آمریکا تمام نشانه های قرار دریافت در آستانه جنگ داخلی را دارد

به گزارش مجله مدیریت ناب، یک نشریه آمریکایی در یادداشتی به سه نشانه اصلی قرار دریافت یک کشور در آستانه جنگ داخلی اشاره نمود و نوشت در آمریکا تمام این نشانه ها دیده می شوند.

آمریکا تمام نشانه های قرار دریافت در آستانه جنگ داخلی را دارد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نشریه فارین پالیسی در یادداشتی به قلم مونیکا تافت آورده است، تا چندی پیش، جنگ داخلی برای مردم آمریکا مسئله ای مربوط به گذشته و نه آینده این کشور بود، اما حمله به کنگره و افراط گرایی خشونت آمیز داخلی زنگ های هشدار درخصوص آغاز جنگ داخلی را به صدا درآورده اند.

در این یادداشت آمده است، جنگ های داخلی در سرتاسر دنیا به دلایل مختلفی رخ می دهند، اما همه آن ها دستکم در سه ویژگی اشتراک دارند. اول اینکه بیشتر جنگ های داخلی به دنبال یک درگیری قبلی رخ می دهند. معمولاً یک رهبر کاریزماتیک روایاتی از افتخارات یا تحقیرشدگی های گذشته را که با جاه طلبی های سیاسی وی همخوانی داشته باشد بر سر زبان ها می اندازد.

تافت می نویسد، دومین نشانه ایجاد گسل در محور های حیاتی هویت ملی، از جمله نژاد، دین یا طبقه اجتماعی است. این شکاف ها در بیشتر کشور ها وجود دارد، اما بعضی عمیق تر هستند. گاهی یک عامل خارجی از شکاف های کوچک برای بهره برداری به نفع خود استفاده می نماید. برای مثال اتحاد جماهیر شوروی منابعی قابل توجهی را برای ایجاد بی ثباتی در آمریکا و دیگر کشور های متحد آن به وسیله تعمیق این شکاف ها، صرف کرد.

در ادامه این یادداشت آمده است، این دو ویژگی، برای جرقه زدن آغاز جنگ داخلی کافی نیستند و به مولفه سومی احتیاج است: تغییر راستا از گروه گرایی به فرقه گرایی. در گروه گرایی، افراد به طور جدی این شک را پیدا می نمایند که آیا دیگر گروه های موجود در کشورشان از منافع بهتری برخوردار هستند یا خیر. با این حال در فرقه گرایی، چهره های برجسته سیاسی، اجتماعی و مالی و دسته هایی که نمایندگی می نمایند، بر این باور هستند که هرکس با آن ها مخالف باشد شرور بوده و در صدد نابود کردن جامعه است. محکوم شدن جمهوری خواستار مخالف دونالد ترامپ از سوی هم حزبی هایشان، یکی از نشانه های شاخص این مولفه سوم است.

تافت می نویسد، در حال حاضر هر سه مولفه اصلی در ایالات متحده نمایان است و می تواند به جنگ داخلی مبدل گردد. در حال حاضر گروه گرایی که به طور طبیعی دو حزب اصلی آمریکا را از هم جدا نموده است، در حال تبدیل به فرقه گرایی است. بن بست های مختلفی که در تمام دولت فدرال ایجاد شده بود، این بحث را به وجود آورد که احتیاج به تغییر راستا قدرت به سمت محافظه کاری بیشتر است. این مسئله بسیاری از آمریکایی ها را متقاعد کرد راه چاره برون رفت از این بن بست ها یک رهبر پرقدرت و اقتدارگرا است. با این حال تشدید فرقه گرایی و روی کار آمدن افراد اقتداگرا بدون آسیب جدی به فضای اطلاع رسانی میسر نیست. کوشش فعالانه عوامل خارجی از زمان سرانجام جنگ سرد، روی کار آمدن رئیس جمهور ضد ناتو در آمریکا و خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و تشکیل جنبش کیواِنان را موجب شد.

وی در ادامه می افزاید، بنابراین آیا آمریکا در آستانه جنگ داخلی قرار گرفته است؟ فضای اطلاع رسانی آسیب دیده و غیردموکراتیک مولفه تأثیرگذاری است. چهره های سرشناس برای کسب فضای رسانه ای و زمان قرار دریافت در مقابل دوربین، بیشتر کوشش می نمایند تا با امید افزایش قدرت انتخاباتی خود در برابر رقبا، رأی دهندگان را بیشتر دچار تفرقه نمایند. در این فضاها، دانش به طور فزاینده ای از واقعیت یا تاریخ، فاصله می گیرد.

تافت در سرانجام می نویسد، در تقابل های این چنینی، هیچ کس برنده نخواهد بود. مورد غم انگیز یوگوسلاوی را در نظر بگیرید که در اواخر دهه 1980 رو به افول رفت و در دهه 1990 به خشونت سیاسی انجامید. راه واقعی بازگرداندن عظمت به آمریکا، پاکسازی فضای اطلاع رسانی و اشتراک گذاری آن است. زمانی که همه افراد بتوانند مجدداً بر سر حقایق به توافق برسند، مخالفت های سیاسی باعث نابودی آمریکا نمی شوند بلکه موجب تقویت دموکراسی می شوند، اما اگر فرقه گرایی تداوم یابد، بروز خشونت های بیشتر در آینده آمریکا اجتناب ناپذیر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 اسفند 1399 بروزرسانی: 29 اسفند 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1450

به "آمریکا تمام نشانه های قرار دریافت در آستانه جنگ داخلی را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا تمام نشانه های قرار دریافت در آستانه جنگ داخلی را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید