شروط انجام تست اومیکرون برای افراد مشکوک

به گزارش مجله مدیریت ناب، رییس انستیتو پاستور ایران با اشاره به شرایط انجام تست اومیکرون برای افراد علامت دار کرونا، گفت: ظرفیت انجام تست تشخیصی کرونا در کشور می تواند تا روزانه 200 یا 250 هزار تست افزایش یابد، اما باید دید که دستورالعمل وزارت بهداشت چه خواهد بود.

شروط انجام تست اومیکرون برای افراد مشکوک

به گزارش ایسنا، دکتر علیرضا بیگلری با اشاره به بعضی پیشنهادات مبنی بر افزایش مقدار تست های تشخیصی کرونا در کشور، به ویژه با توجه به خطر شیوع اومیکرون ، گفت: در حال حاضر 500 آزمایشگاه در کشور داریم که با شبکه آزمایشگاهی پاستور همکاری می نمایند. ظرفیت انجام تست تشخیصی کرونا در کشور می تواند تا روزانه 200 یا 250 هزار تست افزایش یابد، اما باید دید که دستورالعمل وزارت بهداشت چه خواهد بود.

لزوم هدفمند بودن افزایش تست های تشخیصی کرونا

وی اضافه کرد: بر این اساس وزارت بهداشت باید تشخیص دهد که با چه روندی می خواهد پیش بینی کند. ممکن است که هدف این باشد که افراد علائم دار را تست کنیم یا ممکن است هدف این باشد که تست های وسیعی انجام گردد که مسلما هزینه بالایی هم دارد.

ضرورت پیگیری و قرنطینه کرونا مثبت ها

بیگلری ادامه داد: با این حال باید توجه کرد که اگر تست به مقدار بالایی انجام گردد و تعیین گردد که تعدادی از افراد تست شان مثبت است، باید یک برنامه ریزی قوی وجود داشته باشد که افراد مثبت را بتوانیم در خانه قرنطینه کنیم. وگرنه اینطور درست نیست که تست تشخیصی انجام گردد و سپس افراد کرونا مثبت در جامعه رها شوند و این به معنی از دست دادن منابع است. بر همین اساس تست بسیار خوب است، اما باید با یک استراتژی و هدف بسیار قوی همراه باشد.

وی گفت: طبق آنچه که در شبکه تشخیصی انجام می گردد، مقدار تست باتوجه به شدت بیماری است؛ به طوری که در شرایط اوج بیماری می توانیم به انجام روزانه 150 هزار تست هم برسیم، اما در روز هایی که علائم و مراجعه نماینده کم است، مسلما تعداد تست هم کاهش می یابد. ظرفیت افزایش تست وجود دارد، اما باید با برنامه ریزی از این ظرفیت استفاده گردد.

تشخیص اومیکرون در کشور از هفته دوم آذر

بیگلری درباره تست تشخیصی اُمیکرون، گفت: در هفته دوم آذر ماه تست تشخیصی اومیکرون را در آزمایشگاه های منتخب پخش کردیم که فراوری خود انستیتو پاستور ایران بود. بر این اساس آزمایشگاه های منتخب کل کشور از هفته دوم آذر ماه قادر بودند که اُمیکرون را تشخیص دهند.

شرایط انجام تست اومیکرون

وی تاکید نمود: باید توجه کرد که نباید تست اومیکرون را به صورت گسترده برای هر فردی که علائم دارد، استفاده کرد، بلکه تست های PCR و ... انجام می گردد و اگر تشخیص بر کووید شد و احتمال ابتلا به سویه اُمیکرون در فرد وجود داشت، از تست مربوط به شناسایی اُمیکرون استفاده می گردد. در عین حال طبق دستورالعمل وزارت بهداشت برای کسانی که طی دو هفته گذشته وارد کشور شدند و علائم دارند، کسانیکه در آی سی یو بستری هستند، کسانیکه در مدرسه، کارخانه و هر جایی به صورت خوشه ای مبتلا و کرونا مثبت می شوند که فقط کافی است یک نفر از آن ها تست گردد تا متوجه شویم آیا مبتلا به اُمیکرون هستند یا خیر، تست اُمیکرون برایشان انجام می گردد. باید توجه کرد که احتیاج نیست تست اُمیکرون به صورت مورد برای هر فرد انجام گردد، بلکه بعد از مثبت شدن کرونا و در صورت شک به ابتلا به سویه اُمیکرون تست انجام می گردد.

بیگلری درباره کیفیت شناسایی کرونا به وسیله تست های خانگی که در بعضی داروخانه ها به فروش می رسد، گفت: اگر این تست ها از مراجع ذی صلاح تاییدیه داشته باشند، استفاده از آن ها را می توان توصیه کرد.

منبع: فرارو
انتشار: 8 اسفند 1400 بروزرسانی: 8 اسفند 1400 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1922

به "شروط انجام تست اومیکرون برای افراد مشکوک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروط انجام تست اومیکرون برای افراد مشکوک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید