راز جزایر سلیمان در اقیانوسیه!

به گزارش مجله مدیریت ناب، جزایر سلیمان

آیا می دانید جزیره ها هر جای جهان که باشند جزء اسرارآمیز ترین نقاط کره زمین هستند؟ راز این اسرار آمیز بودن چیست؟ وچه رازی در سکوت و خلوت این جزیره ها وجود دارد که این جزیره ها را تا این حد مرموز نموده است؟ جزیره ها هر جای جهان که باشند یک نقطه آرامش بخش و پر از جذابیت برای سکونت یا سفری چند روزه هستند.

راز جزایر سلیمان در اقیانوسیه!

یکی از این نقاط دل انگیز و مجذوب کننده که رفتن به آنجا و گشتن در آن پر از هیجان است و جزء سرزمین های جالب و پر جاذبه برای گردشگری است جزایر سلیمان است که در اقیانوس آرام جنوبی واقع شده است. این جزیره زیبا و شگفت انگیز که یکی از مکان های مورد علاقه هر گردشگری است شاید خیلی شناخته شده نباشد بنابراین امروز به جزایر سلیمان می رویم از عجایب و زیبایی های آن حرف می زنیم.

معرفی جزایر سلیمان

راز جزایر سلیمان چیست؟ چه چیز این جزیره را مرموز و اسرار آمیز نموده است؟ جزایر سلیمان کجاست؟ آیا گنجی در آن نهفته است؟ آیا گنج معروف سلیمان را می توان در این جزیره مرموز پیدا کرد؟

قاره اقیانوسیه یکی از قاره های جالب دنیا است که خیلی از جزیره های کوچک و بزرگ اقیانوس آرام در آن واقع شده است. این جزیره های کوچک و بزرگ و پراکنده از نظر نژاد شناسی ومردم شناسی و قوم شناسی دارای اهمیت است و سه گروه قومی را در بر می گیرد. یکی پلی نزی دیگری ملانزی و قومی دیگر که میکرونزی است.

قسمتی از پلی نزی جزیره نیوزلند است و گینه نو هم قسمتی از ملانزی است و کشور استرالیا که آن هم جزء قاره اقیانوسیه است. البته شبه جزیرهٔ مالایا هم قسمت دیگری از اقیانوسیه است. نکته مهم اینکه اقیانوسیه کم جمعیت ترین قاره دنیا است البته بعد از قارهٔ جنوبگان و بعلاوه کوچک ترین قاره دنیا از نظر مساحت قسمت های خشک است. اقیانوسیه یکی از هشت بومگاه کره زمین است.

آب و هوای جزایر سلیمان

جزایر سلیمان کشوری است که در اقیانوس آرام واقع شده است و بیشتر از 990 جزیره در آن وجود دارد. مرکز آن هونیارا است. این جزیره زیبا از صدها جزیره بزرگ و کوچک درست شده که مهم ترین جزیره های آن نیو جورجیا، گوادال کانال، مالایتا و سان کریستوبال است.

این کشور خاطره انگیز و زیبا از جزایر آتشفشانی و کوهستانی سلیمان که از شش جزیره اصلی و صد ها جزیره کوچک دیگر به وجود آمده، بلندترین قسمت آن قله با ارتفاع 2447 متر است و نام آن ماکاراکومبورو است. شرایط آب و هوای این جزیره پر رمز و رازو پر گنج استوایی است و در ماه های نوامبر تا آوریل بارندگی در آن به وفور دیده می گردد و دما در این ماه ها بالا است.

وجه تسمیه جزایر سلیمان

این جزایر برای اولین بار یک دریانورد اسپانیایی، معروف به آلوارو دی مندانا دی نیرا در سال 1568 به آن جا رسید و این جزیره را کشف کرد. اما این یک کشف ساده یک جزیره نبود. او یک روز که داشت در جزیره قدم می زد و جزیره را می گشت در دهانه رود خانه ای به نام ماتانیکو مقداری قابل توجهی طلا پیدا کرد و باور داشت که گنج بزرگی پیدا نموده و به خیال خودش به گنج های حضرت سلیمان رسیده به خاطر همین به این جزایر نام جزایر سلیمان را داد.

ساکنان اولیه جزایر سلیمان

ساکنان این جزیره پر رمزو راز پیش از سال 1893 به صورت نیروی کار در مزرعه های جزایر اقیانوس آرام مشغول به کاربودند و استثمار می شدند. در سال 1942 که این جزیره بوسیله امپراتوری ژاپن اشغال شد جنگ های سخت و شدیدی در این جزیره به وجود آمد که یکی از آن ها نبرد بزرگی بود که بر سر جزیره گودال کانال رخ داد و بعد از این جنگ این کشور استقلال خودش را خاطرنشان کرد.

جزایر سلیمان که در قرن 19 میلادی از طریق انگلیس اشغال شده بود در جنگ دنیای دوم هم ژاپن این جزیره را اشغال کرد و همین مساله سبب شد این جزایر پر گنج برای ژاپن و ایالات متحده آمریکا به میدان جنگ تبدیل گردد. بعد از همه این جنگ ها و درگیری ها بود که در سال 1976 این جزیره استقلالش را خاطرنشان کرد و یک حکومت مردمی در این کشور به وجود آمد.

حدود شصت درصد از مردم این کشور باسواد هستند و قسمتی از دانشگاه ساوت پاسیفیک در این جزیره زیبا واقع شده است. اقتصاد این جزیره از همه بیشتر بر پایه صادرات الوار و چوب است. این جزیره جزء کشورهای مشترک المنافع است. حدود یک سوم نیروی کار جزایر سلیمان کار اصلی شان کشاورزی است و مشغول به زراعت می باشند و از این راه روزگار می گذرانند.

تهیه و فراوری الوار صنعت مهم این کشور است که پایه اقتصاد آن به شمار میرود. اما نارگیل، مغز نارگیل و کاکائو هم از این کشور به دیگر نقاط دنیا صادر می گردد. به طور کلی صادرات جزیره سلیمان شامل نارگیل، روغن خرما، الوار، ماهی و البسه است که به چند کشور از جمله چین کره جنوبی، ژاپن تایلند، ایتالیا و فیلیپین این مواد صادر می گردد و محصولاتی که به این کشوروارد می گردد مثل غذا، سوخت، کالاهای فراوری شده، دستگاه ها و تجهیزات و مواد شیمیایی است که از کشورهایی مثل نیوزیلند، استرالیا، سنگاپور، ژاپن،فیجی و پاپوآ گینه نو است.

فراوری ناخالص داخلی در این کشور 948 میلیون دلار است. 249 هزار و 200 نفر نیروی کار این کشور را تشکیل می دهند که 75 درصد از آنها در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند. مذهب مردم این جزیره انگلیکن، کاتولیک رومی و مسیحی کلیساهای دیگر هستند.

زبان رسمی مردم این جزیره انگلیسی است اما فقط یک یا دو درصد از اهل جزیره به این زبان حرف می زنند. 94 درصد از جمعیت این جزیره مرموز از نژاد ملانزیایی هستند. احزاب فعال در این جزیره حزب متحد جزایر سلیمان و حزب اتحاد خلق است. نرخ تورم در جزیره سلیمان 6.3 درصد است. نکته قابل توجه اینکه این جزیره هیچ ارتش و نیروی نظامی را ندارد.

استان های مهم جزایر سلیمان

  • ناحیهٔ مرکز مرکز آن هونیارا است
  • کانال گودال که مرکز آن هونیارا است
  • مالایتا که مرکز آن آئوکی است
  • استان غربی که مرکز آن گیزو است
  • ایزابل که مرکز آن بوالا است
  • جزایر مرکزی که مرکز آن تولاگی است
  • ماکیرا که مرکز آن کیرا کیرا است
  • تموتو که مرکز آن سانتاکروز است
منبع: الی گشت
انتشار: 6 خرداد 1401 بروزرسانی: 6 خرداد 1401 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1996

به "راز جزایر سلیمان در اقیانوسیه!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز جزایر سلیمان در اقیانوسیه!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید