اگر پاسپورتمان در سفر گم شد چه کار کنیم؟

به گزارش مجله مدیریت ناب، یکی از بدترین اتفاق هایی که می تواند برای هر کسی بیفتد، گم شدن پاسپورت در سفر است. در این موقیعت خیلی از افراد نمی دانند که چه کار نمایند و احتمال دست پاچه شدن آن ها خیلی زیاد است. از آن جایی که هر مسئله ای چاره ای دارد، برای زمانی هم که این رخ داد قطعا راه حلی هایی چه در سطح بین الملل و هم در داخل کشور اندیشیده شده است.

اگر پاسپورتمان در سفر گم شد چه کار کنیم؟

ما امروز می خواهیم تا برای شما خیلی واضح و کوتاه، همه چیز را درباره شرایطی که ممکن است در زمانی که پاسپورتان گم گردد پیش بیاید و هر آن چه که در این شرایط باید انجام دهید را مورد آنالیز قرار دهیم.

اگر در یک سفر خارجی بودید و مدارک خود را گم کردید در این شرایط برترین کاری که می توانید انجام دهید این است که؛ آرامش خود را حفظ کنید و به این فکر کنید که چگونه مشکل پیش رویتان را حل کنید و بنابراین اصلا جای نگرانی وجود ندارد. ما امروز می خواهیم تا فرایند قانونی ماجرا را برای شما مورد آنالیز قرار دهیم پس، در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق هم آنالیز کنیم که در موقع گم شدن پاسپورت در سفر چه کارهایی باید انجام دهیم.

بعد از گم شدن پاسپورت در سفر چه اتفاقی خواهد افتاد؟

به هر حال مهم ترین مدرک شناسایی که هویت شما را مخصوصا در یک مقصد خارجی برای ماموران آن کشور محرز می نماید، پاسپورت شما است. فرض را بر این می گیریم که بعد از گم شدن گذرنامه شمااصلا اتفاق خاصی هم که به سبب آن به پاسپورت خود احتیاج پیدا کنید هم نیفتد اما به هر حال زمانی که به فرودگاه بروید و بخواهید که از مرزهای کشور میزبانی که به آن سفر نموده بودید خارج شوید، باید پاسپورت خود را در نهایت به مامورها نشان دهید. می خواهیم به شما بگوییم که با گم شدن پاسپورت در سفر نه خودتان را ببیازید و نه از کنار آن بیخیال عبور کنید!

البته پیشنهاد می کنیم که مطلب اگر مدارکمان در سفر گم شد چه کنیم؟ را مطالعه کنید تا اقداماتی که به هنگام مفقود شدن هر کدام از مدارک و حتی پول هایتان در سفر باید انجام دهید را به صورت کاملی متوجه شوید. یکی از نکات کاربردی در این زمینه این است که؛ همواره از مدارک مهم خود مثل پاسپورت، کارت شناسایی و ویزای خود 1 یا 2 صفحه کپی تهیه کنید و در محل و یا هتلی که اقامت می کنید نگهداری کنید. یک پیشنهاد ویژه در این زمینه هم برای شما داریم! می توانید 1 برنامه کاربردی موبال که هم برای گوشی های اندوروید مثل برنامه CamScanner و هم برای گوشی های ios مثل برنامه Scanbot Pro ساخته شده را نصب کنید و با استفاده از آن ها مدارکتان را اسکن نمایید. با این کا رهم شکل رسمی و دیجیتال مدارکتان را دارید هم یک نسخه زاپاس دیگر هم تهیه نموده اید.

قدم اول، قبل از سفر خودتان را بیمه مسافرتی کنید

اگر به هر دلیلی با پدیده گم شدن پاسپورت در سفر روبرو شدید، اول از همه به خود این قوت قلب را بدهید که شما اولین نفری نیستید که گذرنامه خود را در یک کشور خارجی گم می نماید و این اتفاق قبل تر ها هم برای افراد مختلفی مثل شما افتاده است! به همین دلیل هم برترین کار این است که قبل از آغاز سفر، خودتان را بیمه مسافرتی کنید. البته با این که دیگر خرید بیمه مسافرتی قبل از سفر یکی از الزامات مهم برای سفرهای خارجی شده اما با این حال، در هنگام انتخاب نوع بیمه مسافرتی خود حتما به این امر دقت فرمایید که نوع بیمه ای که انتخاب می کنید این مورد را پشتیبانی نماید.

پلیس کشور مقصد را در جریان گم شدن پاسپورت در سفر بگذارید

قدم بعدی این است که به نزدیک ترین ایستگاه پلیس مراجعه کنید و گم شدن پاسپورتتان را اطلاع دهید. در این شرایط پلیس به شما یک گزارش رسمی درباره مفقود شدن گذرنامه شما می دهد که این خود یکی از مستندات مهم در این زمینه است.

به سفارت ایران در کشور مقصد مراجعه کنید

بعد از اعلام این مفقودی سریعا به وب سایت وزارت امور خارجه کشور مراجعه کنید و در صفحه مخصوص سایت این وزارت خانه، فرم های مخصوص به مفقودی پاسپورت را به صورت آنلاین پر کنید و فرم پرینت شده را به کنسولگری ایران در کشوری که در آن قرار دارید، تحویل دهید.

می توانید حتی به صورت حضوری و بعد از گم شدن پاسپورت در سفر به سفارت ایران مراجعه کنید و در همان جا فرم ها را دریافت کنید. به یاد داشته باشید که در این شرایط اگر کپی از مدارک خود را هم به همراه داشته باشید، خیلی بهتر است.

بعد از این که این مرحله را گذراندید، سفارت به شما یک پاسپورت موقت می دهد که تنها می توانید تا به خاتمه مدت زمان سفرتان از آن بهره ببرید و بعد از بازگشت به کشور برای دریافت گذرنامه تازه باید اقدام نمایید.

به صورت مختصر و مفید هر آن چه که بعد از گم شدن پاسپورت در سفر برای شما اتفاق خواهد افتاد را برایتان شرح دادیم. این که باید چه کار کنید و به چه مراکزی مراجعه کنید را هم برایتان به خوبی شرح دادیم. با این که ممکن است این فقدان خاطره خوشی در سفر برای شما به جای نگذارد اما همان طور که دیدید، مسئله غیر قابل حلی نیست! در آخر از شما می پرسیم که آیا برایتان تا به حال گم شدن پاسپورت در سفر و یا دیگر مدارک مهمتان در سفر پیش آمده است؟ اگر برای شما هم این اتفاق اتفاق افتاده از تان می خواهیم که تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

برای خرید برترین بیمه مسافرتی که کامل ترین نوع آن مخصوصا در زمینه گم شدن مدارک و پشتیبانی آن باشد نیز می توانید به سایت خبرنگاران مراجعه فرمایید و خریدی بسیار راحت داشته باشید.

منبع: الی گشت
انتشار: 9 تیر 1401 بروزرسانی: 9 تیر 1401 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 2029

به "اگر پاسپورتمان در سفر گم شد چه کار کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر پاسپورتمان در سفر گم شد چه کار کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید