تخصیص40 میلیارد تومان اعتبار سفر رییس جمهور برای تسطیح شالیزار های گیلان

به گزارش مجله مدیریت ناب، مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: حدود 40 میلیارد تومان از اعتبارات سفر رییس جمهور برای یکپارچه سازی اراضی شالیزاری استان تخصیص یافته است.

تخصیص40 میلیارد تومان اعتبار سفر رییس جمهور برای تسطیح شالیزار های گیلان

مجتبی شاه نظری مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: در سفر بهمن ماه سال گذشته رییس جمهور به گیلان نزدیک 40 میلیارد تومان برای تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استان در نظر گرفته شده بود که تمام اعتبارات دریافت شده است.

وی با بیان اینکه یکپارچه سازی اراضی شالیزاری در یک هزار هکتار از شالیزار های گیلان برای امسال برنامه ریزی شده است، اضافه کرد: ظرفیت استان به لحاظ بضاعت شرکت های پیمانکاری و مشاوره ای بالغ بر اجرای این طرح در 10 هزار هکتار است، اما با توجه به منابع، امسال حداقل هزار هکتار را در برنامه قرار داده ایم.

شاه نظری منابع مورد احتیاج برای یکپارچه سازی شالیزار های استان در امسال را حدود 50 میلیارد تومان عنوان و ذکر کرد: در زمان حاضر تسطیح اراضی در 200 هکتار از اراضی شالیزاری استان در سه شهرستان لاهیجان، آستانه اشرفیه و رشت امسال به اجرا عایدیه است.

وی با بیان اینکه برای اجرای این طرح امسال هنوز منابعی اختصاص داده نشده است، اضافه کرد: اجرای تسطیح اراضی شالیزاری در امسال از محل اعتبارات سال گذشته و سفر رییس جمهور در حال اجرا است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: طرح تسطیح اراضی شالیکاری گیلان از سال 1374 در گیلان شروع شده و تا به امروز نزدیک 88 هزار هکتار از زمین های کشاورزی استان یکپارچه سازی شده است.

وی اضافه کرد: استفاده بهینه از آب در شالیزار و ماشین آلات کشاورزی از کاشت تا برداشت، اصلاح آبیاری و آب رسانی منظم، کاهش هزینه فراوری و افزایش محصول و عایدی خانوار کشاورز، حمل و نقل آسان محصول به انبار و کارخانه، دسترسی راحت به مزارع و ایاب و ذهاب آسان از دیگر مزایای یکپارچه سازی اراضی شالیزاری است.

طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری به مجموعه عملیاتی گفته می گردد که شامل تجمیع قطعات پراکنده زراعی، احداث تاسیسات جاده بین مزارع، ایجاد کرت های مستطیلی شکل، تسطیح اراضی و احداث مرز های تعیین و احداث کانال های آبیاری و زهکشی است.

گیلان دارای 314 هزار هکتار اراضی کشاورزی است که از این اندازه سالانه 238 هزار هکتار زیرکشت محصول برنج می رود، بعلاوه 317 هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیت هستند و برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده ترین محصولات کشاورزی این استان هستند.

خبرنگاران گیلان رشت

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 آذر 1401 بروزرسانی: 2 آذر 1401 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 2117

به "تخصیص40 میلیارد تومان اعتبار سفر رییس جمهور برای تسطیح شالیزار های گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخصیص40 میلیارد تومان اعتبار سفر رییس جمهور برای تسطیح شالیزار های گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید