پروانه ها چطور می توانند طعم ها را حس نمایند؟

به گزارش مجله مدیریت ناب، سطح بدن پروانه ها دارای پوشش ویژه ای است و آنها معمولاً از طریق انتشار بو هایی مخصوص از فاصله های بسیار دور به یکدیگر علامت می دهند.

پروانه ها چطور می توانند طعم ها را حس نمایند؟

به گزارش خبرنگار ، حشرات دنیایی رنگارنگ و زیبا دارند که شاید هنوز توسط بشر کشف نشده است اما گونه ای از آنها با نام پروانه وجود دارند که علاوه بر زیبایی های ظاهری و دلربا، اسراری شگفت انگیز را نیز در زندگی خود دارند. به طور مثال شاید کمتر کسی بداند که این پروانه های رنگارنگ و زیبا چطور طعم و مزه را می چشند که امروز میخواهد این اسرار را برای شما فاش کند.

پَروانه از جمله حشراتی محسوب می گردد که در راسته پولک بالان (Lepidoptera) و از خانواده طبقه بندی نشده گُرزشاخکان قرار می گیرد.

جالب است بدانید؛ الگو های گوناگون رنگارنگ روی بال های پروانه ها و پرواز نامنظم، ولی باوقار آن ها باعث شده است تماشای پروانه یکی از سرگرمی های محبوب در برخی کشور ها به شمار بیاید.

پروانه ها دارای چهار مرحله در زندگیشان هستند:

  1. مرحلهٔ اول تخم است، که پروانهٔ بالغ تخم گذاری می نماید.
  2. مرحلهٔ دوم که تبدیل به لارو یا کرم می گردد. در این مرحله لارو (کرمینه) مقدار زیادی برگ می خورد تا خود را برای مرحلهٔ بعد آماده کند.
  3. مرحلهٔ سوم شفیره است که کرم تاری به نام پیله به دور خود می بافد و مدتی در آن بدون هیچ غذایی زندگی می نماید.
  4. مرحلهٔ چهارم که پروانه است و جانور بالغ که دارای بال است از پیله بیرون می آید.

ساختار بدن پروانه ها به چه شکل است؟

بدن یک حشره شامل 6 قطعه بهم جوش خورده است که 4 قطعه آن دارای زائده است. آرواره های پایین و اولین آرواره بالا نسبت به دهان در اطراف واقع می شوند و یک لب بالایی دهان را از جلو محافظت می نماید.

ماگزیلای دوم لب پایینی را می سازد. این اندام های ذکر شده قطعات دهانی خردنماینده و جونده را تشکیل می دهند. در پروانه آرواره بالا به صورت قطعات دهانی مکنده خارج می گردد.

هر یک از 3 قطعه سینه دربردارنده یک جفت پا است و به قطعات دوم و سوم یک جفت بال نیز متصل است. در شکم حشره، 7 قطعه اول بدون زائده هستند.

در قطعات هشتم و نهم زائده ای وجود دارد که به کار تخم گذاری یاری می نمایند و مخرج در قطعه دهم واقع شده است. دو قطعه آخر سینه ای و 8 قطعه اول شکمی دارای روزنک های زوجی هستند که به دستگاه تنفسی نایی منتهی می شوند.

پوست بدن پروانه ها

سطح بدن دارای پوشش ویژه ای است که در دوران رشد پس از جنینی و به هنگام پوست اندازی به شدت تحت تأثیر اعمال فیزیولوژیک مختلف قرار می گیرد.

پوست بدن برعکس کرم ها و نرم تنان از استحکام و مقاومت زیادی برخوردار است. آنالیز های بافت شناسی پوست که به وسیله میکروسکوپ نوری اجرا شده است نشان می دهد که پوست از دو لایه مشخص یکی باخته های روپوستی و دیگری لایه کوتیکول تشکیل می گردد.

پوست بدن به طور کلی وظایف زیر را انجام می دهد:

  • بدن را در برابر عوامل فیزیکی و مکانیکی مختلف محیط مانند زرهی محافظت می نماید.
  • از تبخیر آب بدن که در زندگی حشرات دارای اهمیت ویژه ای است جلوگیری نموده و مانع نفوذ مواد سمّی و خارجی به بدن می گردد.
  • حشره را در برابر تغییرات بیش از اندازه گرمای محیط محافظت می نماید.

غده های پوستی پروانه ها

غده های پوستی اعم از تک سلولی یا چند سلولی بلافاصله در زیر کوتیکول یا اندکی فراتر قرار می گیرند. ترشحات آن ها در مراحل مختلف زندگی حشره، اعمال بسیار گوناگونی را انجام می دهند.

مهم ترین غده های پوست عبارتند از:

  • غده های چرب نماینده
  • غده های مومی
  • غده های لاکی
  • غده های ابریشم ساز
  • غده های پوست اندازی

ماهیچه های بدن پروانه ها به چه شکل است؟

بیش از یک قرن است که مشخص شده است ماهیچه های بدن حشرات مانند دیگر بندپایان بجز در موارد استثنایی عموماً از نوع ماهیچه های مخطط است.

رنگ آن ها معمولاً روشن یا خاکستری است، اما ماهیچه های بال، زرد، نارنجی یا قهوه ای روشن هستند. اینگونه رنگ آمیزی به سبب وجود رنگدانه های گوناگونی است که در ساختمان آن ها پراکنده اند.

زیرا بدن حشرات و پیوست های آن ها از بند های زیادی تشکیل شده است، به این دلیل تعداد ماهیچه ها برای تأمین حرکات آن ها بسیار زیاد و قابل توجه است؛ چنانچه در بدن لارو برخی از پروانه ها تعداد آن ها 3000 و گاهی بیشتر است.

برقراری ارتباط با به وسیله بو

پروانه ها معمولاً، به وسیله انتشار بو های مخصوص از فاصله های بسیار دور به هم علامت می دهند. فاصله ای که حشره نر بو را احساس می نماید باورکردنی نیست، این حشرات از فاصله چند کیلومتری بوی ماده خود را درک می نمایند.

کرم ماده فقط یک ده هزارم میلی گرم ماده معطر دارد و هر بار مقدار بسیار کمی از آن را در هوا پخش می نماید. شاخک پروانه نر قادر به تشخیص این بو است و پروانه نر را به سوی منبع این بو می برد.

اما شاید سوالی که ذهن برخی را در خصوص پروانه ها به خود مشغول کند، این باشد که پروانه ها چگونه طعم چیز ها را حس می نمایند؟

  • با شاخک هایشان
  • با پاهایشان
  • با زبانشان
  • با چشمانشان

پروانه ها با پاهایشان چیز ها را می چشند!

حسگر های ریز مومانند پا های پروانه، تغییرات شیمیایی مضر و همچنین غذا را برای کرم پروانه یا شهد را برای بالغ ها تشخیص می دهند.

پروانه ماده، ایمنی یک مکان را برای تخمگذاری مشخص می نماید و این کار را با فشار دادن پاهایش روی شاخ و برگ برای آزاد کردن مواد شیمیایی دفاعی انجام می دهد.

پروانه علاوه بر استفاده از پا ها برای مزه کردن، دو راه هم برای لمس کردن و بویایی دارد که این دو راه استفاده از پوزه و شاخک است.

پوزه زبان دراز و حلقه زده ای است. شبیه شلنگ باغچه که وقتی از آن استفاده نمی کنیم آن را به صورت حلقه شده درمی آوریم که زمانی که پروانه از شیره و شهد تغذیه می نماید، شبیه نی می گردد.

شاخک پروانه با لمس کردن مواد غذایی برای پیدا کردن واکنش های شیمیایی هشداردهنده و بوییدن رایحه که درباره خطرات احتمالی هشدار می دهد به مکان یابی منابع غذایی یاری می نماید.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 314

به "پروانه ها چطور می توانند طعم ها را حس نمایند؟" امتیاز دهید

12 کاربر به "پروانه ها چطور می توانند طعم ها را حس نمایند؟" امتیاز داده اند | 3.1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروانه ها چطور می توانند طعم ها را حس نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید