درمان جایگزینی هورمون در زنان یائسه ممکن است خطر زوال عقل کاهش دهد

به گزارش مجله مدیریت ناب، تحقیقات تازه نشان داده که درمان جایگزینی هورمون (HRT) می تواند به سلامت مغز و عملکرد شناختی بهتر در زنانی که در معرض خطر ژنتیکی بالای ابتلا به بیماری آلزایمر قرار دارند، یاری کند. این یافته ها مشاهده ای هستند و علیتی نیستند. دانشمندان در کوشش هستند تا بفهمند چرا زنان به طور کلی در مقایسه با مردان بیشتر در معرض ابتلا به آلزایمر هستند.

درمان جایگزینی هورمون در زنان یائسه ممکن است خطر زوال عقل کاهش دهد

آن ماری مینیهان، محقق ارشد این مطالعه نو شرح می دهد: علاوه بر افزایش طول عمر، تصور می گردد که علت شیوع بیشتر زول عقل زنان، به اثرات یائسگی و تأثیر فاکتور خطر ژنتیکی APOE4 در زنان مربوط باشد.

ما می خواستیم بفهمیم که آیا جایگزینی هورمون یا HRT می تواند از کاهش شناختی در حامل های در معرض خطر APOE4 جلوگیری کند یا خیر.

حدود یک زن از هر چهار زن حامل ژن APOE4 است که می تواند به طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را در فرد افزایش دهد. در این مطالعه نو داده های یک مطالعه سلامت مغز در حال اجرا آنالیز شدند و به محققان توانستند در خصوص اثرات HRT در زنان دارای ژنوتیپ APOE4 به نتیجه برسند.

یافته ها نشان داد که HRT با حجم بزرگتر آنتورینال و آمیگدال و پاسخ بهتر به تست های حافظه مرتبط است. راشا صالح، محقق دیگری که روی این مطالعه کار می نماید، گفت که مزایای HRT در زنان دارای ژنوتیپ APOE4 که هورمون درمانی را در سنین پایین آغاز نموده اند، مشهودتر است.

صالح گفت: ما دریافتیم که استفاده از HRT با حافظه بهتر و حجم مغز بیشتر در بین حاملان ژن APOE4 در معرض خطر مرتبط است.

البته مطالعات قبلی که به آنالیز اثرات HRT بر روی شناخت افراد بعدی می پرداخت، نتایج متفاوتی را ارائه نموده بودند و بعضی از محققان پیشنهاد نموده اند که زمان بندی درمان می تواند کلیدی برای اثرات محافظت عصبی آن باشد.

برای مثال، یک مطالعه در سال 2011 ، نشان داده بود HRT تنها در صورت آغاز زودهنگام خطر زوال عقل را کاهش می دهد.

ن یافته های نو محدودیت هایی دارند، باید مطالعات بیشتری انجام گردد تا بفهمیم آیا HRT واقعاً از زوال شناختی در دوره های طولانی تر جلوگیری می نماید یا خیر.

مرحله بعدی این تحقیق آنالیز این موضوع است که کدام جمعیت می توانند بیشترین بهره را از HRT ببرند و چه نوع HRT می تواند در پیشگیری از زوال عقل موثرتر باشد.

هورنبرگر می گوید: هنوز خیلی زود است که با اطمینان بگوییم HRT خطر زوال عقل را در زنان کاهش می دهد، اما نتایج تازه اهمیت بالقوه HRT و داروهای شخصی سازی شده را در کاهش خطر آلزایمر نشان می دهد.

مطالعه نو در Alzheimers Research & Therapy منتشر شده.

منبع: دانشگاه آنگلیای شرقی

منبع: یک پزشک
انتشار: 29 دی 1401 بروزرسانی: 29 دی 1401 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 2145

به "درمان جایگزینی هورمون در زنان یائسه ممکن است خطر زوال عقل کاهش دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان جایگزینی هورمون در زنان یائسه ممکن است خطر زوال عقل کاهش دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید