کرم روباتیک به یاری جراحی غیرتهاجمی مغز می آید

به گزارش مجله مدیریت ناب، پژوهشگران دانشگاه ام.ای.تی، نوعی روبات کوچک ابداع نموده اند که به یک کرم شباهت دارد و می تواند به جراحی غیرتهاجمی مغز یاری کند.

کرم روباتیک به یاری جراحی غیرتهاجمی مغز می آید

پژوهشگران دانشگاه ام.ای.تی (MIT)، یک کرم روباتیک کوچک ابداع نموده اند که می تواند راه خود را در مغز پیدا کند. این کرم رباتیک در صورت موفقیت می تواند برای جراحی مغز مورد استفاده قرار گیرد و میزان تهاجمی بودن آن را کاهش دهد.

یونهو کیم (Yoonho Kim) و ژوآنهه ژائو (Xuanhe Zhao)، پژوهشگران دانشگاه ام.آی.تی، این روبات را با استفاده از نوعی پلیمر با ذرات کوچک مغناطیسی ابداع کردند؛ در نتیجه می توان این کرم رباتیک را با یاری یک آهن ربا راهنمایی کرد. کرم روباتیک که قطر آن کمتر از 0.6 میلی متر است، با ماده ای پوشیده شده که به نرم بودن و حرکت روان آن یاری می نماید.

کیم و ژائو، روبات کوچک خود را روی یک مدل سیلیکونی از مغز انسان آزمایش کردند که ماده ای شبیه به خون را در بر داشت. هنگامی که آنها برای راهنمایی ربات، از یک آهن ربا در بیرون مغز استفاه کردند، روبات توانست راه خود را از میان رگ های خونی پیدا کند.

کیم گفت: بسیاری از روبات های کنونی را نمی توان در مغز به کار گرفت، زیرا قطر ربات هایی که می توانند راه خود را در میان یک رگ خونی پیدا نمایند، بیش از حد زیاد است.

ذرات مغناطیسی به کار رفته در کرم روباتیک، در تصاویر ثبت شده با اشعه ایکس هم تعیین می شوند؛ در نتیجه می توانند به جراحان یاری نمایند تا جهت مورد نظر را در شبکه پیچیده ای از رگ های مغز بیابند.

پژوهشگران قصد دارند در آینده این ابزار را روی حیوانات آزمایش نمایند.

این پژوهش، در مجله Science Robotics به چاپ رسید.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 4 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 290

به "کرم روباتیک به یاری جراحی غیرتهاجمی مغز می آید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرم روباتیک به یاری جراحی غیرتهاجمی مغز می آید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید