران پژوهشی در سطوح مختلف با آگاهی از موضوعات داغ علمی می توانند ارزیابی آگاهانه تری نسبت به مجموعه تحت مدیریت خود داشته باشند.

گزارش حاضر که برای دومین بار منتشر می گردد، به معرفی 10 موضوع داغ در بیست حوزه علمی بر اساس داده های مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی در بهار 1400 می پردازد.

1. موضوع علمی : عبارتی است که پژوهشگران به اسم کلید واژه در مقالات خود معرفی نموده اند؛ که موضوعات داغ علمی از میان این کلیدواژه ها با میانگین سنی کمتر انتخاب می شوند.

2. میانگین سنی یک موضوع : میانگین سنی انتشار مقالاتی که این موضوع را به اسم کلیدواژه معرفی نموده اند. موضوعات داغ علمی باید میانگین سنی نزدیک به زمان حال داشته باشند. به اسم نمونه، اگر موضوع متن کاوی در پنج مقاله به اسم موضوع به کار رفته باشد و آن مقالات به ترتیب در سال های 1396، 1397، 1398، 1399 به کار رفته باشد، میانگین سنی این موضوع برابر با 1397.6 خواهد بود.

3. حوزه علمی : گروه های موضوعی مجلات است که به وسیله وزارت علوم و وزارت بهداشت معرفی شده است.

4. موضوع داغ : یک موضوع علمی است که 2 شرط را داراست: الف) این موضوع حداقل در تعداد قابل قبولی از مقالات علمی به اسم کلیدواژه استفاده شده باشد، از این طریق موضوعات کم تکرار که تنها به وسیله تعداد کمی از پژوهشگران حائز اهمیت نگارش مقاله بوده اند، حذف می گردد.

ب) میانگین سنی آن در میان موضوعات حوزه علمی مذکور، در میان 10 موضوع تازه قرار گیرد؛ بنابراین موضوعاتی به اسم موضوعات داغ علمی شناخته می شوند که تعداد مناسبی از پژوهشگران یک حوزه موضوعی در مقالات علمی سال های اخیر به آن پرداخته باشند.

در این گزارش تنها 10 موضوع داغ از بیست حوزه موضوعی معرفی شده است که موضوعات داغ علمی مرتبط با تمام حوزه های علمی در سایت depth.sid.ir قابل دسترسی و استفاده است.

اگر رشته شما در این گزارش نیست و یا موضوعات بیشتری می خواهید، به مناسبت هفدهمین سالگرد تأسیس SID دسترسی به بخش رشته های ژرفای دانش به صورت رایگان در اختیار کاربران خواهد بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1683

به "10 موضوع داغ در 20 حوزه علمی معرفی گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 موضوع داغ در 20 حوزه علمی معرفی گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید