بلک بری؛ تنها بازمانده گوشی های صفحه کلیددار

به گزارش مجله مدیریت ناب، خبرنگاران: در سال 2019 اگر قصد خرید یک گوشی صفحه کلیددار را داشته باشید، تنها گزینه در دسترس و پیش روی شما، یکی از محصولات شرکت بلک بری است. البته برخلاف سال های قبل، این شرکت گوشی هایی باکیفیت و اندرویدی را روانه بازار می نماید که به محبوبیتی نصبی نیز رسیده است.

بلک بری؛ تنها بازمانده گوشی های صفحه کلیددار

شرکت بلک بری در شروع فعالیت، یک شرکت کانادایی بود که محصولاتی مانند موبایل، تبلت و نرم افزار های خاص را روانه بازار می کرد. هرچند با گذشته دو دهه، فراوری موبایل بلک بری به شرکت TCL محول شده و تنها یک برند از این شرکت باقی مانده است.

تمرکز بلک بری از شروع فعالیت بر روی فراوری محصولاتی با امنیت بالا بود. این شرکت که کلاس بیزینس را مدنظر داشت، تا مدت ها به برند محبوب سیاست مدار ها تبدیل شده بود. امنیت بالای گوشی های بلک بری، پیش از کوچ این شرکت به اندروید، نکته ای بود که حتی اوباما رو مجاب به استفاده از محصولات این شرکت نموده بود.

حالا با گذشت 20 سال از ارائه اولین گوشی بلک بری و شروع به فعالیت این شرکت، برند بلک بری در اختیار شرکت چینی TCL قرار گرفته است تا فراوری سخت افزار موردنظر، با همکاری این شرکت انجام گردد. البته نرم افزار ارائه شده با محصولات TCL، هنوز هم توسط شرکت کانادایی بلک بری فراوری و تأیید می گردد.

سیستم عامل اولیه گوشی های بلک بری در دوره ظهور آیفون و اندروید، یک سیستم عامل کند، نه چندان جذاب و البته بسیار امن به حساب می آمد. با پیشرفت برنامه های موبایل، بلک بری و موبایل هایش نتوانستند سرعت به روزرسانی نرم افزار بلک بری و توانایی هایش را با علاقه کاربران، هماهنگ نمایند.

همین موضوع باعث شد تا بسیاری از کاربران تصمیم به جدایی از محصولات این شرکت بگیرند. بسیاری دیگر نیز از بلک بری خواستند تا محصولاتی با سیستم عامل اندروید را روانه بازار کند. درخواستی که توسط مدیران شرکت بلک بری مورد قبول قرار نگرفت، زیرا مسئولین این شرکت بر این باور بودند که اندروید، از امنیت کافی برای قرار دریافت روی گوشی های فراوریی این شرکت، برخوردار نیست.

هرچند ناامن بودن اندروید های قدیمی تر، موضوعی تعیین است، اما اشتباه شرکت بلک بری در عدم سرمایه گذاری در این سیستم عامل موبایل، یکی از دلایل تضعیف دومین برند موبایل محبوب کشور آمریکا بود.

در سال 2013، بلک بری به جای استفاده از اندروید، از سیستم عامل اختصاصی خود با نام BlackBerry OS 10 رونمایی کرد. یک سیستم عامل مدرن، امن و بسیار جذاب که البته یک مشکل کوچک و تاثیرگذار داشت. برنامه های مشهور موبایل، علاقه ای به طراحی یک نسخه جدید از برنامه برای یک سیستم عامل جدید نداشتند. همین موضوع باعث شد تا بسیاری از برنامه های محبوب، به صورت رسمی در BlackBerry OS 10 ارائه نشوند.

حتی جوایز ارائه شده توسط بلک بری برای راضی کردن بزرگ ترین اپلیکیشن های دنیا، کافی نبود و کم کم این سیستم عامل کم نقص و بسیار سریع، به فراموشی سپرده شد. شاید بسیاری از کاربران، سیستم عامل BlackBerry OS 10 را با گوشی مشهور بلک بری پاسپورت به خاطر بیاورند. یک گوشی مربعی شکل و بسیار لوکس که پیش ازاین نمونه ای مشابه در دنیای فناوری نداشت.

در سال 2015 بلک بری تصمیم گرفت تا برای نجات شرکت از ورشکستگی، محصولاتی اندرویدی را روانه بازار کند. انتخابی که به نظر درست می رسید، اما همین انتخاب نیز به یک فاجعه بازاریابی تبدیل شد. محصولات قدیمی و محبوب این شرکت مثل پاسپورت، به سیستم عامل اندروید آپدیت نشدند. این عمل باعث شد که بسیاری از کاربران وفادار شرکت بلک بری، از صداقت و پیگیری این شرکت ناامید شوند و به دیگر شرکت ها کوچ نمایند.

از سوی دیگر وجود صفحه کلید در محصولات اندرویدی بلک بری و البته کیفیت ساخت پایین اولین گوشی اندرویدی این شرکت باعث شد تا کاربران جدید نیز علاقه ای به خرید محصولات بلک بری نشان ندهند.

بعد از ناامیدی از فروش محصولات اندرویدی، شرکت در حال سقوط بلک بری تصمیم گرفت تا برند خود را به دیگر شرکت ها اجاره دهد و تنها بر روی فراوری نرم افزار تمرکز کند. شرکت چینی TCL، که یک شرکت شناخته شده در فراوری سخت افزار موبایل است توانست با توافق بلک بری، استفاده از برند این شرکت را شروع کند.

البته در دو قرارداد جداگانه، محصولات بلک بری در هند و اندونزی، توسط دو شرکت دیگر با نام های BlackBerry Mobile India و Optiemus Infracom، ساخته و فروخته می گردد.

نکته بسیار عجیب پس از ثبت این قرارداد ها و واگذاری برند بلک بری، پیروزیت نسبی این برند در بازار است. درواقع TCL توانسته با استفاده از نام این شرکت، محصولاتی بهتر را روانه بازار کند و فروشی مناسب داشته باشد.

محصولات جدید بلک بری، از جمله محصولات لوکس بازار به حساب می آیند و البته از نرم افزار با کیفیت و امن شرکت کانادایی بلک بری نیز بهره می برند. با خرید این محصولات، شما یک گوشی با کیفیت اندرویدی را خریداری می کنید که توسط بلک بری، در برابر ویروس ها و حملات اینترنتی، محافظت می گردد.

TCL که علاوه بر بلک بری، برند آلکاتل را نیز خریداری نموده است، در فراوری محصولات بلک بری، به حفظ شکل و طراحی محصولات گذشته، دقت داشته است. همین موضوع باعث شده که با تغییر سازنده، خریدار متوجه تغییر خاصی در طراحی محصولات بلک بری نگردد.

آخرین محصولات مشترک TCL و بلک بری در سال اخیر، شامل سه گوشی موبایل BlackBerry Evolve X، BlackBerry Evolve و BlackBerry KEY2 می گردد. ایوالو که یک گوشی 5/99 اینچی بدون صفحه کلید است، از چهار گیگابایت رم بهره می برد و به یک باتری 4000mAh مجهز شده است.

صفحه نمایش ایوالو از نوع IPS است و پی پی آیی معادل 403 دارد. این صفحه نمایش از نوع گوریلا گلس 5 است که در برابر خطرات احتمالی، مقاومتی بالا دارد. ایوالو با اندروید 8 ارائه شده، اما به اندروید 9 نیز به روزرسانی می گردد.

64 گیگابایت حافظه داخلی و امکان استفاده از کارت حافظه تا 256 گیگابایت، از نکات مثبت گوشی ایوالو بلک بری به حساب می آید. دوربین اصلی نیز، دو لنز 13 مگاپیکسلی متوسط دارد که یکی از آنها، از نوع سیاه وسفید است. دوربین سلفی، اما 16 مگاپیکسلی و بسیار با کیفیت است.

تراشه به کاربرده شده در ایوالو، Qualcomm SDM450 Snapdragon 450 است که به یک پردازنده هشت هسته ای Cortex-A53 مجهز شده است.

ایوالو ایکس، نسخه ای قوی تر و جدیدتر از ایوالو است که با فاصله ای کم از محصول اولیه به بازار ارائه شد. این محصول که می توان آن را یک پرچمدار ضعیف به حساب آورد، شباهت زیادی به ایوالو دارد، اما در برخی زمینه های خاص، پیشرفته تر است.

تراشه استفاده شده در ایوالو ایکس، Qualcomm SDM660 Snapdragon 660 است و پردازنده نیز از نوع Kryo 260 است که سرعتی بیشتر را در اختیار کاربران قرار خواهد داد. رم نیز به 6 گیگابایت افزایش داده شده تا سخت افزار گوشی در مقابل نسخه اول، بهبود پیدا کند.

لنز های دوربین نیز تغییر نموده و از نوع واید و سوپر زوم است. لنز سلفی، اما تفاوت خاصی با گوشی ایوالو ندارد. علاوه بر این، در ایوالو ایکس می توانید از حافظه جانبی یک ترابایتی بهره ببرید.

پیروز ترین محصول ارائه شده توسط TCL و بلک بری در سال 2018، گوشی بلک بری کی2 است. یک گوشی پرچمدار 4/5 اینچی که به یک صفحه کلید کلاسیک بلک بری مجهز شده است. بدنه کی2 از آلومینیوم جلا یافته ساخته شده و کیبورد گوشی نیز، به لمس کاربر حساس است. درواقع از صفحه کلید این گوشی می توانید به عنوان یک تاچ پد بهره ببرید.

پی پی آی کی2 بر روی عدد امیدوارنماینده 434 قرارگرفته و صفحه نمایش نیز به گوریلا گلس 3 مجهز شده است. تراشه کی2 از نوع Qualcomm SDM660 Snapdragon 660 است و پردازنده قدرتمند Kryo 260 نیز به همراه این تراشه، پردازش نرم افزار را به عهده دارد. حافظه داخلی در دو نوع 64 و 128 گیگی ارائه شده، اما میزان رم در هر دو مدل، 6 گیگابایت است.

دوربین اصلی از نوع دو لنزی و 12 مگاپیکسلی است که کیفیتی مناسب دارد. دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی است و تنها نقطه ضعف کی2 محسوب می گردد. اگر ایراد دوربین سلفی را نادیده بگیرید، بلک بری کی2، 650 دلاری می تواند یک گوشی بیزینس و کیبورددار مناسب در سال 2019 به حساب بیاید.

البته به تازگی نسخه 450 دلاری این گوشی با پسوند LE نیز به بازار آمده که سخت افزاری ضعیف تر دارد. از سوی دیگر اگر داشتن گوشی صفحه کلیددار، اهمیت خاصی برای شما ندارد، محصولاتی با کیفیت تر را می توانید با پرداخت 450 تا 650 دلار، خریداری کنید.

منبع: برترین ها
انتشار: 10 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 216

به "بلک بری؛ تنها بازمانده گوشی های صفحه کلیددار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلک بری؛ تنها بازمانده گوشی های صفحه کلیددار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید