در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ مشکلاتی که تعطیلی پردیس تئاتر شهرزاد برای گروه های جوان پیش آورد

به گزارش مجله مدیریت ناب، کارگردان جوان نمایش هدیه جشن سالگرد از مشکلاتی گفت که پس از تعطیلی موقت تئاتر شهرزاد برایشان به وجود آمد.

در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ مشکلاتی که تعطیلی پردیس تئاتر شهرزاد برای گروه های جوان پیش آورد

مجید فرهاد کارگردان نمایش هدیه جشن سالگرد، در مصاحبه با خبرنگار ، در مورد نمایشنامه این اثر نمایشی گفت: هدیه جشن سالگرد متنی بود که چندسال پیش خواندم. متن بسیار جذاب به قلم استادم افشین هاشمی؛ متنی که داستان مردی را روایت می نماید که در روز سالگرد ازدواجش در حال مرور خاطرات زندگی مشترک خود است. یک متن در سبک سایکودرام که فکر می کنم یکی از بهترین نمونه ها در قالب نمایشنامه های فارسی باشد.

وی اضافه نمود: از همان موقع تصمیم گرفتم این متن را اجرا کنم؛ ولی به دنبال شیوه اجرایی می گشتم که با اجرا های قبلی این نمایشنامه متفاوت باشد. تا اینکه در نهایت تصمیم به بازنویسی متن گرفتم. بازنویسی نهایی متن ساختار مستقلی را در کلیت کار ایجاد کرد و در نهایت مهرماه امسال وارد پیش فراوری این اثر شدیم.

فرهاد در مورد انتخاب بازیگران این نمایش اعلام کرد: با توجه به شیوه اجرایی مان خیلی انتخاب های گسترده ای برای بازیگر نداشتیم و در بین انتخاب هایی که داشتیم، بهترین گزینه مهدی کوشکی بود. کسی که خلاقانه بیننده را متحیر می نماید و بر جایگاه خودش می نشاند. من در طول مدتی که افتخار همکاری با او را داشتم، این امر را درک کردم که بسیار فرد خلاقی است و با نکات ریزی که همیشه به متن اضافه می کرد به نوشته ای که ما اقتباس نموده بودیم، پر و بال می داد.

وی ادامه داد: در مورد بازیگر خانم نیز باید بگویم که خانم نظری در طول سال های فعالیتشان و کار هایی که انجام دادند و رزومه ای که دارند، نشان داده که یک فرد ریسک پذیر است. به نظرم هیچ کس غیر از او نمی توانست کاراکتر خانم ما را به این پختگی که این شب ها به روی صحنه می رود، ایجاد کند.

کارگردان هدیه جشن سالگرد با بیان اینکه زمان نمایش ما 50 دقیقه است، در مورد نحوه تمرین گفت: ما در طول تمرین ها که از اوایل آبان آغاز شد، سعی بر این داشتیم اجرایمان مخاطب را جزئی از کار بداند تا کمی قدم رو به جلویی در تئاتر باشد و مخاطبان را با مسئله ای روبرو کنیم که شاید انتظار آن را نداشته باشند.

فرهاد اضافه نمود: این امر کمی احتیاج به فعالیت و تمرین های کارگاهی داشت؛ تقریباً بیش از 40 جلسه تمرین داشتیم. حتی در برخی تمرین هایمان به دلیل ساختاری که می خواستیم به وجود بیاوریم، از تماشاگر استفاده کردیم تا بازخورد ها را قبل از اجرا درک کنیم.

این کارگردان در مورد مسائل گروه های مستقل تشریح کرد: گروه های تئاتری مستقل همانطوری که همه می دانند با بودجه های محدود و سرمایه های خصوصی وارد این فضا می شوند. بودجه ها و مسائلی که برای این گروه ها به وجود می آید، از ابتدایی ترین مسائل مانند دکور و لباس و حتی دستمزد ها آغاز می گردد و به تبلیغات می رسد. بحث تبلیغاتی که این روز ها با کوچ کردن فضا های تبلیغاتی به فضای مجازی باعث شده تهیه نمایندگان هزینه های زیادی را برای دیده شدن و معرفی کارشان به مخاطب متحمل شوند.

وی در مورد تعطیلی یک ماهه پردیس تئاتر شهرزاد و مسائل به وجود آمده، توضیح داد: مسائلی نظیر حادثه ای که برای پردیس تئاتر شهرزاد به وجود آمد برای گروه هایی که در این پردیس در حال انجام بودند، به بهای زیادی تمام شد. یک ماه تعطیلی، یک ماه عدم پاسخگویی، سردرگمی گروه ها و هزینه هایی که شده بود؛ روز هایی که گذراندیم پر بود از اشک و خون مانند تمام گروه هایی که بودند. شاید گروه ما به دلیل جوان تر بودن و نوع سرمایه گذاری که کاملا شخصی بود، بیشتر از گروه های دیگر ضربه خورد.

فرهاد اضافه نمود: بعد از بازگشایی هم ما زمان بسیار کمی برای رساندن کار به صحنه داشتیم. در واقع ما بعد از یک ماه تعلیق کامل پروژه، مجبور بودیم در کمتر از دو روز کار را به صحنه برسانیم و این باعث شد، قسمتی از اجرا و دکور حذف گردد. قسمت های جذابی که به کلیت کار یاری می کرد. امیدواریم به این اجرا و تمام اجرا هایی که در تمام ایران روی صحنه می روند یاری گردد، مهم نیست در چه مرحله ای کار می نمایند.

کارگردان هدیه جشن سالگرد گفت: امیدوارم متولیان و مدیران این فضا یاور ما باشند و در کنار ما قرار بگیرند. تمام کوشش ما این است که تأثیری هرچند کم روی مخاطبانی که نفس به نفس ما هزینه بلیت و رفت و آمد را متحمل می شوند تا ما را حمایت نمایند، بگذاریم. امیدوارم از این نوع مسائل دیگر پیش نیاید و خبر های این گونه را نشونیم و برای هیچ گروهی نا امیدی پیش نیاید.

فرهاد در مورد اهمیت استقبال تماشاگران گفت: حمایت مخاطبان از کار هایی شبیه به هدیه جشن سالگرد باعث می گردد گروه هایی شبیه به ما به آینده امید پیدا نمایند. امیدوارم مانند این چندشبی که ما را شاد کردند و قدم به روی چشم ما گذاشتند، از ما حمایت نمایند. خدا را شکر مردم نشان دادند اگر کسی حرف جدیدی در این فضا داشته باشد، حمایت می گردد. امیدوارم رسانه ها حمایتشان را از ما دریغ ننمایند و به هرچه بیشتر دیده شدن این نوع کار ها یاری نمایند.

این کارگردان در مورد آینده کاری اش اضافه نمود: در حال حاضر همزمان با این شب ها و اجرای هدیه جشن سالگرد در حال پیش فراوری یک تئاتر مستند سیاسی هستم و اگر شرایط فراهم گردد، کار را اجرا می کنم.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 14 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 137

به "در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ مشکلاتی که تعطیلی پردیس تئاتر شهرزاد برای گروه های جوان پیش آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در مصاحبه با خبرنگاران مطرح شد؛ مشکلاتی که تعطیلی پردیس تئاتر شهرزاد برای گروه های جوان پیش آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید