دیدنیهای هرمزگان

به گزارش مجله مدیریت ناب، استان هرمزگان طبق آخرین تقسیمات کشوری مشتمل بر 8 شهرستان، 21 بخش، 69 دهستان و 2046 آبادی دارای سکنه است و شهرستان های آن عبارتنداز بندرعباس، بندر لنگه، رودان، قشم، جاسک، حاجی آباد و ابوموسی...● دیدنیهای هرمزگان بعلاوه 14 جزیره کوچک و بزرگ به نام های ابوموسی، بنی فرور، تنب کوچک و تنب بزرگ و سیری، شتور، فرور، کیش، لاوان، قشم، لارک، هرمز، هندورابی و هنگام در محدوده آب های

دیدنیهای هرمزگان

دیدنیهای هرمزگان

استان هرمزگان طبق آخرین تقسیمات کشوری مشتمل بر 8 شهرستان، 21 بخش، 69 دهستان و 2046 آبادی دارای سکنه است و شهرستان های آن عبارتنداز بندرعباس، بندر لنگه، رودان، قشم، جاسک، حاجی آباد و ابوموسی...

● دیدنیهای هرمزگان

بعلاوه 14 جزیره کوچک و بزرگ به نام های ابوموسی، بنی فرور، تنب کوچک و تنب بزرگ و سیری، شتور، فرور، کیش، لاوان، قشم، لارک، هرمز، هندورابی و هنگام در محدوده آب های ساحلی این استان قرار دارند.

▪ بندرعباس

در قرن چهارم هجری در حوالی بندرعباس فعلی بندر و روستای کوچکی بنام سورو وجود داشت که جغرافیانویسان قرن چهاردهم هجری قمری از آن نام برده اند. بعضی معتقدند شهرو که اصطخری به عنوان دهی کوچک بر ساحل از آن نام برده همان بندرسورو است.

▪ جزیره قشم

جزیره قشم بزرگترین جزیره ایران است که در شمال غربی تنگه هرمز واقع شده است. طول آن 115 کیلومتر و عرض آن از 10 تا 35 کیلومتر متغیر است. شهر قشم مرکز این جزیره در شمال شرقی جزیره واقع شده و وسعت آن 3 کیلومتر مربع و ارتفاع آن از سطح دریا 10 متر است.

▪ جنگل های حرا

گونه جنگلی حرا (مانگرو) از ویژگیهای زیست بوم سواحل جنوبی ایران است که به طور پراکنده از تنگه هرمز به سمت شرق و اقیانوس هند در سواحل عمان پدید آمده اند.

مانگرو به زیست بومی اطلاق می گردد که از زمین های مرطوب حد واسط منطقه ها جزر و مدی دریا همراه با مجموعه هایی از گیاهان بی نظیر و جانوران خاص که در منطقه ها ساحلی و کنار تالابی زیست بوم تکثیر پیدا می نمایند تشکیل شده است.

از آنجا که جنگل حرا در جزیره قشم و سواحل جنوبی استان هرمزگان از وسیع ترین نمونه های آن در دنیاست از اهمیت خاصی برای ایرانیان و دانشمندان سایر ملتها برخوردار است. این جنگل ها سواحل خلیج فارس در اطراف بندر لافت شمال جزیره قشم و بندر خمیر دیده می شوند.

▪ جزیره کیش

جزیره کیش حدود 90 کیلومتر مربع مساحت و بیضی شکل می باشد. فاصله آن از راه دریایی تا بندرعباس300 کیلومتر و جزیره قشم 225 کیلومتر میباشد. جزیره مرجانی کیش یکی از مجذوب کننده ترین جزایر خلیج فارس بوده و از طبیعتی زیبا، سبز و منحصر به فرد با سواحلی آرام، ماسه های مرجانی، آب زلال و دریای شفاف با انواع ماهیهای رنگارنگ و تزیینی برخوردار میباشد.

مراکز گردشگری و دیدنی، ورزشهای دریایی، مراکز غواصی، مراکز تجاری، خرید، بازارهای بین المللی، امکانات رفاهی و اقامتی متنوع چون هتل های پنج ستاره، متل و ویلاهای مدرن از مجذوب کنندهیتهای کیش میباشد. این جزیره سالانه حدود یک میلیون نفر را بسوی خود جذب می نماید.

جزیره کیش در زمان حکومت ستمشاهی به عنوان مرکزی توریستی و تفریحی مورد استفاده قرار می گرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تأسیسات سیاحتی - مالی این منطقه برای عموم گشایش یافت، تا این که طرح ایجاد بندر آزاد در این جزیره که قبلاً به وسیله دولت به تصویب رسیده بود، به وسیله رسانه های گروهی اعلام گشت.

هدف از این طرح، تبدیل کیش به یک بازار مناسب برای صادرات و واردات کالا منطبق بر موازین اسلامی و نیز یاری به ساکنان جزیره اعلام شد. طبق این طرح، افراد می توانند هر اندازه کالا وارد این جزیره نمایند تا از آنجا به کشورهای منطقه صادر گردد. بعلاوه ورود کالا به وسیله بازاری که در این جزیره ایجاد می گردد صورت می گیرد

سواحل کم نظیر این جزیره مرجانی نه تنها در فصول گوناگون سال بلکه در طول یک روز در ساعات مختلف جلوه های بدیع و گونه گون و بسیار زیبایی از طبیعت را به دیدن می گذارند. سواحل کیش در شرق و شمال شرقی و جنوب از زیباترین سواحل دنیا است. در

▪ صنایع دستی و سوغاتی ها

خوس (خوص) دوزی که بافتن با برگ درخت خرما می باشد، گلابتون دوزی- سفال گری ، چادر شب بافی و ...سوزن دوزی- سبد بافی و حصیر بافی- قالی بافی ، صنایع دستی دریاییمنبع: راسخون
انتشار: 30 آبان 1400 بروزرسانی: 30 آبان 1400 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1814

به "دیدنیهای هرمزگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدنیهای هرمزگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید