دولتمردان، خادمان ملت هستند

به گزارش مجله مدیریت ناب، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران، در یکی از آخرین سخنرانی های خود گفت دولت در حد توان خود در پی برطرف مسائل است و کاری به حرف دیگران ندارد و فقط در پی آن هستیم که مردم احساس رفاه، آرامش و آسایش نمایند. برای ما مهم رضایت خداوند متعال است. با توجه به این که سیاست امری اجتماعی/ سیاسی تلقی می گردد، این سخنان مورد توجه بسیار نهاده شد.

دولتمردان، خادمان ملت هستند

به گزارش خبرنگاران، این سخنان سید ابراهیم رئیسی در شرایطی مطرح شد که جایگاه حق الناس در دین رسمی کشور و نزد خداوند متعال ویژه تلقی می گردد تا جایی که خداوند فرموده از حق خود می گذرد، اما از حق الناس خیر. عباس عبدی، پژوهشگر اجتماعی و فعال سیاسی در این خصوص در روزنامه اعتماد نوشت: فارغ از این که افراد چگونه می توانند از رضایت خداوند نسبت به اعمال خود اطمینان یابند، باید گفت که در هر حال رضایت بندگان خدا قرینه ای بر احتمال رضایت خداست و در دنیای امروز پاسخ دادن به پرسش های افکار عمومی آزمونی برای موفقیت احتمالی در جوابگویی در آن دنیاست؛ بنابراین اگر نتوان به افکار عمومی پاسخ داد، به طور قطع رضایت خداوند نیز تامین نمی گردد، زیرا متصدی قدرت و حکومت شدن، به معنای وکالت انجام امور از طرف مردم است و مستلزم تامین رضایت آنان است.

به همین خاطر، خبرنگاران با عباس سلیمی نمین، فعال سیاسی اصولگرا و تحلیلگر سیاسی و حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی اصولگرا تبادل نظر نموده است:

عملکرد دولت سیزدهم قابل دفاع است

عباس سلیمی نمین درباره نقد برخی چهره ها نسبت به سخنان سید ابراهیم رئیسی گفت: واقعا نمی دانم که این نوع خرده گیری ها از رئیس جمهور کشورمان قرار است چه نتیجه ای برای جامعه داشته باشد. اگر مبنای اصولی تری از جانب منتقدین دولت کنونی داشته باشیم، قطعا نتیجه بهتری برای جامعه رقم می خورد. این نوع ایرادگرفتن ها را کاملا سطحی میبینم. تعیین است که مراد آقای رئیسی از این جملات چیست. منظور آقای رئیسی این است که ما به مخالفانمان توجه نمی کنیم و قطعا کاری که او انجام می دهد غیر از کوشش برای کسب رضایت مردم نیست. نگاهی به سفر ها و پیگیری پروژه ها به وسیله آقای رئیسی در این شرایط سخت تحریم، نشان می دهد دقیقا در پی کسب رضایت مردم است.

وی اضافه نمود: دیدیم که آقای رئیسی برای حل مسئله آب خوزستان که در دولت آقای روحانی تبدیل به یک بحران شده بود، تا چه حد کوشش کرد و چندین بار به استان خوزستان سفر کرد، به همین علت است که می گویم رضایت مردم برای آقای رئیسی شرط است و رضایت خداوند را با رعایت اصل رضایت مردم محقق می نماید.

این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: ایراد های اینچنینی که نسبت به دولت آقای رئیسی و شخص او انجام می گردد، شایسته جامعه ما نیست. تعیین است که باید منتقدین آقای رئیسی از وی انتقاد نمایند، اما برخی اوقات این نقدها از سوی افرادی مطرح می گردد که از آقای روحانی حمایت می کردند و ایشان را به قدرت رسانده بودند. به هر حال نتیجه عملکرد دولت آقای رئیسی را نیز شاهد بودیم. برخی از این افراد برای این که نسبت به خود تغییر دیدگاه مثبت ایجاد نمایند، نقدها بسیار نازل را مطرح می نمایند. البته با این روش هیچ تغییر نگاهی ایجاد نمی گردد و مردم هرگز به آقای روحانی در مقایسه با آقای رئیسی امتیاز مثبت نخواهند داد. من برخی ضعف ها و نقد ها را بر دولت سیزدهم وارد می دانم، اما آقای رئیسی به واقع، فداکارانه در حال پیگیری و حل مسائل هستند. این نوع فداکاری و دلسوزی را هرگز در جناح ها و گروه های سیاسی که از آقای روحانی حمایت می کردند، نمی دیدیم. حاصل دولت قبلی برای مردم بسیار بسیار تلخ بود.

وی اضافه نمود: حتی اگر جمله بندی آقای رئیسی در بیان نظرش چندان رسا نبود، مهم نیست. باید به عملکرد دولت سیزدهم نگاه کنیم. عملکرد آقای رئیسی کاملا روشن است. اعتقاد و نگاه آقای رئیسی در حل مسائل مردم کاملا واضح است و قابل انکار و پنهان سازی نیست. ما تاسف می خوریم که چرا رقبای آقای رئیسی این نگاه خرد و نازل را دارند و به جای پرداختن به ایرادات اساسی و اجرای طرح و برنامه و اصلاح، سخنانی می گویند که احساس بدی ایجاد می نماید. این نوع ایراد گیری ها اصلا سازنده نیست. این آقایان مدتی در قدرت بودند و حالا که در قدرت نیستند می توانند ایرادات اساسی وارد نمایند و حرف های مبنایی بزنند و به رشد مردم یاری نمایند، نه این که چنین نقد های نازلی داشته باشند.

دولتمردان، خادمان ملت هستند

حسین کنعانی مقدم با نقد نوع سخنوری سید ابراهیم رئیسی گفت: سخنان رئیس جمهوری درباره رضایت پروردگار، بیش از هر چیز شبیه به سخنان افرادی است که بالای منبر می روند و مردم را نصیحت می نمایند. در صورتی که آقای رئیسی، رئیس جمهور کشور است و رئیس جمهور یعنی نوکر مردم. رئیسی با رای همین مردم سر کار آمده است و باید جوابگوی مردم باشد و به مطالبات مردم نیز جوابگو باشد و کارنامه وی زمانی مثبت خواهد بود و خداوند از وی رضایت خواهد داشت که خلق خدا که وی را در این مسند قرار داده اند از او رضایت کامل داشته باشند.

وی اضافه نمود: این جمله ای که آقای رئیسی مطرح نموده احتمالا بر اساس مکنونات فکری او نبوده و بعید می دانم معتقد باشد که نباید جوابگوی مردم بود. لحن آقای رئیسی در این سخنان بیشتر حالت منبری دارد و از وجاهت اجتماعی و قانونی خاصی برخوردار نیست و امام راحل بار ها فرمودند که مسئولین باید جوابگوی مردم باشند. ایشان تاکید داشتند که مردم، ولی نعمت و مسئولان وکلا و خادمان ملت هستند.

این فعالی سیاسی اصولگرا اضافه نمود: به همین دلایل نیز معتقدم این جملات آقای رئیسی، جملاتی اشتباه بوده. درست است که آقای رئیسی باید رضایت خداوند را در فکر داشته و در نظر بگیرد و اموری را که مورد رضایت پروردگار نیست انجام ندهد. این اصل، از آموزه های دینی ما است که برای رضایت خداوند بکوشیم و از امور مخالف رضای خداوند دوری کنیم. اما این که در مصالح کشور نقش مردم را نادیده بگیریم و بگوییم اگر مردم مخالف یک تصمیم دولت بودند اهمیتی ندارد، حرفی اشتباه است و شخصی که در مقام ریاست جمهوری نشسته، نباید چنین سخنانی را مطرح کند. تاکید می کنم که دولتمردان موظفند خادم و جوابگوی مردم باشند.

منبع: فرارو
انتشار: 18 تیر 1402 بروزرسانی: 18 تیر 1402 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 2216

به "دولتمردان، خادمان ملت هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دولتمردان، خادمان ملت هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید