باغ شهر کوشک را بهتر بشناسید

به گزارش مجله مدیریت ناب، خبرنگاران/اصفهان شهردار کوشک گفت: خیلی از شهرداری ها به دلیل اینکه از قبل نتوانسته اند به یک توسعه پایدار برسند و یک درآمد مستمر در طول سال داشته باشند هنوز وابسته به یاری های دولتی هستند و شهر کوشک هم از این موضوع مستثنی نیست و نداشتن یک درآمد پایدار دغدغه اصلی مدیریت شهری در کوشک است.

باغ شهر کوشک را بهتر بشناسید

جهت دریافت خدمات طراحی باغ ویلا سنتی با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

مجید قربانی رنانی در حاشیه بازدید از خبرگزاری خبرنگاران در اصفهان، اظهار کرد: مدیریت شهری در واقع یکی از مهم ترین ارکان جامعه است و هم اکنون شهرداری ها در کوشش هستند روی پای خودشان بایستند تا از وابستگی خود به دولت بکاهند و این موضوع روز به روز در کار شهرداری ها نمایان تر می گردد.

قطع وابستگی شهرداری ها به دولت یک برنامه 10 ساله را طلب می نماید

وی اضافه نمود: اینکه شهرداری های بتوانند به طور کامل از وابسته بودن به دولت خارج شوند یک کار زیربنای 10 ساله را می طلبد. خیلی از شهرداری ها به دلیل اینکه از قبل نتوانسته اند به یک توسعه پایدار برسند و یک درآمد مستمر در طول سال داشته باشند هنوز وابسته به یاری های دولتی هستند و شهر کوشک هم از این موضوع مستثنی نیست و نداشتن یک درآمد پایدار دغدغه اصلی مدیریت شهری در کوشک است.

شهردار کوشک گفت: قطع وابستگی از یاری های دولتی در دستور شهرداری و شورای اسلامی شهر نهاده شد و در این راستا توانستیم دو قطعه از زمین های بزرگی را که در جهت اصلی شهر کوشک به طرف نجف آباد است و برای گردشگری مکان های مناسبی محسوب می شوند آماده کنیم و تمام مراحل کمیسیون ها و ماده 5 استانداری و تغییر کاربری آن طی شده است و آماده برای واگذاری به بخش گردشگری است، اما چالشی که با آن روبرو هستیم نوسانات دلار است. چند سرمایه گذار ایرانی و خارجی را دعوت کردیم، اما نبود یک ثبات در جهت کار سبب شد این طرح فعلاً معلق گردد، ولی همچنان از سرمایه گذاران دعوت می کنیم در این پروژه سرمایه گذاری نمایند.

درآمدزایی مهم ترین چالش شهرداری کوشک

قربانی رنانی با بیان اینکه مهم ترین چالش شهرداری کوشک درآمدزایی است، توضیح داد: برای کسب درآمد راهکارهای دیگری را نیز در نظر گرفتیم و یکسری از واحدهای تجاری در جهت بلوار الغدیر به نجف آباد را که پر تردد است را انتخاب و با تغییر کاربری این واحدها را اجاره دادیم. بنابراین یکی از منابع درآمد شهرداری همین اجاره بهای واحدهای تجاری است.

وی ادامه داد: چالش اصلی که داریم و شهرداری ها با آن روبرو هستند این است که شهرداری ها یک برنامه مدون 10 ساله ندارند که معتقدم احتیاج فوری هر شهرداری تدوین چنین برنامه ای است. شهرداری کوشک در حال تدوین چنین برنامه ای است تا مدیر بعدی شهرداری به خوبی جهت را بشناسد و معطل نگردد و نیروهای شهرداری با وظایف آینده خود آشنا شوند. شهرداری در این مقطع باید وارد بحث تبلیغات و سرمایه گذاری گردد.

شهردار کوشک اظهار کرد: در بخش گردشگری در حال آماده کردن طرحی هستیم که کلی است و پیش بینی می کنیم تا انتها سال جاری این طرح اجرا و فاز نهایی آن انجام گردد و اگر بتوانیم این طرح را تا انتها سال جاری یا اوایل سال آینده اجرا کنیم گردشگری شهر کوشک که یک باغ شهر است متحول می گردد. در کوشک کوشش نموده ایم از تغییر کاربری های غیرمجاز جلوگیری کنیم و دستگاه های مربوط به خصوص دادگستری همکاری خوبی با شهرداری داشته اند.

کوشک، بهترین گلابی استان را دارد

قربانی رنانی با بیان اینکه وسعت شهر کوشک 1200 هکتار است، اضافه نمود: شهر کوشک و شهرهایی که در حاشیه اصفهان هستند همواره مبتنی بر کشاورزی بوده اند. هم اکنون کوشک محل پرورش بهترین گلابی است و در نظر داریم برای عید غدیر آینده جشنواره گلابی را برگزار کنیم و این شهر را بهترین مرکز فراوری گلابی استان نام گذاری کنیم. بنابراین بیشتر مردم کوشک کشاورز هستند و تغییر کاربری شان بسیار سخت است و عوارضی که برای صدور پروانه ساخت می گیریم ناچیز است. بنابراین ساخت و ساز در این شهر بسیار کم است.

وی گفت: شهرستان خمینی شهر دومین شهرستان پرتراکم استان است به طوری که تراکم جمعیت بالا و ساخت و سازها کم است و این موضوع یاریی به درآمد شهرداری نمی نماید. کوشک با خمینی شهر 2 کیلومتر فاصله دارد. در کوشک 800 باغ وجود دارد که هلوی قلعه شاهی این باغ ها معروف است. همچنین میوه های آجیلی، آلبالو و گیلاس در کوشک فراوری می شوند که دارای فروش بالایی هم هستند. درختان گلابی در کوشک وجود دارد که 80 سال عمر دارند.

800 متر مرز جابجا شده کوشک اصلاح شد

شهردار کوشک ادامه داد: چند سال قبل مرزهای کوشک جابجا شده بود که خوشبختانه با جلسه ای که دو ماه قبل با مسئولان مربوطه داشتیم این مشکل برطرف شد. یک جابجایی میان مرزهای کوشک و فلاورجان اتفاق افتاده بود که در نتیجه آن 800 متر از مرزهای کوشک کاسته شده بود که این مشکل مرتفع شد.

قربانی رنانی در مورد پروژه های مشترک شهرداری کوشک با اداره میراث فرهنگی، گفت: وجه تسمیه شهر کوشک همان قصر است و در زمان های قدیم تفرجگاه های پادشاهان بوده است. از مکان های دیدنی کوشک کوه یخچال و حمام قدیمی کوشک است که این حمام ثبت آثار باستانی هم شده است. پروژه مشترکی که با میراث فرهنگی داریم بازسازی تنها برج کبوتر به جامانده از زمان صفویه است. میراث فرهنگی استان در این خصوص حمایت های خوبی داشته است و از طرف میراث پیمانکار مربوط را معین نموده ایم که تا اواخر سال جاری عملیات بازسازی این برج شروع خواهد شد.

وی ادامه داد: برای بازسازی این برج کبوتر 80 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده که این اعتبار را شهرداری کوشک تأمین خواهد نمود. این برج به شکل مخروبه درآمده است، اما کبوترها هنوز وارد برج می شوند.

70 ملک را آزادسازی نموده ایم

شهردار کوشک در مورد آزادسازی خیابان سلمان فارسی، گفت: یکی از دغدغه های اصلی شهر کوشک به دلیل بافت داخلی اش بحث آزادسازی بود. تا کنون بالغ بر 70 ملک را توانسته ایم آزادسازی کنیم و با مالکان به توافق رسیده ایم و خیابان سلمان فارسی سال گذشته به بهره برداری رسید و سال جاری خیابان آزادگان شرقی را به شکل کامل آزادسازی کردیم که در این خیابان عبور و مرور اصلی مردم انجام می گردد. خیابان بازار را نیز 60 درصد آزادسازی نموده ایم، یک چنار 600 ساله در این خیابان وجود دارد که این چنار را توانستیم حفظ کنیم. برای این آزادسازی ها حدود 25 میلیارد ریال هزینه شده است.

قربانی رنانی توضیح داد: زمانی که به شهرداری کوشک آمدم بودجه سالانه شهرداری 5 میلیارد و 400 میلیون تومان بود، اما هم اکنون 7 میلیارد و 600 میلیون تومان است. این بودجه کافی است و هر سال 20 درصد به بودجه شهرداری اضافه شده است و با توجه به اینکه شهرداری کوشک درجه 6 است و جمعیت شهر 15 هزار نفر است این بودجه معقول است.

وی در مورد طرح ساماندهی آب های سطحی کوشک، گفت: خیلی از کارهایی که در شهرداری انجام می دهیم با همکاری مراکز دانشگاهی است. دفع آب های سطحی در گذشته یکی از دغدغه های اصلی در کوشک بود چون شیب غالب از شرق به غرب بود و بعضی از خانه ها دچار مشکل می شدند. به همین منظور طرح ساماندهی آب های سطحی را در دستور کار قرار دادیم و با شرکت مربوط مطالعات لازم را انجام دادیم و در جلسه آخر که در دفتر فنی استانداری برگزار خواهد شد آنالیز های لازم انجام می گردد و طرح به سازمان همیاری ها و دهیاری های کل کشور ارسال می گردد تا بودجه لازم را برای اجرای این طرح اختصاص دهند.

شهردار کوشک اضافه نمود: البته برای ساماندهی آب های سطحی یکسری کارهای جزئی انجام دادیم و بعضی کوچه ها که برای دفع آب های سطحی مشکل داشتند اصلاح شدند.

قربانی رنانی توضیح داد: دام پروری در کوشک کم است و بیشتر مردم به کشاورزی مشغول هستند. محصول غالب کوشک میوه های باغی است و سالانه چند تن میوه برداشت می گردد. خیلی ها هنوز شهر کوشک را نمی شناسند که رسانه ها باید در این خصوص کوشش نمایند.

سال آینده در کوشک پارک احداث می کنیم

وی گفت: برای زیباسازی شهر کوشک یکسری از اِلمان های خاص را در شهر اجرا کردیم و المان هایی که مربوط به خود مردم بود را بر اساس سلیقه شهروندان اجرا کردیم و بعضی از دیوارها را با نظر مردم رنگ آمیزی کردیم. غالب فضای سبز کوشک را درختان تشکیل می دهند، اما در نظر داریم زمینی را به مساحت 2 هزار متر در خیابان کارگر تملک کنیم تا سال آینده احداث یک پارک را شروع کنیم. کوشک هنوز پارک ندارد و بعد از آزادسازی احداث پارک یکی از دغدغه های اصلی مدیریت شهری کوشک است.

شهردار کوشک اضافه نمود: برای رفاه مردم دو اتوبوس خصوصی خمینی شهر را با سازمان اتوبوسرانی هماهنگ کردیم که هر روز به فاصله 10 دقیقه از یکدیگر از مرکز کوشک به سمت سه راه درچه حرکت می نمایند. یک واحد مینی بوس هم به طور دائم در سطح شهر فعالیت می نماید که مسافران را به خمینی شهر حمل می نماید.

سرانه فضای سبز کوشک کافی نیست

قربانی رنانی گفت: سرانه فضای سبز کوشک 14 مترمربع به ازای هر نفر است که کافی نیست. این عدد باید به 20 مترمربع افزایش یابد که با احداث پارک در سال آینده این مشکل تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

وی اظهار کرد: شهر کوشک در بحث شهرسازی هم مدرن است و هم قدیمی که دارای باغ های متعددی است. بعضی از نماهایی که در شهر کوشک کار شده در سطح استان بی نظیر است. بافت قدیمی شهر را در مطالعات بافت فرسوده آورده ایم تا بتوانیم این بافت را حفظ کنیم. مطالعات بافت فرسوده نیز تا انتها سال جاری به انتها خواهد رسید.

ساخت فرهنگسرا در دستور کار است

شهردار کوشک ادامه داد: ساخت فرهنگسرا و یک سالن اجتماعات یکهزار نفری را در کوشک در دستور کار داریم و 8 میلیارد تومان برای این منظور اختصاص داده ایم. پیمانکار این مجموعه را قبل از سال جدید معین خواهیم کرد. سالن اجتماعات فرهنگسرا چند منظوره است که می توان از آن برای اجرای تاتر و سینما استفاده کرد و در اواخر این ماه مناقصه آن انجام می گردد.

قربانی رنانی ادامه داد: هم اکنون 2 سالن ورزشی در کوشک وجود دارد و یک سالن دیگر هم ساخته شده که هنوز مورد استفاده قرار نگرفته است. از طرف شهرداری روزهای یکشنبه و پنجشنبه برای بانوان کلاس رایگان ورزشی در رشته های مختلف گذاشته ایم که در روز دو ساعت بانوان تحت آموزش قرار می گیرند.

نخستین مرکز موی تای استان را احداث کردیم

وی گفت: با هماهنگی که با اداره ورزش و جوانان شهرستان خمینی شهر انجام داده ایم نخستین مرکز موی تای استان اصفهان را با تمام تجهیزات احداث نموده ایم که دارای سالن کنفرانس، مسابقات و استراحت است. در بحث فرهنگی هر ماه برنامه های تحت عنوان حیات طیبه را داریم که نحوه زندگی درست را به خانواده ها آموزش می دهیم که مورد استقبال مردم کوشک واقع شده است.

تمام شهر کوشک پایش تصویری می گردد

شهردار کوشک اعلام نمود: هم اکنون 66 هکتار بافت فرسوده داریم که مطالعات بافت فرسوده مراحل آخر خود را طی می نماید. همچنین ممیزی املاک را سال جاری شروع کردیم که جز برنامه های میان مدت شهرداری بود. GIS کل شهر را انجام دادیم که از برنامه های اصلی شهرسازی بود. ارتقای سیستم های داخلی شهر از قبیل پایش تصویری اجرا شده که هم اکنون تمام شهر کوشک را پایش تصویری می کنیم.

قربانی رنانی گفت: مسجد جامع کوشک دارای قدمت زیادی است که در گذشته تا حد زیادی تخریب شد و بافت اصلی خودش را از دست داد که بعدها بازسازی شد و هم اکنون نماز آدینه شهر در همین مسجد برپا می گردد.

وی اضافه نمود: شهر کوشک در دوران جنگ تحمیلی با جمعیت کمی که داشت 102 شهید تقدیم میهن کرد. همچنین یک شهید مدافع حریم داریم. کوشک شهری است که بافت اصلی خود را حفظ نموده. با مرکز استان 20 دقیقه فاصله دارد و دارای هوای مطبوعی است که 5 درجه از اصفهان خنک تر است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 695

به "باغ شهر کوشک را بهتر بشناسید" امتیاز دهید

2 کاربر به "باغ شهر کوشک را بهتر بشناسید" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ شهر کوشک را بهتر بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید