تحلیل عطوان از حمله پهپادی به آرامکو و معادلات جدید در منطقه

به گزارش مجله مدیریت ناب، ایرنا نوشت: عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل منطقه با اشاره به حملات پهپادی دیروز (شنبه) نیروهای انصارالله یمن به دو میدان و تأسیسات نفتی عربستان نوشت که این حملات پیغام های مهمی به سعودی ها درباره سطح تهدید اهداف راهبردی این کشور توسط این نیروها در صورت تداوم حملات به یمن و ادامه تنش ها در خلیج فارس همزمان با کوشش آنها برای فروش سهام آرامکو داد.

تحلیل عطوان از حمله پهپادی به آرامکو و معادلات جدید در منطقه

عطوان در این مطلب که امروز (یکشنبه) در روزنامه رای الیوم منتشر شد، نوشت که دفاع مدنی عربستان آتش سوزی های گسترده و بی سابقه ای را در پالایشگاه نفتی شرق این کشور در نزدیکی مرزهای بحرین مهار کرد که مورد انتظار بود، اما پرسش هایی را درباره رسیدن این پهپادها به اهداف خود و حمله دقیق آنها به منطقه ای که باید در نوع خود امن ترین نقطه به دلیل اهمیت آن برای ریاض بعنوان مخزن ثروت و درآمد آن است، برانگیخت.

سردبیر این روزنامه، پیش از پرداختن به پاسخ چگونگی حمله پهپادی نیروهای انصارالله یمن به پالایشگاه نفتی عربستان، اطلاعاتی ضروری درباره این دو میدان نفتی و پالایشگاه عظیم و کارخانه پتروشیمی آن ارایه می نماید.

این تحلیل گر مطرح نمود که میدان نفتی بقیق قدیمی ترین چاه نفتی عربستان و دنیا است که در سال 1940 کشف و فراوری نفت این چاه نزدیک 7 میلیون بشکه در روز است و شامل میدان نفتی خریص، پالایشگاه نفتی برای پالایش 70 درصد از فراوریات شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) است. همچنین حجم ذخایر نفتی این میان نفتی نزدیک به 22 میلیارد بشکه است.

این سومین حمله انصارالله یمن به تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در کمتر از یک سال است؛ اولین حمله در نیمه ماه می (اردیبهشت- خرداد) بود که با 7 پهپاد صورت گرفت و ایستگاه انتقال نفت در شرق و غرب عربستان را هدف حمله قرار داد. دومین حمله به میدان نفتی عظیم الشیبه بود که در 17 آگوست (مرداد ماه) انجام شد. از این میدان نفتی 500 هزار بشکه نفت در روز فراوری می گردد و سومین حمله دیروز (شنبه) صورت گرفت که از حملات سابق به لحاظ اهداف آن اهمیت بیشتری داشت.

عطوان درباره چگونگی انجام این عملیات و دسترسی نیروهای انصارلله به این نقاط راهبردی به سخنان یحیی سریع سخنگوی جنبش انصارلله یمن اشاره می نماید و نوشت: نخست این حمله پس از عملیات دقیق اطلاعاتی اجرا شده که نشان دهنده پیشرفت قابل توجه انصارالله یمن در این زمینه است.

دوم، میدان نفتی بقیق و خریص که مورد حمله قرار گرفتند در 1300 کیلومتری شهر صنعاء قرار دارند، اما چگونه پهپادهای این راستا را با حجم سوخت لازم طی نموده اند، آیا حمله از صعده (در مرز بین یمن و عربستان) اجرا شده است.

سوم: سخنگوی انصارالله از نیروهایی در داخل عربستان که در عملیات رصد اطلاعاتی مشارکت داشته اند، قدردانی و تشکر کرد.

چهارم: محتمل است این حملات پهپادی از داخل عربستان، بحرین یا حتی عراق اجرا شده باشد، اما قاچاق این نوع پهپاد بسیار سخت است. روایت های دیگری نیز وجود دارد که ممکن است این ده پهپاد حملات خود را از یک کشتی در آب های خلیج فارس در نزدیکی سواحل عربستان آغاز نموده باشند.

پنجم: سریع سخنگوی انصارالله یمن در سخنان خود از بانک اطلاعاتی این جنبش درباره اهدافی در عمق عربستان خبر داده و نسبت به افزایش روزافزون آن هشدار داده که این نشان می دهد این حملات متوقف نشده و ادامه خواهد داشت تا زمانی که حملات ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان علیه یمنی ها متوقف گردد.

این تحلیلگر یادآور شد که سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان در سخنان خود به مناسبت عاشورای حسینی هشدار داده بود که حزب الله و متحدان آن گزینه های جدیدی در برابر تحریم های آمریکا دارند.

وی اضافه نمود: همچنین علی اکبر ولایتی مشاور رهبر عالی ایران در امور بین الملل تهدید کرد که اگر ایران نتواند نفت خود را به وسیله خلیج فارس صادر کند، دیگر هیچ طرفی قادر به فروش نفت خود نخواهد بود.

عطوان اضافه نمود که نیروهای انصارالله یمن معادلات جدیدی رقم زده اند و پیغام مهمی به سعودی ها داده اند مبنی بر اینکه آنها می توانند هر نقطه ای را که می خواهند در عمق عربستان هدف حمله قرار دهند، بنابر این مقامات سعودی باید بدانند که قتل عام یمنی ها آنها را به زانو در می آورد.

همچنین سعودی ها باید فراموش نکنند که در حالی که برای ارایه سهام شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) در بازارهای دنیای آماده می گردد، آیا در صورت تداوم حملات انصارالله در این حجم گسترده، می توانند پیروز به فروش آن شوند، آیا همزمانی این حملات با تسریع روند فروش سهام آرامکو از سوی سعودی ها حامل معانی بسیاری نیست.

23311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 30 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 376

به "تحلیل عطوان از حمله پهپادی به آرامکو و معادلات جدید در منطقه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیل عطوان از حمله پهپادی به آرامکو و معادلات جدید در منطقه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید