دید منفی جامعه به رشته های علوم انسانی

به گزارش مجله مدیریت ناب، یک دانشجوی رتبه برتر مقطع کارشناسی ارشد گفت: کارشناسی را با رشته مهندسی کشتی سازی دانشگاه امیرکبیر به اتمام رسانده و سپس با رتبه 191 کنکور سراسری در مقطع کارشناسی ارشد به دانشگاه علم و صنعت ایران قدم گذاشته و هم اکنون نیز دانشجوی ترم یک مدیریت ام بی ای گرایش مدیریت استراتژیک هستم.

دید منفی جامعه به رشته های علوم انسانی

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از ایسنا، شاهین رأفتی در خصوص علت ورود خود به رشته مهندسی کشتی سازی دانشگاه امیرکبیر در مقطع کارشناسی توضیح داد: برای پاسخگویی به این سؤال ابتدا باید کمی به عقب برویم و برایتان توضیح دهم چرا باوجود علاقه بسیار زیادم به رشته های علوم انسانی، رشته ریاضی و فیزیک را در دوره دبیرستان انتخاب کردم!

  • دید منفی جامعه به رشته های علوم انسانی

وی اضافه نمود: متأسفانه در جامعه ای زندگی می کنیم که بیشتر مردم دیدگاه به شدت منفی نسبت به رشته های علوم انسانی دارند و در شهری هم که من در آن زندگی می کردم بیشتر دبیرستان ها، رشته ای به نام رشته علوم انسانی نداشتند و یا اگر داشتند شرایط و جو چندان مناسبی بر آنها حاکم نبود. من ناچار بودم برای انتخاب این رشته در دبیرستانی درس بخوانم که به دلیل موقعیت جغرافیایی خانواده ام حتی اجازه نمی دادند از جلوی در آن رد شوم.

انتخاب به اجبار رشته ریاضی و فیزیک در دبیرستان/ضعف در صنعت دریایی ملموس است

رأفتی با بیان این که همه این موارد دست به دست هم دادند که من مجبور شوم رشته ریاضی و فیزیک را برای تحصیل انتخاب کنم، ادامه داد: انتخاب رشته ام در دوره کارشناسی نیز بیشتر به این خاطر بود که تصور می کردم به دلیل زندگی در یک شهر جنوبی، انتخاب چنین رشته ای می تواند تأثیر مثبتی بر فرایند زندگی ام داشته باشد. حال آنکه در تمام تحقیقاتی که در دوران انتخاب رشته ام داشتم هیچ کس نبود که حقایق این رشته و میزان عقب ماندگی ما در صنایع دریایی را به من بگوید و این ها موضوعاتی بودند که طی 4سال دوره کارشناسی به آنها پی بردم.

  • حمایت خانواده

وی در خصوص حمایت و پشتیبانی خانواده خود در جهت تحصیل بیان نمود: بدون شک هر خانواده ای، آرزوی دیدن پیشرفت و پیروزیت فرزندش را دارد و قطعاً خانواده من نیز چنین آرزویی را برای فرزندشان داشته و دارند. خانواده ام در تمام دوره تحصیل از من حمایت کرده و در دورانی که قدرت تصمیم گیری درست نداشتم سعی کردند برایم بهترین تصمیم را بگیرند که اگر این گونه نبود امروز شاید این مصاحبه هم وجود نداشت.

  • شب امتحانی بودم/30ساعت مطالعه غیردرسی در هفته

این دانشجوی رتبه برتر در پاسخ به سؤال خبرنگار مبنی بر چه میزان از ساعت های مطالعاتی خود را به خواندن کتاب های غیردرسی اختصاص می دهید؟ مطرح نمود: بیش از 80درصد مطالعات من در دوره کارشناسی غیردرسی بود، علت این موضوع آن بود که من به کتاب هایی با موضوعات اقتصاد، کتاب های حوزه استراتژی و سیاست گذاری و تئوری های سازمان علاقه مند بودم که به هیچ یک از این علایق نمی توانستم در رشته مهندسی کشتی سازی دست یابم و اگر بخواهم صادقانه بگویم به دانشجویی مدرک گرا تبدیل شده بودم. شاید در هفته بیش از 30ساعت مطالعه داشتم اما دانشجوی شب امتحانی بودم.

  • ریشه مسائل در آموزش وپرورش است

رأفتی اضافه نمود: حال این سؤال پیش می آید که چرا این موضوعات به کرات در جامعه ما اتفاق می افتد؟ به عقیده من ریشه تمام این ها در آموزش وپرورش است. نگاهی به دبیرستان های برتر استان بیندازید! چه رشته های تحصیلی را ارائه می دهند؟ مشاوران آموزش وپرورش دانش آموزان را بدون در نظر دریافت علایق و توانایی شان به ادامه تحصیل در چه رشته هایی تشویق می کنند؟ حال اگر می گویید دیدگاه مردم هم غلط است باید بگویم همان طور که می دانید آموزش وپرورش که شرکت نیست که براساس میزان تقاضای مردم رشته تحصیلی ارائه دهد! یعنی واقعاً ما در کشورمان این تعداد پزشک و مهندس نیاز داریم!؟ آمار و ارقام واقعاً عجیب است!

  • مسائل استان و مدیریت نامدیران

این دانشجو اضافه نمود: نگاهی به مسائل امروز استان بیندازید، استان هرمزگان با انواع مسائل زیست محیطی، کمبود آب و آلودگی آب دریا دست وپنجه نرم می کند. چندین و چند سال است که دم از توسعه بندر تیاب می زنند و کاری هم نمی کنند.

رأفتی توضیح داد: بیش از نیمی از مدیران ما اصل مفهوم توسعه را درک نکرده اند، با یکدیگر به گفت وگو نپرداخته و به پارادایم(الگو) مشترک برای حل مسائل استان نرسیده اند. ما در مدیریت مالی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت سیستم های اطلاعاتی و مدیریت فناوری ضعیف عمل کرده ایم.

وی اضافه نمود: کشتی سازی ایران نتوانست انتقال فناوری را که فیلیپین آن را به انجام رساند را به سرانجام برساند؛ تمامی این ها از دلایل تغییر رشته من بودند که برایتان بازگو کردم.

رأفتی مطرح نمود: من به عنوان عضوی از این جامعه و استان می خواستم حتی به مقدار اندک برای جامعه و استان مفید واقع شوم.

  • مدیریت ام بی ای چیست؟

وی در خصوص رشته خود در مقطع کارشناسی ارشد توضیح داد: این رشته برای کسانی است که از رشته مهندسی فارغ التحصیل می شوند ابزار مدیریتی داده و به نوعی مدیران عمل گرا را به جامعه تحویل می دهد.

رأفتی بیان نمود: از تغییر رشته ام بسیار راضی هستم، زیرا براساس علاقه شخصی بوده و دیگر مطالعات حال حاضرم چون گذشته غیردرسی محسوب نمی شوند.

  • از بازار کار چه خبر؟

وی در خصوص بازار کاری این رشته، مطرح نمود: بازارکاری در این رشته نسبت به رشته های مهندسی بهتراست و فارغ التحصیلان آن، قابلیت این را دارند که در تمامی قسمت های سازمان ها و شرکت ها همچون قسمت های مالی، بازاریابی، طراحی استراتژی، عملیات و زنجیره تامین و سیستم های اطلاعاتی و منابع انسانی مشغول به کار شوند.

  • فعالیت فرهنگی و پیروزیت در این حوزه

رأفتی همچنین در خصوص فعالیت های فرهنگی خود در دوره کارشناسی بیان نمود: ازآنجایی که بیشتر به فضای دیالوگ علاقه داشتم تجربه شرکت در سه دوره از مسابقات مناظرات دانشجویی را داشتم و در ششمین دوره این مسابقات پیروز شدم به همراه دوستانم در تیم جنبش مقام اول در شرق کشور را کسب کنم.

  • ادامه تحصیل در خارج از کشور هویت فرد را از بین می برد!

این دانشجوی رتبه برتر در خصوص ادامه تحصیل در خارج از کشور بیان نمود: قصد شعار دادن ندارم اما به شدت با این موضوع مخالفم! به عقیده من این موضوع سبب از بین رفتن هویت فرد می شود. بنده آرش رستگاری ها را ایرانی می دانم. رستگاری یک استادیار در دانشگاه شریف است، او هم می توانست همچون افرادی دیگر بگذارد و برود اما ماندن را انتخاب کرد. فردای کشور ما را نخبگان ایرانی می سازند و امیدوارم نسل ما، فردای بهتری را برای کشورمان بسازد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 578

به "دید منفی جامعه به رشته های علوم انسانی" امتیاز دهید

2 کاربر به "دید منفی جامعه به رشته های علوم انسانی" امتیاز داده اند | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دید منفی جامعه به رشته های علوم انسانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید