سامانه دان دانشگاه آزاد اسلامی چگونه عمل می نماید؟

به گزارش مجله مدیریت ناب، رئیس مرکز فناوری و شبکه علمی دانشگاه آزاد اسلامی چگونگی عملکرد سامانه دان در این دانشگاه را تشریح کرد.

سامانه دان دانشگاه آزاد اسلامی چگونه عمل می نماید؟

مسعود همتی در مصاحبه با خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، درباره راه اندازی سامانه دان برای آموزش های مجازی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: از 13 اسفندماه 98 بعد از شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفته شد که سیستم آموزش الکترونیکی در دانشگاه آزاد اسلامی فعال گردد، انتها آموزش الکترونیکی با کوشش شبانه روزی راه اندازی شد، در جهان با این حجم از سرویس دهی مشاهده نشده است.

وی اضافه کرد: قبلاً در صحبت هایی گفته بودم که اگر این سرویس راه بیفتد بحران خواهیم داشت. وقتی هم که سرویس راه افتاد و مسائلی پیش آمد بلافاصله اقداماتی برای حل مسائل صورت گرفت.

رئیس مرکز فناوری و شبکه علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیان نمود: اکنون هم مدتی است که بر روی سرویس دان کار می کنیم، تست هایی هم انجام دادیم. کلاسهای محدودی بر روی این سامانه فعال شده است حالا هم می خواهیم بر روی طیف گسترده تری این کار را انجام دهیم.

همتی گفت: سامانه دان فعلاً برای دانشجویان تهران مرکز فعال می گردد. قرار است به آموزش الکترونیک یاری کنیم تا سرویس دهی بهتر گردد. حجم بالای آموزش الکترونیک در دانشگاه آزاد اسلامی امکانات سخت افزاری و نگهداری زیادی می خواهد. با اضافه شدن سامانه دان، آموزش الکترونیک را در سامانه های متعددی پخش می کنیم تا پایداری سرویس را افزایش دهیم.

استفاده همزمان 240 هزار دانشجو از سامانه آموزش الکترونیک

وی ادامه داد: در مجموع دانشگاه آزاد اسلامی در آموزش الکترونیک خیلی خوب عمل نموده است. بعضی می گویند مسائلی وجود دارد ولی هیچ دانشگاهی تا این اندازه دانشجوی همزمان برای آموزش الکترونیکی نداشت. در بعضی روزها 240 هزار دانشجوی همزمان آنلاین می شدند این تعداداستفاده به زیرساختهای بسیاری احتیاج دارد. این اتفاق با همه ابعادش باعث بلوغ دانشگاه آزاد اسلامی شد چراکه حدود یکسال پیش دکتر طهرانچی گفته بود که یک دانشگاه هوشمند آزاد اسلامی راه اندازی می کنیم تا برای بسیاری از امور مانند تسویه حساب احتیاجی به حضور دانشجویان نباشد. از سال گذشته در حال راه اندازی زیرساخت این کار بودیم به زودی اتفاقات جدیدی می افتد.

رئیس مرکز فناوری و شبکه علمی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید نمود: بسیار دغدغه استادان و دانشجویان را دارم و معتقدم که اینها باید در نهایت آرامش کار نمایند تا یک خاطره شیرین از آموزش الکترونیک برایشان باقی بماند. به عقیده بنده به شرطی که همه ابزارها و امکانات فراهم باشد کلاس های الکترونیکی از کلاس های حضوری بهتر است چراکه در وقت وهزینه دانشجویان صرفه جویی می گردد.

همتی توضیح داد: تعداد زیادی از دانشجویان روی سامانه واحد الکترونیکی می مانند و تعدادی از دانشجویان به سامانه دان می فرایند. همانطور که گفته شد فعلاً استان تهران در اولویت است. چون تعداد دانشجویان روی واحدالکترونیکی زیاد است و به همین خاطر تعدادی از امکانات غیرفعال شده بود. در دان بسیاری امکانات فعال است. وقتی تعداد استفاده از سامانه واحد الکترونیکی کاهش یابد آن امکانات نیز فعال خواهد شد.

امکان استفاده از سامانه دان بر روی موبایل و کامپیوتر

وی اضافه کرد: البته دانشگاه هوشمند منحصر به آموزش و کلاس های مجازی نیست. ولی به خاطر شرایط روی این موضوع متمرکز هستیم. سامانه دان در موبایل، تبلت، لپ تاپ و پی سی معمولی در دسترس است و برای استفاده از آن احتیاجی نیست که نرم افزار جدیدی روی گوشی نصب گردد. سهولت استفاده از دیگر مزیت های این سامانه است خیلی از پیچیدگی ها در این سامانه حذف شده است. 50 گیگابیت بر ثانیه پهنای باند برای آن در نظر گرفته شده است. زیرساخت سخت افزاری سامانه بر بستر ابری واقع شده است تا مشترکان بیشتری را پوشش دهیم. البته پیش از این از سامانه استفاده شده است اکنون در حال اضافه کردن ظرفیت های تکمیلی هستیم. این دو سرویس مکمل هم هستند تا دانشجویان بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم.

وی بیان نمود: این سامانه با استفاده از مرورگر کروم در همه سیستم عامل ها و در اپل با مرورگر سافاری قابل استفاده است. دانشجویان با ارائه درخواست، پیامک فعالسازی دریافت می نمایند و به راحتی می توانند وارد شبکه شوند و از آن استفاده نمایند.

رئیس مرکز فناوری و شبکه علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشجویان می توانند به صورت تعاملی با استاد در ارتباط باشند. اساتید می توانند صفحات مختلف از دسکتاپ خود را به اشتراک بگذارند و می توانند از تخته سفیدی که در اختیار است، استفاده نمایند. امکان ارتباط صوتی یا تصویری نیز با استاد وجود دارد.

4040/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 966

به "سامانه دان دانشگاه آزاد اسلامی چگونه عمل می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامانه دان دانشگاه آزاد اسلامی چگونه عمل می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید