زیان مالی دولت با تصویب طرح بازنشستگی پیش از موعد

به گزارش مجله مدیریت ناب، طرح بازنشستگی پیش از موعد توسط 39 کننده مجلس اواخر ماه گذشته، تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد و اکنون در نوبت دستورکار بهارستان است. بر اساس بخشی از این طرح، شرط سنی از بازنشستگی حذف و مردان با 25 و زنان با 20 سال سابقه کار می توانند بازنشسته شوند و حقوق 30 روزه دریافت کنند.

زیان مالی دولت با تصویب طرح بازنشستگی پیش از موعد

به نظر می رسد این طرح و طرح های مشابه، راه حل مناسبی برای ایجاد اشتغال جوانان نباشد چراکه تعداد زیادی از کسانی که زودتر از موعد بازنشسته می شوند، برای کسب درآمد بیشتر در یک مجموعه جدید مشغول به کار خواهند شد و از طرف دیگر دولت مجبور است در شرایط سخت درآمدی برای دو مرتبه هزینه بپردازد؛ یکبار برای بازنشستگی افراد و یکبار هم برای جذب نیروهای جدید.

اصغر آهنی ها، نایب رئیس کمیسیون اقتصادیات، کار و تامین اجتماعی اتاق ایران در گفت وگو با پایگاه خبری با تاکید بر اهمیت ارتقای سطح بهره وری نیروی کار به جای تصویب طرح هایی که نتیجه ای جز بروز مسائل جدید در حوزه اشتغال نخواهد داشت، خواستار تغییر نگرش و رویکرد مجلس نسبت به این موضوع شد.

وی شرح داد: این طرح نه از نظر فنی و نه علمی، منطقی نیست و جز هزینه زایی نتیجه دیگری نخواهد داشت و لازم است در این حوزه به دنبال راه حل و الگوهایی باشیم که جامعیت داشته و چالش های این بخش را برطرف کند. در حال حاضر بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی بسیار سنگین است و این سازمان با توجه به شرایط اقتصادی، توانایی پاسخگویی به افراد را نخواهد داشت.

بر اساس اظهارات این فعال اقتصادی، دولت در سال 99 برای دو مرتبه حقوق ها را افزایش داد. ممر درآمدی دولت هم فروش نفت و اقتصادیات است. شرایط فروش نفت که معین است. پس درواقع افزایش حقوق ها از جیب مردم اجرا شده است.

آهنی ها اتخاذ برنامه جامع برای رسیدن به یک الگوی معین و دقیق که کل اقشار جامعه را دربر بگیرد را مورد تاکید قرار داد و گفت: در دنیا با توجه به میانگین سنی افراد و میانگین عمر آنها که در حال افزایش است، میزان سال هایی که باید کار کنند نیز افزایش پیدا می کند. بنابراین در ایران نیز باید متناسب با همین شاخص ها، درباره بازنشستگی افراد برنامه ریزی کنند.

در همین رابطه آلبرت بغزیان، اقتصاددان در گفت وگو با مهر با توجه به چالش های بزرگ اقتصاد ایران، نرخ بالای تورم و چشم انداز ناروشن تحولات اقتصادی، معتقد است کمتر کسی به از دست دادن شغل دولتی خود رضایت خواهد داد زیرا ترجیح می دهد خود را از آب باریکه حقوق دولتی، به علاوه، دریافتی های ناشی از اضافه کاری، حق مأموریت و … محروم نکند.

او نیز شرایط اقتصادی صندوق های بازنشستگی را برای اجرای این طرح نامناسب خواند و پیش بینی کرد که این صندوق ها با بحران بقا روبرو شوند.

وی با تأکید بر اینکه تصویب و اجرای این طرح به ضرر دولت خواهد بود، ادامه داد: طرح بازنشستگی پیش از موعد، فقط ظاهر زیبایی دارد، اما تصویب و اجرای آن، مانند از چاله به چاه انداختن جامعه است و پیامدهای خطرناکی نظیر تشدید بیکاری، تهدید شاغلان در بازار کار، فشردن گلوی صندوق های از نفس افتاده بازنشستگی و … را در پی دارد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1370

به "زیان مالی دولت با تصویب طرح بازنشستگی پیش از موعد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیان مالی دولت با تصویب طرح بازنشستگی پیش از موعد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید