مهمترین جزایر شگفت انگیز بکر و اکوسیستمی در دنیا

به گزارش مجله مدیریت ناب، جزایر اکوسیستمی در جهان و طبیعت بکر

بسیاری از جزایر دور افتاده در سراسر جهان وجود داشته که دارای بعضی از گیاهان و جانوران منحصر به فرد می باشند. بعضی از انواع گیاهان و جانوارانی در این جزایر اکوسیستمی در جهان وجود داشته که در هیچ جای دیگر نمی توانید آن ها را یفت کنید زیرا به گونه ای تخصصی تکامل یافته اند. این جزایر که از رقابت های شدید میان گونه ها در سرزمین اصلی جدا شده اند، پناهگاهی یافته تا بتوانند به صورت جداگانه تکامل پیدا نموده و به عنوان یک میراث طبیعی و گنجینه ای غیرقابل جایگزین شناخته می شوند. در این مطلب می خواهیم جزایر اکوسیستمی جهان که نمونه گونه های گیاهی و جانوری آن را نمی توانید در هیچ کجای جهان پیدا کنید معرفی نماییم پس با خبرنگاران همراه شوید. ضروری است بدانید که جزایر اکوسیستمی معرفی شده صرفا توسط آب محاصره نشده و ممکن است از طریق طبیعت از زمین های اطراف خود جدا شده باشند.

مهمترین جزایر شگفت انگیز بکر و اکوسیستمی در دنیا

جزایر اوگاساوارا | Ogasawara Islands

جزایر اوگاساوارا، مجمع الجزایری با بیش از 30 جزیره گرمسیری و نیمه گرمسیری می باشد که تحت نظارت توکیو قرار داشته اما در فاصله ای هزار کیلومتری در جنوب واقع شده اند. تا سال 1830 این مجمع الجزایر ساکنانی نداشته و به نام مونینجیما به معنی جزیره غیرقانونی شناخته می شده است. از آنجایی که این مناطق تا سال های اخیر دور از دسترس انسان ها بوده است می توان آن را یکی از جزایر اکوسیستمی در جهان دانست. گاهی اوقات به جزایر اوگاساوارا لقب گالاپاگوس شرق را نیز می دهند. امروزه حدود 2300 نفر در جزایر چیچیجیما ئ هاهاجیما زندگی کرده و در حدود 17 هزار جهانگرد سالانه از این جزایر و اکوسیستم منحصر به فرد آن دیدن می نمایند.

کوه رورایما | Mount Roraima

تپویس یک کوهستان با سطح صاف می باشد که در ارتفاعات گینه در آمریکای جنوبی یافت می گردد. بالاترین سطح آن بیش از 2700 متر ارتفاع داشته و معروفترین آن کوه رورایما می باشد. از آنجا که کوه به طور کامل از خاک جنگل جدا شده است بنابراین در حدود یک سوم از گونه های گیاهی در کوه رورایما تکامل یافته و و منحصر به فرد این فلات می باشد. این کوه در سال 1912 زمانی مشهور شد که سر آرتور کونان دویل (Sir Arthur Conan Doyle) رمان داستانی خود را به نام جهان از دست رفته نوشت. او صعور از کوه رورایما را در جستجوی گیاهان ماقبل تاریخ و دایناسورها توصیف کرده است. اعتقاد بر این بود که زندگی جداگانه و بدون تغییر برای میلیون ها سال در این کوه ها وجود داشته است.

جزیره کریسمس | Christmas Island

جزیره کریسمس که در سال 1643 به این اسم نامگذاری شد بخشی از قلمرو استرالیا در اقیانوس هند می باشد. این جزیره در فاصله ای 2600 کیلومتری از شمال غربی شهر پرت (Perth) واقع شده و جمعیتی بالغ بر 1400 نفر دارد. انزوای جغرافیایی و میزان پایین اختلالات انسانی در این جزیره باعث شده تا آن جزء جزایر اکوسیستمی در جهان قرار گیرد. مشهورترین گونه های بومی این جزیره خرچنگ سرخ کریسمس می باشد. اگرچه که حضور خرچنگ ها محدود به یک منطقه ای کوچک می باشد اما برآورد می گردد که در حدود 120 میلیون خرچنگ قرمز از 14 گونه در این جزیره زندگی می نمایند. مهاجرت عظیم آن ها به دریا برای تخم ریزی یکی از معجزات جهانی طبیعی می باشد که بسیار دیدنی است.

سوکوترا | Socotra

سوکوترا که بخشی از قلمرو دریایی کشور یمن می باشد، مجمع الجزایر کوچکی تشکیل شده از چهار جزیره می باشد که در اقیانوس هند قرار گرفته اند. عظیمترین جزیره که در حدود 95 درصد از سطح زمین ها را به خود اختصاص می دهد در فاصله زیادی در حدود 240 کیلومتری از شاخ آفریقا و 380 کیلومتری از جنوب شبه جزیره عربستان واقع شده است. انزوای طولانی زمین شناسی این مجمع الجزایر و همچنین خشکسالی های بسیار موجب شده تا سوکوترا یکی از جزایر اکوسیستمی در جهان با ویژگی های منحصر به فرد باشد. تحقیقات نشان داده است که بیش از یک سوم از 800 گونه گیاهی موجود در این جزایر در هیچ کجای جهان وجود ندارند. این مکان به عنوان بیگانه ترین نقطه در زمین شناخته می گردد.

پارک ملی کومودو | Komodo National Park

پارک ملی کومودو یکی از پارک های ملی در اندونزی می باشد که در جزایر کوچک سوندا (Sunda) واقع شده است. این پارک شامل سه جزیره عظیم به نام های کومودو (Komodo)، پادار (Padar) و رینکا (Rincah) و همچنین 26 جزیره کوچکتر می باشد. این پارک که به عنوان جزایر اکوسیستمی در جهان شناخته می گردد برای اولین بار به منظور حفاظت از اژدهای کومودو که عظیمترین مارمولک جهان می باشد تاسیس شد. پس از آن محافظت از محیط زیست در این منطقه به سراسر مناطق زمینی و دریایی گسترش یافت. اژدهای کومودو عظیمترین خزنده جهان بوده که می تواند تا 3 متر طول و تا 70 کیلوگرم وزن داشته باشد. این مارمولک های غول پیکر بر جزیره خود مسلط بوده و علی رغم توانایی ان ها برای شکار اغلب از لاشه حیوانات تغذیه می نمایند. اگرچه که این موضوع نادر می باشد اما گزارش هایی از حمله اژدهای کومودو به انسان نیز وجود دارد.

جزایر گالاپاگوس | Galapagos Islands

جزایر گالاپاگوس یکی از جزایر اکوسیستمی در جهان و بخش کوچکی از جزایر آتشفشانی متعلق به اکوادور در اقیانوس آرام می باشد. این جزایر کاملا دور افتاده بوده و در فاصله ای حدودا هزار کیلومتری در غرب قاره آمریکای جنوبی واقع شده اند. این مجمع الجزایر شامل 15 جزیره اصلی، 3 جزیره کوچک و 107 صخره و تخته سنگ بوده که در محدود خط استوا قرار گرفته است. لاک پشت های غول پیکر، شیرهای دریایی، پنگوئن ها و گونه های مختلف پرنده را می توانید در این منطقه مشاهده نمایید. در این منطقه برای حفظ زیستگاه های طبیعی کنترل شدیدی برای دسترسی جهانگرد ها اجرا شده و تمامی بازدیدنمایندگان می بایست به یاری یک راهنمای تور از منطقه بازدید نمایند. این جزایر خارق العاده یکی از جاذبه های جهانگردی اکوادور بوده که سالانه به طور متوسط 60 هزار بازدیدنماینده از آن دیدن کرده اند.

یکی از انواع جهانگردی، طبیعت گردی می باشد که هواداران بسیار زیادی نیز دارد. از سوی دیگر احتمالا طبیعت بکر و یا دست نخورده و یا جزایر اکوسیستمی در جهان می توانند زیبایی های خاصی را به جهانگردان ارائه نمایند. بازدید از این مکان ها می تواند احساسی مانند ورود به جهانیی جدید در انسان ایجاد نماید.

منبع: www.touropia.com

منبع: الی گشت
انتشار: 25 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 924

به "مهمترین جزایر شگفت انگیز بکر و اکوسیستمی در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهمترین جزایر شگفت انگیز بکر و اکوسیستمی در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید