استحصال کربنات کلسیم خالص و نانوذرات اکسید کلسیم از پسماند کارخانه قند

به گزارش مجله مدیریت ناب، پژوهشگران دانشگاه میبد پیروز شدند از پسماندهای کارخانه قند، کربنات کلسیم خالص و نانو ذرات اکسید کلسیم با کیفیت بالا استحصال نمایند.

استحصال کربنات کلسیم خالص و نانوذرات اکسید کلسیم از پسماند کارخانه قند

به گزارش خبرنگاران، در ایران حدود 50 کارخانه فراوری قند و شکر و واحدهای تصفیه شکر خام و قندریزی وجود دارد. در مراحل فرآوری فراوری قند یا شکر به منظور تصفیه ناخالصی ها از شیرآهک (آهک پخته شده محلول در آب) استفاده می گردد. این آهک پس از جذب ناخالصی ها با استفاده از گاز CO2 مجدداً به صورت کربنات کلسیم رسوب داده می گردد و از محلول مواد قندی جدا می گردد. این کربنات کلسیمی رسوبی که به همراه آن مواد آلی نیز وجود دارند به عنوان پسماند گل آهکی شناخته می گردد.

بنابر آمار سال 1388 حدود 600 هزار تن سالانه پسماند گل آهکی در کشور فراوری می گردد (برآورد تا حدود یک میلیون تن هم گزارش شده است). یکی از مسائل این کارخانجات در فرآیند فراوری قند و شکر، مواجهه با پسماند گل آهکی است. این پسماند مرطوب عمدتاً از کربنات کلسیم به همراه مواد آلی تشکیل شده است که وقتی در مجاورت هوا در محیط باز قرار می گیرد، بوی نامطبوع و مسائل زیست محیطی به همراه دارد.

از همین رو به منظور حل این مشکل زیست محیطی، بازیافت و فرآوری این پسماند در دانشگاه میبد مورد آنالیز نهاده شد. گل آهکی تحویل گرفته شده از کارخانه قند میبد به صورت تقریباً خشک تحت آزمایشات مختلف جهت استحصال کربنات کلسیم و همچنین نانوذرات اکسید کلسیم نهاده شد. پس از طراحی و انجام مسیرهای آزمایشات مختلف دو محصول کربنات کلسیم خالص و همچنین نانوذرات اکسید کلسیم با کیفیت بسیار مناسب فراوری شد.

بر اساس وزارت علوم، روش های به کار رفته در فراوری این دو محصول قابلیت صنعتی شدن دارند و پیش بینی می گردد در آینده نزدیک محصولاتی با ارزش افزوده بالاتری نیز بتوان از این مواد ضایعاتی استحصال کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 فروردین 1400 بروزرسانی: 20 فروردین 1400 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1490

به "استحصال کربنات کلسیم خالص و نانوذرات اکسید کلسیم از پسماند کارخانه قند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استحصال کربنات کلسیم خالص و نانوذرات اکسید کلسیم از پسماند کارخانه قند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید