تعطیلی موزه فوتبال آذربایجان تبریز

به گزارش مجله مدیریت ناب، موزه فوتبال آذربایجان نخستین موزه تخصصی فوتبال در ایران است که مردم عادی حق بازدید از این مکان را ندارند.

تعطیلی موزه فوتبال آذربایجان تبریز

موزه فوتبال آذربایجان یکی از مکان های دیدنی شهر تبریز بوده که در سطح کشور بی نظیر است؛ این موزه دارای آثار فوتبالی از سال 1300 تا سال 1393 است.

موزه فوتبال آذربایجان نخستین موزه تخصصی فوتبال در ایران بوده که دارای تصاویری قدیمی از فوتبال تبریز و آذربایجان به همراه کاپ ها، مدال ها، پیراهن و لباس ورزشی قهرمانان آذربایجان در بازه زمانی 1300 تا 1393 است که این روزها مردم عادی حق بازدید از این مکان را ندارند.

ایوب نیکنام لاله، محقق و پژوهشگر تاریخ آذربایجان یکی از عوامل راه اندازی این موزه است؛ نیکنام لاله به مدت 20 سال در مورد تاریخ فوتبال تبریز تحقیق کرده و اسناد، تصاویر و وسایل ورزشی موزه فوتبال آذربایجان از طریق این محقق جمع آوری و به این موزه اهدا شده است.

ایوب نیکنام لاله با اشاره به تعطیلی موزه به روی مردم گفت:

موزه فوتبال آذربایجان دارای آثار ارزشمندی بوده و به عنوان مکانی برای جذب جهانگردی نیز ظرفیت های فراوانی دارد، اما در این روزها شاهدیم که متاسفانه درهای این موزه به روی مردم بسته است.

او با تاکید بر اینکه چند روز پیش نیز میهمانی جهت بازدید به موزه فوتبال به همراه خود برده است، اما درهای موزه بسته بود و کسی حضور نداشت، اضافه کرد:

این آثار در سطح کشور بی نظیر هستند و ما به صورت رایگان در اختیار این موزه قرار داده ایم، از این رو انتظار داریم حداقل درهای آن بر روی مردم باز باشد.

وی اضافه کرد:

با وجود میل باطنی ام اگر مقرر است موزه تعطیل شود، می خواهم که شهرداری اجازه دهد تا مجموعه آثار اهدایی ام، به فدراسیون فوتبال ایران تحویل داده شود تا حداقل در تاسیس موزه فوتبال ایران کمکی به فدراسیون کرده باشیم و همچنین آثار بزرگان فوتبال آذربایجان نیز از نابودی نجات یابد.

نیکنام لاله گفت:

فدراسیون فوتبال علاقه بسیاری به این آثار دارد و مشتاق اند که چنین موزه ای را ایجاد کنند، اما بنده تا به امروز از اهدای آن امتناع کرده ام، چرا که این آثار متعلق به شهرمان است و می خواهم که این موزه به مرکز شهر تبریز منتقل شده و درهای آن همواره به روی مردم باز باشد، این موزه بسیار ارزشمند است و برای بازدید کنندگان دلچسبی و شیرینی خاصی دارد.

او با تاکید بر این که سه سال از بازگشایی این موزه می گذرد، اضافه کرد:

درست نیست که هر وقت میهمان داشتیم، تماس بگیریم و در را باز کنند. ما سرمایه یک ملت را در این مکان جمع آوری کرده ایم و حتی مقداری از آثار را نیز با هزینه شخصی خریده ام.

وی با اشاره به ظرفیت این موزه در راستای جذب جهانگرد در تبریز 2018، بیان نمود:

باید مراقب این ظرفیت باشیم؛ از شهرهای بسیاری درخواست طرح داده اند تا چنین موزه ای را در شهرشان ایجاد کنند، اما این موزه با این ظرفیت چرا باید در حاشیه بماند و تعطیل شود.

نیکنام لاله با اشاره به سابقه تاریخی آثار موجود در این موزه و با تاکید بر اینکه قدیمی ترین توپ موجود در موزه فوتبال آذربایجان مربوط به 1280 است، اما به طور رسمی اسناد از سال 1300 ثبت شده اند، گفت:

در سال 1393 هنگام تاسیس موزه فوتبال، مسئولان شهرداری برنامه ریزی کردند تا ابتدا موزه در این محل تاسیس شده و سپس با تملک مدرسه تاریخی مموریال به این محل منتقل شود، اما متاسفانه این کار عملی نشد.

وی اضافه کرد:

طبق اسناد و مدارک موجود، فوتبال برای اولین بار در تاریخ 1265 از طریق مدرسان خارجی مدرسه مموریال تبریز به این شهر وارد شده و اولین های فوتبال ایران از جمله اولین میدان فوتبال ایران، اولین لژیونر و اولین سرمربی تیم ملی فوتبال ایران (حسین صدقیانی)، اولین بلیت بازی های فوتبال ایران، نخستین مدرسه فوتبال ایران از شهر تبریز بوده و بر این اساس، تبریز پیشگام و مهد فوتبال ایران است.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 اسفند 1400 بروزرسانی: 21 اسفند 1400 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1936

به "تعطیلی موزه فوتبال آذربایجان تبریز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعطیلی موزه فوتبال آذربایجان تبریز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید