کرونا آموزش 146 کشور را تعطیل کرد ، 92 درصد دانشجویان ایران از آموزش مجازی برخوردار بودند

به گزارش مجله مدیریت ناب، معاون آموزشی وزارت علوم گفت: با کوشش دانشگاهیان در طول 4 ماه گذشته تغییر اساسی در چهره آموزش عالی داشتیم و در این مدت 92 درصد دانشجویان از آموزش های الکترونیکی برخوردار بودند.

کرونا آموزش 146 کشور را تعطیل کرد ، 92 درصد دانشجویان ایران از آموزش مجازی برخوردار بودند

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران به نقل از وزارت علوم، نشست مدیران ارشد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اسحاق دنیاگیری معاون اول رئیس جمهوری، صبح امروز (دوشنبه) با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و جمعی از رؤسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری کشور به صورت حضوری و مجازی در محل سالن شهدای جهاد علمی این وزارت برگزار گردید.

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم در این نشست با بیان اینکه در چند ماه گذشته شرایط آموزش الکترونیکی در دانشگاه های کشور در سطح دنیای نیز مناسب و مطلوب بوده است، گفت: برنامه آینده وزارت علوم در بخش آموزش، توجه بیشتر و صیانت از دستاورد آموزش الکترونیکی و توسعه آن بوده که دستاوردی بزرگ برای آموزش عالی کشور محسوب می گردد.

معاون آموزشی وزارت علوم در مورد بعضی از فعالیت های کلان در حوزه آموزش دانشگاهی گفت: در این خصوص می توان به مواردی از قبیل تقویت مهارت دانشجویان و ارتقای توان اشتغال پذیری آنان، طرح آمایش آموزش عالی، پروژه ملّی اقتصاد مقاومتی ارتقای 5 دانشگاه و 5 واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین المللی و تهدید کرونا فرصتی برای روی آوری به روش های نوین آموزشی اشاره نمود.

طراحی و اجرای بیش از 2100 فعالیت فرابرنامه ای در دانشگاه های دولتی از مهرماه 97

وی با اشاره به کلیدی ترین برنامه های اجرا شده در زمینه حرکت به سوی آموزش تقاضا / جامعه محور گفت: در این زمینه می توان به طراحی و تدوین برنامه های درسی تقاضامحور که ماهیتاً زمینه اشتغال پذیری بالایی دارند، بازنگری بیش از 60 برنامه درسی از مهر 1397 با موضوع مهارت افزایی، به کارگیری الگو های مبتنی بر شایستگی های شغلی و حرفه ای در طراحی برنامه های درسی، طراحی و تدوین بیش از 200 عنوان درس مهارت محور از مهرماه 97 تا به امروز و اجرایی شدن آن ها در دانشگاه های کشور و طراحی و اجرای بیش از 2100 فعالیت فرابرنامه ای در دانشگاه های دولتی از مهرماه 97 اشاره نمود.

خاکی صدیق هدف از اجرای طرح آمایش آموزش عالی را ارتقای کیفی، متناسب سازی کمّی و استفاده بهینه از منابع مطرح نمود و گفت: طرح آمایش آموزش عالی بر اساس 8 اصل: منطقه بندی نظام آموزش عالی کشور، مدیریت منطقه ای، ساماندهی واحد های آموزش عالی، رتبه بندی و اعتبارسنجی مؤسسات آموزش عالی کشور، مأموریت گرایی مؤسسات آموزش عالی، نظام جامع سنجش و پذیرش آموزش عالی، نظام جامع آموزش های فنی حرفه ای و مهارتی و ارتقای سطح اشتغال پذیری تنظیم شده است.

ارتقای دانشگاه ها به تراز بین المللی

وی همچنین در مورد پروژه ملّی اقتصاد مقاومتی که منجر به ارتقای 5 دانشگاه و 5 واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین المللی می گردد، گفت: از اهداف انجام این پروژه می توان به مواردی از قبیل افزایش رقابت پذیری و تعاملات دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در سطح بین المللی، حضور اثرگذار در تعاملات و همکاری های علمی، آموزشی و فناوری کلان بین المللی، ایجاد و توانمندسازی آزمایشگاه های تحقیقاتی پیشرفته و روزآمد در دانشگاه ها و پژوهشگاه های منتخب، قرار دریافت 5 دانشگاه کشور در بین 200 دانشگاه برتر دنیا و ارتقای 5 پژوهشگاه به تراز پژوهشگاه های ممتاز دنیای، ایجاد روحیه تحرک و کیفیت گرایی در بدنه آموزش عالی کشور و ارتقای سطح اثرگذاری مالی علم و دانشگاه در مجموعه ارکان نظام اشاره نمود.

کرونا آموزش 146 کشور را تعطیل کرد

معاون آموزشی وزارت علوم در مورد شرایط دنیای آموزش در روبرو با بیماری کووید 19 گفت: بر اساس آمار اتحادیه بین المللی دانشگاه ها، از زمان شیوع دنیای ویروس کرونا تا به امروز 146 کشور در تمام مقاطع تحصیلی آموزش شان را تعطیل نموده اند (59 درصد) و در بعضی مناطق نیز آموزش به صورت محدود فعال بوده (30 درصد)، 10 در صد نیز در شرایط سختی به فعالیت مشغول هستند و تنها یک دانشگاه در کشور بروندی به فعالیت عادی خود ادامه داده است.

وی اضافه کرد: از این میان 67 درصد دانشگاه های دنیا از آموزش الکترونیکی استفاده نموده اند، 24 د صد از زیر ساخت مناسب برخوردار نبوده و بقیه دانشگاه ها نیز تعطیل بوده اند.

خاکی صدیق با بیان اینکه شرایط آموزش عالی در دنیا به دلیل احتیاج به خوابگاه، تغذیه، تردد بین شهر ها و حتی کشورها، دشوارتر از آموزش در سطح مدارس است، گفت: وزارت علوم در مورد مقابله با ویروس کرونا و تبدیل این معضل به فرصتی بهینه، اقداماتی انجام داده که در این خصوص می توان به مواردی از قبیل: بهره مندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی از مزایای آموزش الکترونیکی، توان و آمادگی مراکز آموزش عالی در صورت تداوم مشکل و در برخورد با شرایط مشابه، بازنگری در مقررات آموزشی و تفویض اختیار به دانشگاه ها، تصمیم گیری مستقل دانشگاه ها با توجه به تنوع و تفاوت در شرایط اجتماعی و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری، گزارش گیری مستمر از دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، آنالیز و تحلیل شرایط آموزش الکترونیکی در کشور و اطلاع رسانی به مدیران و اقشار جامعه و ارزیابی عملکرد دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی در حوزه آموزش الکترونیکی به منظور آنالیز شرایط کنونی، سیاست گذاری آینده و دسته بندی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی اشاره نمود.

طی 4 ماه گذشته تغییر اساسی در چهره آموزش عالی داشتیم

معاون آموزشی وزارت علوم در مورد شرایط فعلی آموزش غیر حضوری در دانشگاه ها گفت: با کوشش شبانه روزی همه دانشگاهیان در طول 4 ماه گذشته تغییر اساسی در چهره آموزش عالی داشتیم و در این مدت 92 درصد دانشجویان از آموزش های الکترونیکی برخوردار بوده و بیشتر دانشگاه ها زیر ساخت های مناسبی برای آموزش های مجازی فراهم نموده و استادان و دانشجویان نیز با این روش آموزشی بیشتر آشنا شده اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 30 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1024

به "کرونا آموزش 146 کشور را تعطیل کرد ، 92 درصد دانشجویان ایران از آموزش مجازی برخوردار بودند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرونا آموزش 146 کشور را تعطیل کرد ، 92 درصد دانشجویان ایران از آموزش مجازی برخوردار بودند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید