توضیحاتی دربارۀ فرهنگ نامۀ شهروندی

به گزارش مجله مدیریت ناب، خبرنگاران/اصفهان رئیس ادارۀ توسعه فرهنگ شهروندی اصفهان، با تأکید بر اینکه شهرداری ها و شهروندان تمام شهرهای کشور می توانند از فرهنگ نامه بزرگ شهروندی اصفهان استفاده نمایند، از تدوین و رونمایی فاز دوم این فرهنگ نامه تا سال آینده اطلاع داد.

توضیحاتی دربارۀ فرهنگ نامۀ شهروندی

فرهنگ نامه بزرگ شهروندی با 12 موضوع شامل حمل ونقل و ترافیک، آتش نشانی و خدمات ایمنی، پسماند و بازیافت، ایمنی و کار، آسیب های رسانه ای، بهداشت و سلامت عمومی، سلامت روان، مدیریت هیجانات، مدیریت خشم و اخلاق شهروندی، اورژانس و فوریت های پزشکی، مصرف بهینه انرژی و پارک ها و فضای سبز توسط اداره توسعه فرهنگ شهروندی وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان تهیه و تدوین شده است. هدف از تدوین این فرهنگ نامه تجمیع اطلاعات، قوانین و مقررات مورد احتیاج شهروندان و شامل شش بخش معرفی، تعاریف، آگاهی، توصیه ها، قوانین و مقررات و منابع و مآخذ است. شهروندان، هنرمندان، فرهیختگان، مدیران و کارگزاران، فعالان حوزه آموزش فرهنگ شهروندی و سایر ادارات حوزه مدیریت شهری کلان شهرهای کشور نیز مخاطبان این فرهنگ نامه هستند.

احمد رضایی دارافشانی، رئیس ادارۀ توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان در گفت وگو با خبرنگاران دربارۀ این فرهنگنامه اظهار کرد: از حدود یک سال پیش تهیه فرهنگ نامه بزرگ شهروندی را در دستور کار خود قرار دادیم و امروز شهرداری ها و شهروندان شهرهای تمام کشور می توانند از آن استفاده نمایند چراکه قوانین و مقررات در تمام کشور یکسان است و شاید تنها اولویت ها متفاوت باشد.

وی با اشاره به پراکندگی قوانین در سازمان هایی که در مدیریت شهری نقش دارند، گفت: چیزی که باعث شد به فکر تدوین این فرهنگنامه بیفتیم این است که علاوه بر آن پراکندگی، شاهد آشفتگی قوانین هم هستیم؛ مثلاً در سازمان آتش نشانی، بعضی قوانین مخصوص پیمانکاران است که شمول ندارد، اما بعضی قوانین هم مخصوص مردم است که احساس می شد باید یک بار برای همیشه تجمیع شوند و این اقدام با همکاری بین بخشی انجام شد.

رضایی توضیح داد: ما با قشری تحت عنوان طبقه مؤثر که شامل معلمان، اساتید دانشگاه، هنرمندان و فرهیختگان هستند روبه رو هستیم که وقتی می خواهند مطلبی در جایی ارائه نمایند احتیاج به منبع دارند و این اطلاعات در فرهنگ نامه شهروندی گنجانده شده است.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به معرفی فرهنگ نامه بزرگ شهروندی به عنوان منبع برنامۀ کلاس شهر اظهار کرد: با تدوین فرهنگنامه شهروندی، جشنواره های حوزه مدیریت شهری از منبع بی احتیاج شدند و شرکت نمایندگان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر از این فرهنگ نامه استفاده نمایند.

وی از رونمایی فاز دوم فرهنگنامه شهروندی تا سال آینده اطلاع داد و گفت: فاز دوم فرهنگ نامه بزرگ شهروندی در هشت موضوع تدوین خواهد شد و شامل موضوعاتی چون شهر دوستدار کودک، شهر دوستدار سالمند، شهر خلاق، ساماندهی مشاغل و قوانین دادگستری است.

رضایی اعلام نمود: به تمام سازمان ها اعلام نموده ایم که می توانند هر شش ماه یک بار تغییرات و اصلاحات احتمالی درباره مطالب فرهنگ نامه را به ما اطلاع بدهند تا این تغییرات را اعمال کنیم بنابراین این فرهنگ نامه می تواند همیشه به روز گردد.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی از همکاری معاونت حمل ونقل و ترافیک، سازمان پارک ها و فضای سبز، آتش نشانی، اورژانس، مدیریت پسماند، پلیس فتا، اداره کل بهزیستی، اداره کار، بهداشت و اداره آسیب های اجتماعی معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان در تهیه فاز نخست فرهنگ نامه شهروندی با سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان اطلاع داد و اعلام نمود که علاوه بر بارگذاری نسخه الکترونیکی این فرهنگ نامه در سایت اداره توسعه فرهنگ شهروندی، نسخه اندروید آن نیز قابل دانلود و نصب روی تلفن های همراه است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 746

به "توضیحاتی دربارۀ فرهنگ نامۀ شهروندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیحاتی دربارۀ فرهنگ نامۀ شهروندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید