کاریکاتور چون آشنایی زدایی می کند مورد توجه قرار می گیرد

به گزارش مجله مدیریت ناب، تهران (پانا) - آیین اختتامیه پنجمین دوسالانه کارتون کتاب چهارشنبه 19 آبان ماه با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، محمد حسین نیرومند، مشاور امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر پنجمین دوسالانه کارتون کتاب، ناصر فیض، شاعر، مدیران کل و مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی کشور و جمعی از هنرمندان عرصه کارتون و کاریکاتور با اجرای منصور ضابطیان در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی پارک شهر تهران برگزار شد.

کاریکاتور چون آشنایی زدایی می کند مورد توجه قرار می گیرد

در پنجمین دوسالانه بین المللی کارتون کتاب، بیش از 660 هنرمند از 65 کشور جهان شرکت کردند و حدود 1600 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد. از این تعداد حدود 1200 اثر برای انتشار بر روی سایت این دوسالانه انتخاب و در دو بخش حرفه ای و آماتور مورد داوری قرار گرفت. در نهایت 8 اثر که بیشترین امتیاز را از داوران دریافت کرد، در قالب 3 اثر برگزیده و 5 اثر شایسته تقدیر انتخاب شد.

این برنامه با گرامیداشت یاد کامبیز درمبخش شروع شد.

شجاعی طباطبایی: شاخصه این دوره حضور داوران شناخته شده جهانی است

در ادامه این مراسم سید مسعود شجاعی طباطبایی، دبیر پنجمین دوسالانه کارتون کتاب، با گرامیداشت یاد مرحوم استاد کامبیز درمبخش به ارائه گزارشی از فرایند برگزاری این دوسالانه پرداخت و گفت: پنجمین دوسالانه بین المللی کارتون کتاب در اردیبهشت سال 1400 در حالی فراخوان خود را منتشر کرد که این مسابقه از جایگاه ویژه ای در جهان برخوردار شده است. در واقع نظم و استمرار در برپایی این نمایشگاه، اهدای جوایز فاخر، در نظر گرفتن جوایزی با استانداردهای بین المللی، حضور داوران مطرح و سرشناس و همچنین کاتالوگ جشنواره، شرایطی را رقم می زند که ما از پنج ستاره ممکن هر 5 ستاره را داشته باشیم.

وی اضافه نمود: در این دوسالانه موضوع اصلی کتاب، کتابدار و کتابخانه است که با شیوع بیماری نو، موضوع کتاب و کرونا نیز مورد توجه قرار گرفته و همچنین دو عنوان کتاب و کودک، کتاب و رسانه نیز به دلیل ضرورت فرهنگ سازی در این عرصه در میان موضوعات قرار گرفت. هیت داوران در این دوره باعث حیرت هنرمندان در جهان شد چرا که با جمعی از ستارگان جهانی کارتون و کاریکاتور آقایان آرس، ماچادو و نیکولا لیستس، در این دوره همکاری می کنیم.

شجاعی طباطبایی درباره میزان مشارکت در پنجمین دوسالانه کارتون کتاب گفت: خوشبختانه از مجموع 637 هنرمند شرکت کننده از 64 کشور جهان در این رویداد هنری، شاهد حضور بیش از 268 هنرمند ایرانی بودیم. در مرحله اول داوری، آثار غیر مرتبط با موضوع و فاقد کیفیت بالا حذف شده و در مرحله دوم، انتخاب آثاری که بیشترین ارتباط را با موضوعات مطرح شده داشتند و در مرحله سوم 8 اثر نهایی معرفی شدند. در بخش جوایز، علاوه بر اهداء لوح تقدیر و تندیس به نفرات اول تا سوم، جوایز اصلی برای نفر اول به مبلغ 1500یورو، نفر دوم 1000یورو و نفر سوم مبلغ 500 یورو اهدا شد.

دبیر پنجمین دوسالانه کارتون کتاب درباره میزان استقبال از بخش جنبی این دوسالانه نیز توضیح داد: با اختصاص بخش جنبی برای رقابت هنرمندان تازه کار یا آماتور در این دوره از مسابقه، بیش از 400 اثر در این بخش مورد ارزیابی قرار گرفت که به 5 نفر مبلغ دومیلیون تومان همراه با لوح تقدیر اهدا شد.

وی در خاتمه سخنان خود با تقدیر از حمایت های دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در برگزاری منظم و مستمر این دوسالانه گفت: باید از عنایت دبیرکل محترم نهاد کتابخانه های عمومی کشور جناب آقای علیرضا مختارپور و همکاران گرامی ایشان که صمیمانه تلاش کردند، نهایت تشکر را داشت و به پویایی و تعامل این اتفاق مؤثر با هنرمندان ایران و جهان دل بست.

رمضانی: دوسالانه کارتون کتاب نقطه اتصال هنر و کتاب است

مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد در این مراسم با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری دوسالانه کارتون کتاب طی سخنانی گفت: شاید یکی از برنامه هایی که نقطه اتصال هنر و کتاب باشد برگزاری دوسالانه کارتون کتاب است که علی رغم محدودیت های بسیار با همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور و همکاری جناب آقای سید مسعود شجاعی طباطبایی به انجام رسیده است و خوشحالیم که امروز با برگزاری آیین اختتامیه این مراسم در خدمت شما عزیزان هستیم.

وی اضافه نمود: خیلی خرسندیم که پیروز شدیم این دوره را با همکاری دوستان به انتها برسانیم و امیدواریم آنچه که به عنوان آورده این جشنواره محسوب می شود، خمیر مایه ای باشد برای اقدامات خوب فرهنگی در کشور؛ خوشبختانه فرصت های متعددی برای استفاده از کارتون هایی که به دبیرخانه این دوسالانه رسیده فراهم شده است. به طوری که روز گذشته با دوستان خوبمان در شهرداری تهران صحبت هایی داشتیم تا برای هفته کتاب استفاده مناسبی از این مجموعه شود.

رمضانی در ادامه با اشاره به مجموعه اقدامات فرهنگی و ترویجی در نهاد گفت: جشنواره کتابخوانی رضوی، جشنواره کتاب هدهد سفید، راه اندازی محافل ادبی نهاد و سایر مجموعه اقداماتی که در حوزه فرهنگی و ترویجی کتاب و کتابخوانی نهاد شکل می گیرد، در جهت تثبیت و تعمیق فرهنگ کتابخوانی با استفاده از همه ظرفیت ها و ابزارها و امکاناتی است که در دست داریم و معتقدیم که با این قبیل اقدامات می توانیم شرایط را برای تشویق مردم و گره خوردن سر زلف عزیزان و شهفرایندان در سراسر کشور با حوزه کتاب و کتابخوانی فراهم کنیم.

معاون توسعه کتابخانه ها و ترویج کتابخوانی نهاد تاکید کرد: در برنامه های تدارک دیده شده علاوه بر کتاب بر دو عنصر اساسی کتابخانه و کتابدار به عنوان دو بال در نهاد کتابخانه های عمومی کشور که شکل دهنده و پیش برنده موضوعات و فعالیت های مختلف هستند تاکید داریم.

وی در خاتمه سخنان خود گفت: از همکاران خوب مان در نهاد و از جناب آقای شجاعی طباطبایی، برگزیدگان و مشارکت کنندگان در این جشنواره و همه عزیزان در ادارات کل روابط عمومی، فرهنگی و سایر قسمتهای نهاد تشکر می کنم که اگر ا همکاری ایشان نبود این برنامه به این شکل انجام نمی شد. اگرچه این اختتامیه با تاخیر برگزار گشت، اما در زمان و موقعیت مناسبی انجام شد تا بتوانیم بصورت حضوری از عزیزان برگزیده تقدیر کنیم.

نیرومند: متولی مسئله کتاب کیست؟

محمدحسین نیرومند، مشاور هنری وزیر ارشاد در این نشست با اشاره به اینکه سال ها کار کاریکاتور انجام داده است، گفت: هرکسی تنور کاریکاتور را گرم کند وظیفه خود می دانم از وی تشکر کنم.

وی با گرامیداشت یاد استاد کامبیز درمبخش و کفشچیان که فعال حوزه کاریکاتور بود گفت: رهبری گفته اند که کتاب خواندن برای یک مسلمان فریضه است یا می گوید هرزمان یاد کتاب در جامعه می افتم، قلبا متأسف می شوم.

وی اضافه نمود: متولی موضوع کتاب چه کسی است؟ هنرمند وظیفه اش تولید اثر است اما باید امکان ارائه پیدا کند. پیام باید موردتوجه قرار گیرد و کاریکاتور چون آشنایی زدایی می کند مورد توجه قرار می گیرد. کاریکاتور اگر لبخند نیاورد کاریکاتور نیست و البته آنچه هست باید نقد توأم با لبخند بیاورد. نکته بعد این است که پیام باید فهمیده شود. گاهی کاریکاتور بسیار شخصی طراحی می شود و گویی برای خود کاریکاتوریست طراحی شده است. رعایت این نکته گرایش برای مخاطب ایجاد می کند.

وی اضافه نمود: همچنین یک اثر باید خلاقانه باشد. در حوزه کاریکاتور شروع به قلم زدن می کنید اما خروجی اش معین نیست. باید سوژه منحصربه فرد باشد. موضوع توزیع در هنرهای تجسمی دغدغه مهمی است و این شامل کاریکاتور هم می شود. متأسفانه کاریکاتور در مطبوعات جایی ندارد این در حالی است کاریکاتور باید پرتکرار پخش شود.

637هنرمند در این رویداد حضور داشتند و هنرمندان ایرانی 268نفر هستند که نسبت به قبل 15درصد رشد دارد. همچنین فرصتی فراهم شد تا از دوستانی که علاقه منداند و حرفه ای نیستند حضور داشته باشند. در این بخش هم 400اثر ارسال شد و 5نفر برگزیده شدند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 21 آذر 1400 بروزرسانی: 21 آذر 1400 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1834

به "کاریکاتور چون آشنایی زدایی می کند مورد توجه قرار می گیرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاریکاتور چون آشنایی زدایی می کند مورد توجه قرار می گیرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید