استقلال انجمن را با حمایت علاقه مندان حوزه ادبیات حفظ کردیم

به گزارش مجله مدیریت ناب، خبرنگاران/خراسان رضوی موسس انجمن داستان سیمرغ نیشابور گفت: تیر ماه امسال هفتمین سال فعالیت انجمن داستان سیمرغ در نیشابور است و این انجمن در شرایط پاندمی کرونا، همچنان مستقل و به صورت مجازی پویایی خود را حفظ نموده است.

استقلال انجمن را با حمایت علاقه مندان حوزه ادبیات حفظ کردیم

مصطفی بیان در گفت وگو با خبرنگاران اسم کرد: انجمن داستان سیمرغ نیشابور یک انجمن مستقل و غیر دولتی است که از سال 1394 با مجوز رسمی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و بعلاوه شناسه دفتر توسعه ادبیات داستانی، خانه کتاب و ادبیات ایران، با هدف ارتقاء ادبیات داستانی شهرستان نیشابور و با یاری بخش مردمی آغاز به فعالیت کرد.

وی ادامه داد: در این سال ها تا قبل از آغاز پاندمی کرونا، بیش از دویست نشست هفتگی داشتیم. بعلاوه دعوت از نویسندگان مطرح ملی و انجمن های ادبی سایر شهرستان ها مثل مشهد و اسفراین؛ آخرین مهمانی که داشتیم، جناب صمد طاهری، نویسنده برگزیده جایزه ادبی جلال آل احمد و جایزه احمد محمود بودند که بهمن ماه سال 98، قبل از اعلام شیوع کرونا به نیشابور تشریف آوردند.

بیان اظهار کرد: در طول این سال ها دو کتاب منتشر کردیم: در خانه ما کسی یانگ را دوست نداشت و پری خورجنی؛ که هر دو کتاب به وسیله نشر داستان منتشر شدند و به چاپ دوم هم رسیدند. یک جایزه ادبی داریم، با اسم جایزه داستان سیمرغ که پنج دوره در سطح ملی و با حضور داوران مطرح کشوری برگزار کردیم.

پایه گذار جایزه داستان کوتاه سیمرغ خاطر نشان کرد: سال گذشته پنجمین جایزه داستان سیمرغ با حضور 450 نویسنده از داخل و خارج از کشور مانند کانادا، اسکاتلند، سوئد، آلمان، ترکیه، مالزی و هند به صورت مجازی برگزار گردید. داوران بخش نهایی این دوره شیوا مقانلو ، منصور علیمرادی و جواد پویان و داوران بخش انتخاب اثر، هادی خورشاهیان، لیلا صبوحی و مجید نصرآبادی بودند.

او درباره هدف تشکیل این انجمن اعلام کرد: این انجمن با هدف کشف و معرفی استعدادهای جوانان، ارتقاء ادبیات داستان نویسی شهرستان و هم تبادل تجربیات با نویسندگان مطرح و انجمن های فعال سایر نقاط کشور آغاز به فعالیت کرد. شعار ما این است که می خواهیم نیشابور را علاوه بر شعر و موسیقی با ادبیات داستان نویسی به ایران و بعلاوه دنیا معرفی کنیم. زنده یاد نادر ابراهیمی در کتاب صوفیانه ها و عارفانه ها اشاره نموده عطار، خالق منطق الطیر را یکسره شاعر می شناسند و نه داستان سرا؛ در حالی که عطار مانند فردوسی و نظامی، داستان سرا بودند.

وی توضیح داد: در طول این سال ها و بعلاوه در دوران سخت کرونا، گاهی اوقات به درهای بسته برمی خوردیم اما با حمایت و هدایت دوستان و علاقه مندان به حوزه ادبیات، کوشش کردیم استقلال انجمن مان را حفظ کنیم.

بیان عنوان کرد: به احتمال زیاد، کشورمان در یک، دو سال آینده درگیر ویروس کرونا خواهد بود. کوشش مان را می کنیم با رعایت پروتکل های بهداشتی و هم استفاده از فضای مجازی، فعالیت های خود را ادامه بدهیم. مهم ترین برنامه های سال جاری و سال آینده، برگزاری ششمین جایزه داستان سیمرغ در سطح ملی و با حضور داوران مطرح کشوری، چاپ داستان های منتخب دوره گذشته جایزه داستان سیمرغ و بعلاوه چاپ کتاب گروهی نویسندگان نیشابور است.

وی گفت: من باور دارم نیشابور با پیشینه غنی از فرهنگ، هنر و ادبیات، مانند شیراز و تهران و جنوب کشور، نویسندگان خیلی خوبی دارد که باید دیده شوند و داستان های آن ها خوانده گردد. چاپ چنین کتابی می تواند به ادبیات داستان نویسی نیشابور و بعلاوه کشور یاری کند.

او در ادامه اضافه نمود: تجربه موفقیت آمیز کشورهای پیشرفته نشان داده که بسیاری از فعالیت های ادبی، هنری، فرهنگی، اجتماعی و هم محیط زیستی به وسیله انجمن های مردمی و سازمان های مردم نهاد اجرا شده است. حتی جوایز معتبر ادبی و علمی در اروپا به وسیله بنیادها، انجمن ها و دانشگاه ها برگزار می گردد. انجام این گونه فعالیت های مدنی نیازمند استقلال در عمل است.

موسس انجمن داستان سیمرغ نیشابور اسم کرد: به اعتقاد من استقلال و تجربه انجمن ها و سازمان های مردم نهاد بازوی یاریی خیلی خوبی است برای دولت ها. شکل گرفتن استقلال، نیازمند اعتمادسازی دو طرف از سوی مردم و دولت است که می تواند موانع را از سر راه بردارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 مرداد 1400 بروزرسانی: 6 مرداد 1400 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1678

به "استقلال انجمن را با حمایت علاقه مندان حوزه ادبیات حفظ کردیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقلال انجمن را با حمایت علاقه مندان حوزه ادبیات حفظ کردیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید