آماده سازی بزرگترین موتور هواپیمای دنیا برای آزمایش

به گزارش مجله مدیریت ناب، آزمایش این موتور به زودی شروع می گردد، در حالی که انتظار می رود شاهد جهش 25 درصدی در کارایی آن نسبت به موتور های دیگر باشیم.

آماده سازی بزرگترین موتور هواپیمای دنیا برای آزمایش

بزرگترین موتور هواپیمای دنیا که به دست شرکت رولزرویس در حال توسعه است، اکنون کاملا عملیاتی و آماده آزمایش است.

به گزارش گیزمگ، شرکت رولزرویس می گوید ساخت اولین نسخه موتور بزرگ اولترا فن (UltraFan) خود را که بزرگترین موتور هواپیمای تاریخ است، به سرانجام رسانده است؛ موتوری که در نهایت در هواپیما های مسافربری که در دهه 2030 ساخته می شوند، به آسمان خواهد رفت.

آزمایش این موتور به زودی آغاز می گردد، در حالی که انتظار می رود شاهد جهش 25 درصدی در کارایی آن نسبت به موتور های دیگر باشیم. هواپیما های مسافربری تا آینده ای نه چندان دور و قابل پیش بینی به سوزاندن سوخت های هیدروکربنی ادامه خواهند داد، چرا که هنوز هیچ جایگزین تمیزی وجود ندارد که بتواند برد و پایداری طولانی مدت فعلی را ارائه دهد؛ بنابراین رولزرویس به توسعه موتور نسل نو اولترا فن روی آورده است.

این توربوفن غول پیکر با تیغه آبی، اولین موتوری است که به یک خانواده کامل از موتور های هواپیما های باریک و پهن پیکر نیرو خواهد رساند و نیروی رانش آن می تواند از 25 هزار پوند بر فوت تا حدود 110 هزار پوند متغیر باشد.

این موتور با قطر 140 اینچ (3.56 متر) تقریباً 5 درصد بزرگتر از موتور شرکت جنرال الکتریک موسوم به GE9X است که در حال حاضر بزرگترین موتور در کلاس هواپیما های مسافربری است.

اولترا فن از فرآیند نو فراوری با کامپوزیت سه بعدی شرکت رولزرویس همراه با کنترل رباتیک بهره برده است، روشی که اکنون قادر به فراوری اشکال پیچیده مورد احتیاج برای آیرودینامیک پره های موتور است.

عنصر تیتانیوم هنوز انتخاب مهندسان برای لبه های جلویی تیغه ها است، اما بقیه قسمت ها از کامپوزیت کربن ساخته شده است. این باعث می گردد که موتور بسیار سبک تر از موتور های تمام تیتانیومی گردد. همین وزن سبک علت اصلی آن است که رولزرویس توانسته موتوری به این بزرگی بسازد.

اولترا فن بعلاوه یک گیربکس بین فن و کمپرسور های پشتی دارد، بنابراین فن می تواند با سرعت پایین تر و به صورت بهینه کار کند، در حالی که کمپرسور ها با سرعت بهینه و بالاتر کار می نمایند. این گیربکس در آزمایش های قبلی حدود 65 مگاوات (87 هزار اسب بخار) قدرت داشت که رکورد نوی در زمینه هوافضا بود.

در حالی که قطر این موتور بسیار زیاد است، توربین های داخل آن نسبتاً فشرده نگه داشته می شوند و مهندسان رولزرویس اطمینان حاصل نموده اند که حجم زیادی از هوا در اطراف هسته کمپرسور و مستقیماً از پشت موتور عبور می نماید، نه اینکه فقط از میان هسته موتور برای به حرکت درآوردن کمپرسور ها عبور کند. این امر، به کاهش 35 درصدی سر و صدای موتور یاری می نماید و بعلاوه افزایش قابل توجهی در بازدهی سوخت به موتور می دهد.

رولزرویس می گوید اولترا فن حدود یک چهارم سوخت کمتری نسبت به موتور های نسل اول خود مصرف می نماید و باعث می گردد این موتور ها مقرون به صرفه تر، دارای برد طولانی تر و برای محیط زیست بهتر باشند. آن ها بعلاوه به طور محسوسی انتشار NOx کمتری دارند و آن را تا حدود 40 درصد کاهش می دهند و کم و بیش انتشار ذرات را به طور کلی حذف می نمایند.

این موتور برای آغاز با سوخت 100 درصد پایدار هوانوردی طراحی شده است، اما رولزرویس بعلاوه در پی الکتریکی سازی و هیبریدی کردن آن و بعلاوه احتراق هیدروژن برای حرکت به سمت کربن زدایی کامل است.

اکنون که اولین نسخه از این فناوری به طور کامل مونتاژ شده، به تاسیسات کاملاً نو این شرکت که با 108 میلیون دلار آمریکا در دربی انگلستان به طور خاص بر اساس احتیاج های برنامه آزمایشی اولترا فن ساخته شده و بزرگترین و هوشمندترین مرکز آزمایشی موتور هواپیما در دنیا است، منتقل شده است تا در آنجا آزمایش گردد و توسعه آن ادامه یابد.

منبع: فرادید
انتشار: 10 دی 1401 بروزرسانی: 10 دی 1401 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 2134

به "آماده سازی بزرگترین موتور هواپیمای دنیا برای آزمایش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آماده سازی بزرگترین موتور هواپیمای دنیا برای آزمایش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید