کنترل خشم در نوجوانان با 7 راه چاره موثر

به گزارش مجله مدیریت ناب، خشم پدیده عجیب و غریبی نیست، بلکه یک حالت کاملا طبیعی بوده و تقریبا همه ما آن را در زندگی خود تجربه نموده ایم؛ آن چیزی که اهمیت دارد، این است که بتوانیم در مواقع عصبانیت، کنترل خشم داشته باشیم. اما در دوران نوجوانی به دلیل تغییرات هورمونی، افراد عزت نفس پایین تری داشته و سخت تر می توانند خشم خود را کنترل نمایند. برخی از نوجوانان از سنین کودکی یاد می گیرند که چگونه خشم خود را کنترل نمایند و برخی دیگر ممکن است به دلیل مسائل اساسی مانند اضطراب، افسردگی و دیگر مسائل سلامت و روان، در کنترل خشم خود مشکل داشته باشند. در این مطلب 7 روش مبارزه با خشم در نوجوانان آورده شده است.

کنترل خشم در نوجوانان با 7 راه چاره موثر

روش های کنترل خشم در نوجوانان

اگر از جمله افرادی هستید که کنترل خشم برای شما کار دشواری است، راه حلهای زیر برای مدیریت و کنترل خشم و داشتن آرامش به شما یاری شایانی خواهند کرد. شما به سادگی می توانید یک روش موثر را انتخاب کنید و آن را برای کنترل عصبانیت خود به کار ببرید. توجه کنید که هیچ فرمول درست و غلطی برای کنترل خشم وجود ندارد، هر روشی که احساس می کنید برای کنترل خشم موثرتر است را انتخاب کنید.

1. تجزیه و تحلیل احساس خشم

احساس عصبانیت شما ممکن است در رابطه با یک فرد خاص یا موقعیت خاص باشد. اضطراب، غم، اندوه، خستگی و ترس از جمله احساساتی هستند که از خشم ناشی می شوند. مثلا ممکن است در خصوص آزمونی که قرار است در آینده برگزار گردد، نگران باشید یا حتی روابط عاطفی دچار مشکل شده باشید. شناسایی آنچه شما احساس می کنید، می تواند به شما یاری کند که چه کاری باید انجام دهید تا به خودتان یاری کنید. بنابراین قبل از هر چیزی باید احساس خشم خود را تجزیه و تحلیل کنید تا بتوانید به آرامش برسید.

2. نوشتن احساسات

یکی از قوی ترین تکنیک های مدیریت خشم نوشتن است. یاد بگیرید برای کنترل خشم خود، به جای اینکه حرفهای خود را به طرف مقابل بزنید، روی کاغذ آن ها را بنویسید. مثلا ممکن است پدر مادر شما همواره در حال اعتراض به شما برای دیر رسیدن به منزل باشند؛ می توانید یک کاغذ و قلم بردارید و این گونه بنویسید: زمانی که دیر به منزل می رسم، احساس اضطراب می کنم، اگر سعی کنم به موقع به خانه بیایم، مسئله ای نخواهم داشت. این کار به شما یاری خواهد نمود که بتوانید مشکل خود را حل کنید.

ابراز احساسات کار آسانی نیست، خیلی از مواقع ممکن است نتوانید احساس خشم خود را روی کاغذ منتقل کنید، ولی در چنین مواقعی می توانید در ابتدا افکار خود را اولویت بندی کنید و قبل از نوشتن روی کاغذ، با صدای بلند در یک مکان خصوصی با خود صحبت کنید.

3. انجام تمرینات آرامبخش

دندان قروچه کردن (فشار دادن و ساییدن دندان ها به هم) یکی از علائم های خشم در نوجوانان است. اگر از این دسته از افراد هستید، باید راهی برای آرامش جسمی پیدا کنید. هنگامی که بدن خود را آرام می کنید، بیشتر می توانید احساسات خود را کنترل کنید. دو راه ساده برای این کار وجود دارد:

1) مدیتیشن: تمرینی که می توانید آن را در هر زمان و هر مکان انجام دهید؛ به مدت یک دقیقه چشم خود را ببندید و آغاز به مراقبه کردن کنید. با انجام این کار شما متوجه خواهید شد که می توانید به مدت یک دقیقه نفس عمیق بکشید و تمرکز خود را روی احساس خشم خود بگذارید تا به آرامش برسید.

2) یوگا: برای این منظور لازم است حداقل سه روز در هفته و در هر جلسه یک تا یک ساعت و نیم یوگا انجام دهید.

4. انجام تمرینات فیزیکی

ورزش کردن یکی از تکنیک های موثر برای کنترل خشم است. آیا تا به حال متوجه شده اید که بعد از انجام دادن یک تمرین ورزشی چقدر احساس آرامش دارید؟ با ورزش کردن، بدن شما اندورفین آزاد می نماید و برای کنترل عصبانیت روش موثری است. وقتی هر روز ورزش می کنید، از لحاظ جسمی و ظاهری سالم تر خواهید بود. کاملا متوجه می شوید که روحیه شما بهتر شده، بهتر می خوابید و سطح اضطراب شما پایین می آید. همه این موارد می توانند خشم و تحریک پذیری را کاهش دهند.

5. پیدا کردن راه حل

اگر صبح زود عصبانی شده اید، ممکن است که شب گذشته خواب کافی نداشته اید و بدن شما به خواب و استراحت بیشتری احتیاج داشته باشد. اگر بعد از کلاس ریاضی دچار ترس شده اید، ممکن است این کلاس برای شما تنش داشته باشد؛ به دنبال راه هایی برای کاهش آن، مثلا تغییر معلم ریاضی، تبدیل به یک کلاس ریاضی متفاوت با استفاده از تکنیک های آرامش در کلاس یا بعد از کلاس، باشید.

6. گوش دادن به موسیقی مورد علاقه

معمولا هر شخصی به یک سبک موسیقی خاص علاقه مند است که گوش دادن به آن یاری می نماید، آرامش بگیرد. ممکن است شما در حال حاضر انگیزه ای برای کار کردن یا قرار دریافت در مکانی خاص را نداشته باشید؛ بنابراین بهتر است موسیقی مورد علاقه خود را گوش دهید تا به شما یاری کند احساس خوبی پیدا نموده و کارها را با آرامش پیش ببرید. این روش برای زمان هایی که دچار تنش و عصبانیت هستید، موثر است.

7. یاری دریافت

گاهی مواقع ممکن است خشم طبیعی نباشد و اثرات مخربی بر جای بگذارد. سعی کنید قبل از اینکه دیر گردد با این مشکل مبارزه کنید. اینکه بتوانید تشخیص دهید دقیقا چه زمانی به یاری اطرافیان و یا حتی یک متخصص احتیاج دارید، بسیار موثر و لازم است. پدر و مادرها باید سعی نمایند که روی تکنیک های مدیریت خشم برای نوجوانان کار نمایند و قبل از اینکه به سن بلوغ برسند، تمام راه حلهایی موثر را به آنان بیاموزند.

کلام آخر

امیدوارم تمامی راه حلهای اشاره شده در این مقاله، به شما یاری نمایند تا در زمان عصبانیت بتوانید خشم خود را کنترل کنید؛ اما اگر با وجود تمام راه حلهای بالا باز هم کنترل خشم برای شما سخت است، پیشنهاد می کنیم با والدین خود، مربی یا یک فرد مورد اعتماد صحبت کنید و در صورت احتیاج به متخصص مراجعه کنید. مقاله روش های کنترل عصبانیت با ورزش نیز در این زمینه به شما یاری خواهد نمود.

شما از چه روش هایی برای کنترل خشم خود استفاده می کنید؟ لطفا تجربیات و نظرات خود را با ما و دیگر کاربران انگیزه در میان بگذارید.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 30 مهر 1399 بروزرسانی: 30 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1150

به "کنترل خشم در نوجوانان با 7 راه چاره موثر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنترل خشم در نوجوانان با 7 راه چاره موثر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید