روز جهانی عصای سفید؛ روزی برای عاشقانه نگرستین در چشمانی معلول

به گزارش مجله مدیریت ناب، چشم عضوی مهم در بدن بوده که بیش از عضوهای دیگر به مراقبت نیازمند هست، چون بواسطه این عضو، ما دنیا اطراف را می شناسیم و با آن ارتباط برقرار می کنیم. حال، بیایید لحظه ای چشمان خود را ببندیم و به چاله ای تاریک و عمیق فرو برویم. چه حسی دارید؟! حتی، فکر به این لحظه هم مرگ را برای ما تداعی می نماید. حال، خود را جای کسی بگذارید که هر روز، خود را در تاریکی مطلق می بیند. با این حال، زندگی را با یاری دستان و حواس دیگر می گذراند و امید دارد. ما باید امید به زندگی را از او بیاموزیم. او با اینکه معلول هست، ولی عاشقانه زندگی را دوست دارد و برای رسیدن به اهداف خود مردانه کوشش می نماید. 15 اکتبر، روز دنیای عصای سفید نامگذاری شده است. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه شوید تا بدانید روز عصای سفید چه روزی است و پی به سختی های زندگی آنان ببرید.

روز جهانی عصای سفید؛ روزی برای عاشقانه نگرستین در چشمانی معلول

فهرست مطالب

تاریخچهدیدی تازه به عصای سفیدکلام پایانی

تاریخچه

کاربرد عصا به عنوان وسیله ای اساسی چه برای نابینایان و چه برای افراد مسنی که در گذر زمان و با بالا رفتن سن توان حرکت خویش را از دست داده و با یاری این وسیله پاهای ناتوان خود را بر سنگفرش خیابانها می کشند، از قرنها پیش متداول بود، ولی استفاده از عصای سفید به شکل امروزی و به عنوان نمادی برای نابینایان، به بعد از جنگ دنیای اول باز می گردد. در سال 1921 میلادی عکاسی به نام جیمز بیگز که در اثر سانحه بینایی خود را از دست داد، برای حفظ جان خود در برابر رانندگان بی ملاحظه وسایل نقلیه، ابتکار استفاده از عصای سفید را از آن خود کرد تا به راحتی برای همگان قابل دیدن باشد.

پس از آن، دو محقق آمریکایی به نام دکتر ناول پری (ریاضیدان) و دکتر جاکوپس تن بروک (حقوقدان) توانستند قانونی را در 15 اکتبر به عنوان قانون روز عصای سفید به تصویب برسانند و این روز را به عنوان روز دنیای نابینایان نامگذاری نمایند. در این قانون، تمامی حقوق اجتماعی فرد تعیین شد. نابینایان حق بهره مندی از کلیه امکانات معمول در جامعه را دارند. آنان حق دارند از پیاده روها، خیابانها، بزرگراه ها و وسایل حمل و نقل عمومی مانند هواپیما، قطار، اتوبوس، خودرو، کشتی، هتل، مکان های عمومی و مراکز تفریحی و مذهبی بهره برداری نمایند. رانندگان وسایل نقلیه نیز موظف به مراعات کامل نابینایانی بوده که با عصای سفید در خیابانها رفت و آمد می نمایند.

براساس مقاله روز عصای سفید چه روزی است باید بدانید که دولت موظف است آنان را به مشارکت در کارهای دولتی تشویق کند تا آنان نیز همراه و همگام با جامعه پیش بروند و از خستگی و کسالت رهایی یابند. به جهت بهره مندی از حقوق ابتدایی، این افراد باید سواد داشته باشند که به این منظور، خط بریل ابداع شده تا یاری حال آنها باشد. خط بریل، خطی است که در قرن نوزدهم میلادی برای سهولت کار افراد نابینا و کم بینا در امر تحصیل توسط لویی بریل فرانسوی ابداع گشت.

دیدی تازه به عصای سفید

شیوه نگرش مردم به مفهوم نابینایی و روز دنیای عصای سفید، می تواند در سرنوشت افراد نابینا و حالات روحی و روانی این قشر از جامعه تأثیرات متفاوتی داشته باشد. برای تعامل با نابینایان باید به موارد زیر توجه کنیم از جمله اینکه، واقع بین باشیم و به آنها بفهمانیم که با دیگران تفاوتی ندارند؛ آنها را با نام صدا بزنیم و وقتی به آنها نزدیک می شویم، به نحوی آنها را از حضور خود مطلع کنیم و اگر احتمال می دهیم ما را نشناسند، بهتر است خود را دقیق معرفی نموده و از یاری بی جهت که به استقلال آنها لطمه می زند، پرهیز کنیم. ﻣﺴﺌﻮﻻن دوﻟﺘﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ آنان به ﻧﺤﻮی ﺷﺎﯾﺴﺘﻪ ارج ﻧﻬﻨﺪ و از ﻣﺮدم ﺑﺨﻮاﻫﻨﺪ ﮐﻪ رﻓﺘﺎر ﻣﻌﻘﻮﻻﻧﻪ ای ﺑﺎ ﻧﺎﺑﯿﻨﺎﯾﺎن داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ.

کلام پایانی

نابینایی، اختلالی است که طی آن بیمار قدرت بینایی ندارد و علت آن عوامل فیزیولوژیکی یا عصبی هست. در حال حاضر، 35 میلیون نابینا در دنیا زندگی می نمایند که 90 درصد آنها در کشورهای در حال توسعه و بیشتر در آسیا هستند. در تاریخ 6 ژانویه 2013، محققین بریتانیایی پیروز به معالجه موشهای نابینا شدند. آنها این عمل را با تزریق سلولهای حساس به نور انجام دادند. امروزه، آزمایشات بیشتری در جای جای این کره خاکی در حال اجرا بوده تا سعی گردد تا بینایی به دیدگان این افراد بازگردد و همگی در کنار هم دنیای پاک و سالم داشته باشیم. به امید روزی که دیر نیست.

منبع: همگردی
انتشار: 25 آبان 1399 بروزرسانی: 25 آبان 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1202

به "روز جهانی عصای سفید؛ روزی برای عاشقانه نگرستین در چشمانی معلول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روز جهانی عصای سفید؛ روزی برای عاشقانه نگرستین در چشمانی معلول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید