کاخ دولما باغچه در استانبول، محل اقامت پادشاهان عثمانی

به گزارش مجله مدیریت ناب، کاخ دولما باغچه (Dolmabahçe Palace) در استانبول را می توان یکی از زیباترین آثار تاریخی این شهر بزرگ و قدیمی دانست، قدمت این کاخ به دوره عثمانی بر می گردد. باغ سرسبز و زیبای این کاخ تاریخی یکی از زیباترین جاذبه های بخش اروپایی شهر استانبول محسوب می گردد، اغلب گردشگر هایی که به این شهر سفر می نمایند برای گرفتن عکس یادگاری و تماشای این کاخ زیبا از نزدیک حتما سری به آن می زنند. کاخ دولما باغچه بزرگترین کاخ کشور ترکیه نیز می باشد که از دوره سلطنت خاندان عثمانی به جای مانده، این کاخ زیبا در کرانه شرقی تنگه بسفر واقع شده است. کاخ مجلل دولما باغچه محل زندگی 6 پادشاه عثمانی بوده و آتاتورک بنیانگذار جمهوری ترکیه نیز در یکی از اتاق های این کاخ جان به جان آفرین تسلیم نموده است.

کاخ دولما باغچه در استانبول، محل اقامت پادشاهان عثمانی

با قدم زدن در این کاخ زیبا و تماشای معماری چشم نواز کاخ که در طراحی داخلی آن از زیباترین فرش ها و لوسترها استفاده شده، می توانید آثار معماری مدرن اروپایی را به وضوح مشاهده کنید. کاخ دولما باغچه در استانبول بهشت عکاسان می باشد، بازدید از این کاخ باشکوه و زیبا در برنامه سفر اغلب کسانی که به استانبول می آیند، واقع شده است. برای تهیه بلیت هواپیما به مقصد استانبول می توانید از سایت خبرنگاران بلیت پرواز خود را با برترین قیمت و در اسرع وقت تهیه نمایید، در ادامه قصد داریم شما را بیشتر با کاخ دولما باغچه در استانبول آشنا کنیم.

کاخ دولما باغچه در استانبول چه سالی و به دستور چه کسی ساخته شد؟

کاخ باشکوه و مجلل دولما باغچه در دوران پادشاهی سلطان عبدالمجید ساخته شده، ساخت این کاخ حدود ده سال زمان برده است. کـاخ دولما باغچه در استانبول در امتداد ساحل بسفر واقع شده است، این بنا یکی از محسورنماینده ترین اماکن تاریخی دنیا محسوب می شود که توانسته دکور،مبلمان،فرش و پرده های ابریشم اصیلش را حفظ کند.اغلب گردشگرانی که به شهر استانبول سفر نموده اند، در زمان بازدید از کاخ دولما باغچه از زیبایی چشم نواز آن شگفت زده شده اند. این کاخ باشکوه دوره عثمانی که شاهد وقایع تاریخی بسیاری همانند مرگ آتاتورک بوده، امروزه به یکی از پربازدیدترین کاخ موزه های دنیا تبدیل شده و آثار تاریخی بسیاری را در دل خود جای داده است.

بازدید از این کاخ موزه بزرگ و مجلل ممکن است چند ساعتی از زمان شما را در سفر به استانبول بگیرد اما قطعا ارزش وقتی را که برای آن می گذارید، دارد. معماری این کاخ در مقایسه با سایر کاخ های کشور ترکیه مانند کاخ توپکاپی از سبک اروپایی تری برخوردار است و در طراحی آن از المان های معماری اروپا بیشتر الهام گرفته اند.

کاخ دولما باغچه کجا واقع شده است ؟

کاخ دولما باغچه در منطقه بشیکتاش شهر استانبول واقع شده، این کاخ زیبا در کرانه شرقی تنگه بسفر و در کنار بندر کاباتاش قرار قرار گرفته است. منطقه بشیکتاش جز مراکز گردشگری شهر استانبول به شمار میرود و جاذبه های گردشگری بسیاری مانند کاخ دولما باغچه در استانبول پذیرای گردشگران اروپایی شده است. گردشگران با وسایل حمل و نقل عمومی مختلفی مانند مترو، اتوبوس، تاکسی و غیره می توانند خود را به این کاخ زیبا و قدیمی در شهر استانبول برسانند.

اغلب جهانگرد های ایرانی درهتل های منطقه سلطان احمد استانبول اقامت دارند و به همین علت به راحتی با استفاده از تراموای مسیر باغجی لار-کاباتاش می توانند خود را به سرعت و با کمترین هزینه به منطقه بشیکتاش برسانند. پس از پیاده شدن از تراموای در آخرین ایستگاه با ده دقیقه پیاده روی به کاخ دولما باغچه می رسید، با تاکسی و یا سایر وسایل حمل و نقل عمومی هم می توانید با هزینه بیشتر خود را به کاخ دولما باغچه در استانبول برسانید.

  • زمان بازدید

بازدید از کاخ دلمه باغچه: 9 تا 16

بازدید از موزه های کاخ: 9 تا 17 (موزه های کاخ در یکشنبه ها تعطیل هستند.)

آدرس: Dolmabahçe Cd., 34357 Beşiktaş/İstanbul, Turkey

چرا نام این کاخ را دولما باغچه گذاشتند؟

نام این کاخ از دو کلمه ترکی دولما به معنی پُر یا پُرشده و کلمه باغچه به معنی باغ شکل گرفته است، علت نامگذاری این کاخ ریشه در تاریخ شهر استانبول دارد. مکان فعلی کاخ دولما باغچه از پرکردن خلیج کوچکی در تنگه بسفر به دست آمده، این خلیج کوچک یک بندرگاه طبیعی بوده که در قرن 17 میلادی مرنام سنتی دریانوردی و جشن فتح استانبول را در آنجا برگزار می کردند. این محل بعدها به تفرجگاهی محبوب در بین سلاطین عثمانی تبدیل شد، سلطان احمد اول و سلطان عثمان دوم، سایبان ها و باغ های زیادی را برای گذراندن اوقات فراغت خود در این منطقه احداث کردند. بعدها سلطان عبدالمجید اول تصمیم گرفت به علت منظره زیبای این منطقه کاخ دولما باغچه را در آن به سبک کاخ های مجلل اروپایی احداث کند.

تاریخچه کاخ دولما باغچه در استانبول

ساخت این کاخ به دستور سلطان عبدالمجید اول سی و یکمین پادشاهان عثمانی در سال 1842 شروع شد و حدود 11 سال بعد یعنی 1853 میلادی به اتمام رسید. تا پیش از ساخت کاخ دولما باغچه پادشاهان عثمانی حدود 400 سال در کاخ توپکاپی که بین شاخ طلایی و دریای مرمره در شهر استانبول واقع شده است، سکونت داشتند. اما به علت علاقه سلطان عبدالمجید اول به معماری اروپایی و تحولات آن دوران کاخ دولما باغچه با سبکی نو در منطقه بشیکتاش ساخته شد. حاجی سعید آقا مسئول ساخت کاخ دولما باغچه بود و گارابت بالیان (Garabet Balyan)، پسر او نیگوس بالیان (Nigoğayos Balyan) و اوانیس کالفا (Evanis Kalfa) مسئولیت طراحی این پروژه را بر عهده داشتند. سلطان عبدالمجید اول در سال 1856 یعنی سه سال پس از اتمام ساخت کاخ دولما باغچه به همراه خانواده اش به این کاخ نقل مکان کرد و دولما باغچه به مرکز حکومت عثمانی تبدیل شد.

این کاخ شاهد مسائل تاریخی بسیاری بوده که آخرین مورد آن به زمان مرگ آتاتورک بنیانگذار جمهوری ترکیه برمی شود، مصطفی کمال پاشا آتاتورک از این کاخ به عنوان محل اقامت ریاست جمهوری در تابستان ها استفاده می کرد و خاتمه در یکی از اتاق های این کاخ از دنیا رفت.

معماری کاخ دولما باغچه

پادشاهان حکومت عثمانی با خانواده ها و اقوام نزدیک، خدمتکاران و نگهبانان در کاخ ها زندگی می کردند، کاخ دولما باغچه در استانبول بزرگترین کاخ کشور ترکیه محسوب می شود که در مساحتی حدود 110 هزار متر مربع در فاصله 600 متری از اسکله بنا شده است. این کاخ زیبا و باشکوه که یک شاهکار هنری به شمار میرود، سه طبقه ، 285 اتاق، 44 سالن، حمام ترکی و 68 سرویس بهداشتی دارد. طراحی این کاخ تلفیقی از معماری باروک، نئوکلاسیک و روکوکو با معماری سنتی عثمانی می باشد، کاخ دولما باغچه از سه بخش اصلی آپارتمان های اداری، سرسرای تشریفات و حرم سرای امپراتوری شکل گرفته است.

در طراحی داخلی این بنا از آجر و در نمای آن سنگ های مرمر سفید استفاده شده است، کف کاخ از جنس چوب می باشد. زیربنای این کاخ تاریخی چیزی در حدود 45 هزار مترمربع است، کاخ دو ورودی مجزا به حیاط دارد. با اینکه در ایده طراحی کاخ از قصرهای اروپایی الهام گرفته شده است، اما در کاخ دولما باغچه به لحاظ کارکردی عناصری از زندگی سنتی عثمانی به وضوح دیده می شود.

بخش های مختلف کاخ دولما باغچه در استانبول

بازدید نمایندگان از این کاخ علاوه بر بخش داخلی آن می توانند از فضای بیرونی کاخ نیز که باغی سرسبز دارد هم بازدید نمایند. در محوطه کاخ بناهایی مانند برج ساعت و مسجد دولما باغچه به چشم می خورند.

اگر از محوطه ورودی سرسبز کاخ دولما باغچه وارد ساختمان سه طبقه کاخ شوید، طبقه اول کاخ مابینی همایون یا سلاملیک نام دارد. این بخش از کاخ در گذشته محل انجام امور اداری بوده و خانم ها حق ورود به آن را نداشته اند، بخش سلاملیک از منظر سیاسی و بعلاوه از نظر شکوه و زرق و برق مهم ترین قسمت کاخ به شمار می آید. در معماری داخلی این بخش کاخ از مبلمان لوکس ، فرش های دست باف ، شومینه های زیبا و چلچراغ های کریستال استفاده شده که بسیار چشم نواز می باشد. این بخش از کاخ از چهار سالن اصلی تشکیل شده که از مهم ترین بخش های آن می توان به سالن مدحال، اتاق دبیرخانه، سالن سفرا و اتاق سرخ اشاره نمود. برای رفتن به طبقه دوم کاخ باید از راه پله کریستالی عبور کنید. علت این نامگذاری چلچراغ کریستالی است که در این راه پله نصب شده بعلاوه در نرده های راه پله نیز از کریستال استفاده شده است.

از دیگر بخش های مهم این کاخ سه طبقه می توان به زولوچین، حرم سرا، تالار آبی، تالار صورتی، اتاق آتاتورک، کتابخانه و تالار تشریفات اشاره نمود. تالار تشریفات مشهور به بلندترین و مجلل ترین سالن کاخ دولما باغچه در میان دو بخش سلاملیک و حرم قرار گرفته است.

حقایقی مجذوب نماینده و باورنکردنی در خصوص کاخ دولما باغچه در استانبول

  • در زمان ساخت این کاخ در بخش سقف کاخ حدود 14 تن طلا استفاده شده است.
  • تقریبا در تمامی قسمت های کاخ از فرش های دستباف ابریشمی که در شهر هرکه ترکیه بافت شده، استفاده نموده اند. در کاخ 131 تخت فرش دستباف وجود دارد.
  • لوستر کریستالی نصب شده در تالار تشریفات کاخ با 750 لامپ و 4.5 تن وزن، بزرگ ترین چلچراغ بوهمی دنیا می باشد.
  • آتاتورک بنیانگذاری جمهوری کشور ترکیه در ساده ترین اتاق کاخ زندگی می کرد و در همان اتاق هم از دنیا رفت.

ساعت بازدید و قیمت بلیط کاخ دولما باغچه استانبول

کاخ دولما باغچه در تمامی روزهای هفته از ساعت 9 صبح تا 60 بعد ظهر پذیرای بازتماشامایندگان می باشد، این کاخ فقط روزهای دوشنبه تعطیل است. به علت وسعت و قدمت کاخ بهتر است در زمان بازدید از کاخ از لیدرهایی که در آنجا حضور دارند، بخواهید شما را هدایت نمایند. این کاخ در بعضی از روزهای سال که مناسبت های ویژه در کشور ترکیه دارد هم تعطیل است.

دقت کنید که باجه بلیط فروشی کاخ یک ساعت قبل از تعطیل شدن آن بسته می شود. قیمت بلیط این کاخ برای بازدید از تمامی بخش های آن 120 لیر ترک می باشد، اگر بخواهید از بخش حرم (محل زندگی سلطان و اعضای سلسله) نیز بازدید کنید باید 90 لیر دیگر به صورت جداگانه پرداخت کنید.

1. کاخ دولما باغچه در کدام بخش شهر استانبول قرار گرفته است؟

دولما باغچه مانند نمادی تجملاتی از تمام زیبایی های ترکیه در ساحل اروپایی تنگه بسفر جای گرفته است. این کاخ در منطقه بشیکتاش واقع شده است و یکی از مهم ترین تماشای های این منطقه محبوب در استانبول است.

2. کاخ دولما باغچه به دستور چه کسی و در چه زمانی ساخته شده است؟

این کاخ باشکوه و زیبا به وسیله پادشاه عثمانی، سلطان عبدالمجید اول بنا شد، ساخت این کاخ در سال 1842 شروع و حدود 11 سال بعد یعنی 1853 میلادی به اتمام رسید. پادشاه عبدالمجید اول در سال 1856 به همراه خانواده خود از کاخ توپکاپی به این کاخ نقل مکان کرد.

3. ساعت بازدید و قیمت بلیط کاخ دولما باغچه در استانبول به چه صورتی است؟

کاخ دولما باغچه همه روزه به جز دوشنبه از ساعت 9 صبح تا 6 عصر باز است، هزینه بازدید از این کاخ 120 لیر می باشد که اگر بخواهید از قسمت حرمسرا هم تماشا کنید باید 90 لیر دیگر هم پرداخت نمایید.

4. کاخ دولما باغچه چند بخش اصلی دارد؟

کاخ زیبای دولما باغچه در استانبول از سه بخش اصلی حرم سرا، سرسرای تشریفات و بخش اداری شکل گرفته است.

نتیجه گیری

کاخ دولما باغچه مانند نگینی درخشان در شهر استانبول ترکیه، جهانگرد ها را به خود جذب می نماید. بازدید نمایندگان این کاخ از تماشا این همه شکوه و زیبایی در کنار هم حیرت زده می شوند. این کاخ که به سبک کاخ های اروپایی ساخته شده، در طراحی آن از تلفیق سبک های معماری مدرن اروپایی و معماری سنتی عثمانی الهام گرفته شده است. قدمت کاخ دولما باغچه بیش از 200 سال می باشد و 6 پادشاه عثمانی در آن به تخت سلطنت نشسته اند. این کاخ زیبا و قدیمی محل زندگی و از دنیا رفتن بنیانگذاری جمهوری کشور ترکیه یعنی آتاتورک نیز بوده است.

به شما پیشنهاد می کنیم بازدید از این کاخ زیبا را در سفر به شهر استانبول در برنامه گردش خود قرار دهید. برای سفرهای هوایی خود به شهرهای مختلف دنیا مانند استانبول در کشور ترکیه می توانید، بلیت هواپیما را از سایت خبرنگاران ارائه دهنده انواع خدمات سفر که سابقه طولانی و درخشانی در امر گردشگری دارد، با برترین قیمت خریداری نمایید و سفری رویایی به این شهر تاریخی را تجربه کنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 8 شهریور 1403 بروزرسانی: 8 شهریور 1403 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 2269

به "کاخ دولما باغچه در استانبول، محل اقامت پادشاهان عثمانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ دولما باغچه در استانبول، محل اقامت پادشاهان عثمانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید