شناسایی مسیرهای پیغام رسانی سلول های سرطانی کبد به وسیله محققان کشور

به گزارش مجله مدیریت ناب، به گزارش خبرنگاران، تکوین، سمفونی هماهنگی از تمایز سلول ها در پاسخ به عوامل القا کننده فرق دارد که با اثر بر روی سلول ها در زمان و غلظت های متفاوت، ایجاد بافت های مختلف را رهبری می نماید.

شناسایی مسیرهای پیغام رسانی سلول های سرطانی کبد به وسیله محققان کشور

شباهت بیان ژن در سلول های در حال تکوین و سلول های سرطانی، سال ها مورد توجه پژوهشگران بوده و منجر به ایجاد مفهوم تمایز درمانی شده است.

سرطان سلول های کبدی، ششمین سرطان شایع و سومین علت مرگ بر اثر سرطان است. ویروس های کبدی، سبک زندگی کم تحرک و مصرف غذاهای پر کالری از عوامل افزایش ریسک ابتلا به این سرطان هستند.

سرطان سلول های کبدی وضعیتی پیچیده است که باید ابعاد مختلف آن مانند تنوع سلول ها در توده سرطانی، تهاجم زیاد و بیماری های زمینه ای که گزینه های درمانی ممکن را محدود می نمایند، مورد توجه قرار گیرد.

با وجود این محدودیت ها، شناسایی و هدف قرار دادن مسیرهای پیغام رسانی که در تکوین کبد و سلول های سرطانی کبد درگیر هستند می تواند یک رویکرد درمانی منطقی برای بازبرنامه ریزی سلول های سرطانی بدخیم به سلول های تمایز یافته دارای عملکرد باشد.

با هدف بحث و معرفی بیشتر مسیرهای پیغام رسان مشترک در تکوین کبد و سلول های سرطانی کبد، محققان در دانشگاه علوم پزشکی تهران، پژوهشگاه رویان، پژوهشکده تحقیقات علوم بنیادی به همراه پژوهشگرانی از استرالیا، روسیه و سوئد به نگارش مقاله مروری پرداختند.

این مقاله علمی که در نشریه بین المللی Cellular Physiology منتشر شده است، به آنالیز و به روز رسانی پیشرفت های فعلی در هدف قرار دادن مسیرهای پیغام رسان در درمان سرطان کبد می پردازد و مطالعات آزمایشگاهی و کارآزمایی های بالینی انجام شده در این خصوص را معرفی و ارزیابی می نماید.

اطلاعات گردآوری شده در این مقاله مروری می تواند چراغ راهی برای پژوهشگران این حوزه باشد. این مقاله به وسیله دکتر بابک نگهداری، بهاره شکوهیان، دکتر مسعود وثوق و همکارانشان به انجام رسیده است.

منبع: خبرگزاری مهر