بازی در مراکز تفریحی غیراستاندارد

به گزارش مجله مدیریت ناب، بهناز رحیمیان - خراسان رضوی - خبرنگار: موضوع ایمنی وسایل و تجهیزات شهربازی ها و مراکز تفریحی همیشه بحث چالش برانگیزی در جامعه بوده است.

بازی در مراکز تفریحی غیراستاندارد

کوچک ترین حادثه در این مکان های بانشاط و انعکاس آن در جامعه می تواند تا مدت ها در ذهن ها تاثیر منفی داشته باشد و نگرانی ناشی از یک اتفاق دیگر، خانواده های بسیاری را از رفتن به این فضاهای تفریحی بازدارد. اداره کل استاندارد خراسان رضوی هر سال وسایل بازی در استان را بازرسی می نماید. بنا بر اعلام این اداره 545 مرکز تفریحی روباز و سرپوشیده آبی و شهربازی در استان فعالیت می نمایند. به گفته علیرضا جمیع مدیر کل اداره استاندارد خراسان رضوی از ابتدای سال جاری بیش از 600 مورد بازرسی از مجتمع های تفریحی انجام شده است و در این بازرسی ها، 60 درصد وسایل بازی پلمب شده متعلق به شهر مشهد بوده است. شهری که سالانه میزبان بیش از 25 میلیون گردشگر است.

  • وسایل جدید و هیجانی

به یک باشگاه تفریحی جدید در جاده شاندیز که سال جاری راه اندازی شده است، می رویم. این باشگاه اگرچه فضای محدودی دارد، اما مدیر آن معتقد است وسایل و بازی های جدید و پرهیجانی را در آن گنجانده است. او مدعی است سازه بانجی اجکشن چهارنفره این مجموعه در کشور اولین محسوب می گردد و پروسه یافتن مهندسی که زیر بار مسئولیت امضای ساخت این سازه برود، طولانی و مشکل بوده است. سعید میری نژاد می گوید: تمام وسایل و سازه های این مجموعه دارای گواهینامه استاندارد هستند و به طور کلی این گونه فعالیت ها بدون داشتن مجوز و استاندارد ریسک خطرناکی است و کوچک ترین آسیب و صدمه شامل دیه های سنگین می گردد که بدون بیمه از عهده پرداخت آن نمی توان برآمد.

وی درباره پیست اسکیت این مجموعه شرح می دهد: این پیست شامل 2 بخش است. بخش داخلی که ویژه اسکیت بازان و استفاده از آن رایگان است. موانع استاندارد و جهانی در این پیست نصب شده و کف آن بتن است که اسکیت بازان در صورت برخورد با زمین آسیب نمی بینند. در بخش خارجی پیست که به صورت دورچین لاستیک جدا شده است، موتورهای دریفت سه چرخه ساخت داخل وجود دارد. ویژگی این وسیله این است که علاوه بر جهت مستقیم می تواند دور خود بچرخد.

  • گشتی در قدیمی ترین شهربازی مشهد

شهربازی پارک ملت، قدیمی ترین شهربازی مشهد، معمولا در این فصل بیشترین مراجعه نماینده را دارد و سال جاری حضور زائران و گردشگران عرب زبان پررنگ تر از همواره به نظر می رسد. صدای جیغ و خنده و نیز نور چراغ های رنگارنگ فضای شهربازی را مملو از نشاط و هیجان نموده است. بچه ها و جوان ترها در حال بازی و تفریح هستند و بزرگ ترها هم به نوعی با تماشای آنان سرگرم می شوند.

یکی از وسایل جدید و پرهیجانی که سال جاری به این شهربازی اضافه شده است، پرش از روی سکو یا سقوط آزاد بر روی تشک بادی است که 4 مرحله دارد و آخرین سکوی آن 20 متر ارتفاع دارد. این وسیله تماشاچیان زیادی را به خود جلب نموده است. از دیگر وسایل جدید این شهربازی دیوارهای ویژه صخره نوردی است که جوایز ارزشمندی هم برای افرادی که به انتهای دیواره برسند در نظر گرفته شده است و افراد زیادی توانایی خود را با بالا رفتن از آن محک می زنند.

یکی از بخش های پرهیجان این شهربازی تونل وحشت است. از متصدی تونل وحشت در بخش ورودی آن می پرسم آیا کسی پس از عبور از این تونل ممکن است از ترس حال بدی داشته باشد؟ او در پاسخ می گوید: تونل وحشت هم مانند ترن هوایی، ترس و هیجان دارد، اما چون افراد احساس امنیت می نمایند، نمی ترسند. دقایقی بعد در خروجی تونل وحشت زوج جوانی را در حال خروج از تونل می بینم، در حالی که بانوی جوان از ترس و وحشت برآشفته و گریان به نفس نفس افتاده است و همسرش سعی در آرام کردن او دارد.

  • علل مختلف پلمب دستگاه ها

به گفته مدیر شهربازی پارک ملت، تعداد 20 مامور حفاظتی به صورت شیفت و نیز نیروی پلیس برای کنترل و ایجاد امنیت بیشتر این مجموعه حضور دارند و علاوه بر بازدید روزانه و هفتگی از سوی بازرسان شرکت های اداره استاندارد، یک نیروی شرکت بازرسی نیز در این مکان مستقر است و بر عملکرد دستگاه ها و وسایل بازی نظارت مستمر دارد. آرمین آبتینیان معتقد است بهره بردار شهربازی در صورت مشاهده هر مسئله ای قبل از ورود اداره استاندارد، دستگاه و وسیله بازی را پلمب می نمایند، زیرا در مجموعه شخصی در صورت بروز هر حادثه چندین برابر بیشتر از مجموعه عمومی بازخواست انجام می گیرد و باید دیه پرداخت گردد.

وی شرح می دهد: پلمب دستگاه ها و وسایل بازی که از سوی بهره برداران صورت می گیرد، بیشتر به دلیل نبود لوازم یدکی آن در ایران است و باید برای واردات آنها به سایر کشورها سفارش داد که زمان بر است. مدیر شهربازی پارک ملت تاکید می نماید: تعطیلی بعضی از دستگاه ها و وسایل بازی الزاما به دلیل موضوعات ایمنی نیست و گاهی برای مثال به لحاظ مکانیکی فشار پمپ یک وسیله کمتر است و به اندازه ارتفاع استاندارد بالا نمی رود که باید به حالت استاندارد برگردد.

  • 4 بازرسی سالانه از هر وسیله

به گفته مدیر کل اداره استاندارد خراسان رضوی، در مجموع 545 مرکز تفریحی روباز و سرپوشیده آبی و شهربازی در استان مشغول به فعالیت هستند که در بعضی از این مراکز ممکن است فقط یک وسیله تفریحی وجود داشته باشد. علیرضا جمیع می افزاید: علاوه بر بازرسی اولیه به ازای هر وسیله تفریحی سالانه 4 نوبت بازرسی از سوی بازرسان شرکت های اداره استاندارد استان انجام می گردد؛ در واقع فرایند سیال و دائمی برای بازرسی ها وجود دارد. این بازرسی ممکن است برای نصب یک وسیله جدید و یا تمام شدن زمان گواهینامه وسیله تفریحی باشد.

وی با اشاره به این که تیم بازرسی شامل تخصص های مختلفی است، می گوید: در واقع بسته به نوع بازرسی، ممکن است ماموران حقوقی، کارشناس فنی از شرکت های بازرسی، کارشناس برای بازدید از گواهینامه و مامور برای پلمب دستگاه به مراکز تفریحی و شهربازی ها مراجعه نمایند. البته اداره استاندارد استان در یک سال اخیر گزارش و شکایتی مبنی بر بروز حادثه در مراکز تفریحی استان دریافت ننموده است. به گفته این مقام مسئول، تمام مجموعه های تفریحی و شهربازی ها دارای ناظرین فنی و اپراتورهای آموزش دیده هستند که به صورت مستمر در محل حضور داشته و بر عملکرد خود نظارت دارند.

مدیرکل اداره استاندارد خراسان رضوی معتقد است عمر مفید برای دستگاه ها و تجهیزات مراکز تفریحی حالت صفر و یک است، به این معنی که اگر وسیله دارای گواهینامه باشد، فعالیت می نماید و اگر نداشته باشد، پلمب می گردد. بنابراین برای عمر یک وسیله تفریحی و دستگاه نمی توان عدد و رقم استانداردی معین کرد و بستگی به نگهداری بهره بردار از آن دارد؛ گاهی یک وسیله تفریحی 20 سال عمر دارد، اما از پس گواهینامه استاندارد برمی آید. وی به نوع مجازات ها برای بهره بردار در صورت بروز حادثه برای افراد در استفاده از وسایل بازی اشاره نموده و می گوید: اداره استاندار به عنوان مدعی العموم در صورت بروز حادثه علیه بهره بردار اعلام جرم می نماید و مقامات قضایی بر اساس قانون و سطح جرم موضوع را مورد آنالیز قرار می دهند.

اگر این حادثه منجر به جرح و صدمه گردد، از 2 منظر آسیب و دیه و نیز موضوع استاندارد مورد پیگیری قرار می گیرد، اما اگر منجر به آسیب نگردد، به لحاظ نداشتن گواهینامه استاندارد علیه بهره بردار اعلام جرم می گردد. جمیع می افزاید: شکایات معمولا از سوی یک استفاده نماینده و یا بعضی از بهره برداران رقیب مجموعه صورت می گیرد.

وی معتقد است دریافت گواهینامه استاندارد برای دستگاه ها و وسایل تفریحی سخت نیست، اما به هرحال زمان بر است و به دلیل محدودیت فصلی در فضاهای روباز بعضی از بهره برداران به دلایل مسائل اقتصادی پیش از اخذ گواهینامه استاندارد از وسایل بهره برداری می نمایند. به گفته مدیر کل اداره استاندارد خراسان رضوی، از ابتدای سال 98 بیش از 600 مورد بازرسی از مجتمع های تفریحی در استان انجام گرفته است و 60 درصد وسایل بازی پلمب شده نیز در مشهد بوده است.

  • به خطر افتادن سلامت مردم خط قرمز است

به گفته مسئول گروه فضای سبز دفتر فنی استانداری خراسان رضوی، موضوع استاندارد وسایل شهربازی ها در کشور یک مسأله قدیمی و تقریبا جاافتاده است. حسین فکور معتقد است نبود یک وسیله بازی و تفریحی بدون استاندارد از وجود آن بهتر است و می افزاید: شهربازی هایی که از سوی شهرداری به بهره برداران بخش خصوصی واگذار شده اند، به صورت مرتب از سوی بازرسان شرکت های ذیصلاح مورد بازرسی قرار می گیرند و وسایل غیراستاندارد پلمب می شوند. در این خصوص مکاتباتی با شهرداری ها به صورت مرتب انجام می گیرد و موارد لازم پیگیری می گردد.

وی شرح می دهد: یک ضابط اداره استاندارد در شهربازی ها مستقر است و به صورت مرتب وسایل بازی را رصد می نماید و در صورت مشاهده هرگونه مشکل استفاده از دستگاه را متوقف می نماید و به نوعی دستگاه پلمب می گردد. این مقام مسئول معتقد است موضوع تامین سلامت مردم مهم است و هیچ یک از بهره برداران بخش خصوصی نباید این مسأله را شوخی بگیرند و در این حوزه از تمام ظرفیت های موجود مانند دادستانی، استفاده می گردد. مسئول گروه بازرسی فضای سبز دفتر فنی استانداری می گوید: ما این حساسیت را به شهرداران منتقل و تاکید کردیم که اگرچه شهرداری تمام شهر را بیمه می نماید، اما این امر رافع مسئولیت های آنان نیست و در صورت بروز هر اتفاقی در این زمینه باید جوابگوی مراجع قضایی باشند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 292

به "بازی در مراکز تفریحی غیراستاندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی در مراکز تفریحی غیراستاندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید