آشنایی با سوغاتی های جیپور

به گزارش مجله مدیریت ناب، جیپور یکی از بزرگترین شهرهای ایالت راجستان است که جز مقاصد اصلی گردشگران در سفر به هند محسوب می گردد. این شهر سوغاتی های سنتی و محصولات بومی متنوعی دارد و برای کسانی که به آن سفر می نمایند گزینه های متعددی برای خرید سوغاتی نیز وجود دارد. پارچه ها و جواهرات درخشان در کنار صنایع دستی از جمله گزینه هایی هستند که در لیست سوغات جیپور قرار می گیرند. برای کسانی که به این شهر سفر می نمایند قطعا دانستن اینکه چه چیزی به عنوان یادگاری برای عزیزانشان بیاورند می تواند مهم باشد. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری خبرنگاران همراه با ما باشید تا در مورد سوغات جیپور اطلاعاتی خدمتتان ارائه گردد.

آشنایی با سوغاتی های جیپور

یکی از تفریحات جذاب و سرگرم نماینده ای که در جیپور وجود دارد خرید کردن است و در کنار آن به لطف بازارهای محلی متعددی که در این شهر هندی وجود دارد، بهترین جا برای خرید محسوب می شود. ما در این مطلب هم به سوغات جیپور و مراکز خرید و بازارهایی که در این شهر وجود دارد نیز اشاره خواهیم کرد.

پارچه ساری (Lehariya)

پارچه های رنگارنگ یکی از مهمترین سوغات جیپور است، پارچه ساری نیز یکی از مشهورترین پارچه های این شهر هندی است و معمولا شامل دو رنگ می باشد. یکی از رنگ ها، رنگ پایه است و دیگری رنگ خط هایی که به شکل تصادفی، طرحی روی پارچه ایجاد می نمایند که بیشتر شبیه موج است؛ از همین رو به آن نوعی ساری که طرحی شبیه موج است می گویند. این پارچه ها در رنگ ها و طرح های مختلف وجود دارد و قیمت های متنوعی هم نیز دارند.

پارچه های Bandhani

همانطور که گفتیم، پارچه یکی از مهمترین کالاهایی است که در جیپور عرضه می شود، از همین رو یکی دیگر از انواع پارچه های جیپور، پارچه های Bandhaniاست. تهیه پارچه های Bandhani، فرایندی طولانی دارد، ولی طرح های فراوری شده بسیار ساده و در عین حال شیک هستند. تنوع در طرح های این پارچه ها بسیار بالا است و قطعا اگر بگردید می توانید یکی از این پارچه ها را که با سلیقه یتان یکی از را انتخاب کنید. قطعا در بازارهای جیپور لباس هایی هم که این نوع پارچه دوخته شده باشد وجود دارد که اگر دوست داشتید می توانید به جای پارچه لباسی دوخته شده با پارچه های Bandhani را خریداری کنید.

برای خرید پارچه های رنگارنگ از جیپور، بهترین گزینه برای بازار چاندپوله است. این بازار در فاصله 1.5 کیلومتری از مترو قرار گرفته است و دسترسی به آن بسیار راحت است. در آن می توانید انواع لوازم تزیینی، پارچه های رنگارنگ، جواهرات و سازه های مرمرین را خریداری نمایید. پاپوش های بی نظیر و توربان هایی که در این بازار به فروش می رسنداز محبوب ترین اجناس این بازار هستند. در بازار چاندپوله با فرهنگ و سنت هندی های و به خصوص مردم جیپور بیشتر آشنا شوید؛ ساعت کاری این بازار هم از 11 صبح تا 11 شب است.

آدرس: Chandpole Bazar, Jaipur, 302001

ظروف میناکاری شده!

از هنرهای قدیمی جهان که نمونه های بسیار زیبایی از آن را در ایران هم داریم، میناکاری است. هنر تزیین میناکاری فلزات با رنگ های مختلف یکی از پر رونق ترین کارهایی است که در شهر جیپور صورت رواج دارد و می توانید به عنوان یکی از ارزشمندترین سوغات جیپور چند ظرف فلزی میناکاری شده نیز برای خودتان یا نزدیکانتان بیاورید.

زیورآلات متنوع و جذاب هندی

این زیورآلات (Kundan) با سنگ های نتراشیده درست می شوند و در اصل در خانواده سلطنتی راجستان رواج داشتند. سنگ های این زیورآلات معمولا ابعاد بزرگی دارند، به همین دلیل معمولا خیلی سنگین هستند و برای استفاده روزمره مناسب نیستند و فقط از آن ها در مراسم خاص و مهمانی های ویژه استفاده می نمایند. این زیورآلات به لباس های هندی و ساری می آید و با سایر استایل ها هماهنگی ندارد. برای ساخت این زیورآلات گاهی از هنر میناکاری هم استفاده می شود.

برای خرید این النگوهای رنگارنگ، پیشنهاد می کنیم به سمت بازار تریپولیا در جیپور بروید. این بازار معدن فروش این نوع از النگوها است و بهترین جنس های را هموار دارا می باشد.

آدرس: Tripolia Bazar, Kanwar Nagar, Jaipur

محصولات چرمی، لوکس ترین سوغات جیپور

شاید برایتان جالب باشد بدانید که جیپور، به شهر فراوری چرم شتر مشهور است، از همین رو سوغاتی های زیبا و بادوامی را می توانید از بازارها و مراکز خریدی که در این شهر وجود دارد به عنوان سوغات جیپور برای دوستان و نزدیکان یا حتی خودتان تهیه کنید. کیف و کفش های رنگارنگ چرمی، جزو محبوب ترین محصولات چرمی جیپور به شمار می روند.

سنگ های قیمتی و جذاب هندی

یکی از مشهورترین تجارت هایی که در جیپور وجود دارد، فروش سنگ های قیمتی است. پیشنهاد می کنیم در بازارهای محلی جیپور قدم بزنید و از بین فروشنده هایی که سنگ های قیمتی می فروشند یک سنگ که با سلیقه یتان یکی است را انتخاب کنید و بخرید. توجه داشته باشید که حسابی بر سر قیمت این سنگ ها چانه بزنید تا به قیمت واقعی آن برسید. به دلیل اینکه جیپور یک شهر توریستی است، اغلب فروشنده های آن قیمت ها را بالاتر از حد معمول می گویند تا جا برای تخفیف و چانه زنی وجود داشته باشد.

شیرینی مخصوص جشن شروع فصل بارندگی

یکی از شیرینی های سنتی شهر جیپور، شیرینی Ghevar است که برای جشن Teej نیز تهیه می شود. این جشن در شروع فصل بارندگی برگزار می شود و برای دخترها و عروس های خانواده نیز ارسال می شود. شما حتی اگر اهل شیرینی جات هم نباشید باز این دوست دارید که این شیرینی را امتحان کنید، چرا که طعم و مزه آن بی نهایت فوق العاده است. این سوغاتی می تواند یکی از جذاب ترین گزینه هایی است که از شهر جیپور می توانید تهیه کنید؛ البته این شیرینی عمر کوتاهی دارد و هنگام خرید باید به فاصله زمانی تا رسیدن به مقصد را در نظر بگیرید.

عروسک های رنگارنگ راجستانی

از بامزه ترین سوغات جیپور می توان به عروسک های رنگارنگی که در این شهر به فروش می رسد، نیز اشاره نمود. عروسک های رنگارنگ در بازارهای جیپور از سوغات بسیار جالبی هستند که با خرید آن ها می توانید بخشی از فرهنگ راجستان را همراه خودتان به کشور مقصد ببرید. قیمت این عروسک ها به نسبت ارزان هستند و می توانید خیال راحت برای دوستان و نزدیکانتان و حتی خودتان نیز از این عروسک ها به عنوان سوغات جیپور نیز خریداری کنید.

پارچه های چاپ قالبی، قدیمی ترین سوغاتی جیپور

ما در ابتدای این متن هم گفتیم که پارچه های رنگارنگ از مهمترین سوغات جیپور به شمار می روند، از همین رو پارچه های چاپی قالبی به دلیل طرح های خاصی که دارند و با مهرهای مخصوص به خودشان جز قدیمی ترین محصولات و سوغات جیپور به شمار می رود؛ این پارچه ها معمولا دوام خوبی دارند و از آن ها محصولات مختلفی حتی کالای خواب هم تهیه می شود. بازارها و کارگاه های شهر جیپور از بهترین جاهایی هستند که برای خرید این پارچه ها به شمار می روند. پیشنهاد می کنیم که حتما یکی از این پارچه ها را به عنوان سوغات جیپور همراه خود به شهر مقصد ببرید.

نقاشی های مینیاتوری راجستانی

یکی از جذاب ترین سوغاتی هایی که می توانید از جیپور همراه خودتان بیاورید، نقاشی های مینیاتوری اصیل و قدیمی است که در آن وجود دارد و البته قیمت های بسیار بالایی هم دارند. گاهی این نقاشی ها بر روی کاغذهای قدیمی کشیده می شوند و گاهی هم بر روی قطعات سنگی! پیشنهاد می کنیم که اگر می خواهید یک سوغاتی منحصربه فرد از جیپور همراه خودتان بیاورید آن نقاشی های مینیاتوری باشد.

ظروف سفالی آبی

در جیپور نوعی ظروف سفالی آبی به فروش می رسد که البته متعلق به خود جیپور نیست و از یکی از نواحی اطراف جیپور به این منطقه برای فروش عرضه می شود. البته تعدادی از کارگاه های فراوری آن ها در سراسر جیپور وجود دارد. البته این ظروف سفالی ممکن است در رنگ های بسیار متنوعی فراوری شوند و رنگ غالب آن ها آبی و زرد است. انواع گلدان، کاسه و بشقاب، زیورآلات و جعبه های جواهرات را می توانید از فروشگاه های جیپور به عنوان سوغات بخرید.

النگوهای رنگارنگ و متنوع هندی

زیورآلات همیشه یکی از مهمترین المان های کشور هند بوده است؛ شما در هر منطقه ای از این کشور بروید با صنایع دستی و زیورآلات متنوع هندی روبرو خواهید شد که هر کدام که دارای ویژگی های خاص خودشان هستند. هندی ها برای تهیه النگوهای رنگارنگ از مواد مختلفی استفاده می نمایند و برای کسانی که اهل استفاده از زیورآلات هندی هستند بازارهای هند به خصوص جیپور گزینه های مختلفی را ارائه می دهد؛ در همه بازارچه های جیپور، چندین غرفه را خواهید دید که فقط به النگو اختصاص دارند.

فرش های قدیمی و دستبافت جیپور

فرش های دست بافت جیپور جز ارزشمندترین کالایی است که در بازارهای این شهر به فروش می رسد. به عبارتی فرش یکی از بزرگترین صادرات صنایع دستی هند را به خودش اختصاص می دهد و کیفیت عالی هم نیز دارا می باشد. متوسط قیمت فرش های دستبافت جیپور بستگی به تعداد گره های آن دارد، از همین هر چه گره ها بیشتر، قیمت هم بالاتر! یک نکته در مورد خرید فرش باید در نظر داشته باشید، این است که اگر در مناطق گرم زندگی می کنید، فرش ابریشمی بخرید و اگر ساکن مناطق سردسیر هستید، فرش های پشمی را انتخاب کنید.

معرفی مراکز خرید جیپور

بازار جوهری جیپور

آدرس: Queens Road or Johari Bazar Rd, Ramganj Bazar, Chuwapimpara Jaipur, 302021

بازار تبتی

آدرس: Kanwar Nagar, Jaipur, 302002

سیتی مال

آدرس: Ashok Marg, C-Scheme, C Scheme, Ashok Nagar, Jaipur, Rajasthan 302001, India

مرکز خرید مدرن MGF

آدرس: 22 Godam Cir, Durgadas Colony, C Scheme, Lalkothi, Jaipur, Rajasthan 302001, India

برای آشنایی بیشتر و کاملتر با مراکز خرید جیپور و همینطور بازارهایی که در این شهر وجود دارد، می توانید مطلبی که در این خصوص نوشته شده است را مطالعه کنید. حتما برای خرید سوغاتی می تواند کمکتان کند.

حال که با سوغاتی های جیپور آشنا شدید، در صورتی که قصد سفر به جیپور این شهر جذاب و رنگارنگ هندی را داشتید می توانید در خبرنگاران تورهای هند که در راستا (دهلی، آگرا، جیپور) برگزار می شود را مشاهده کنید و از بین آن ها یکی را که بیشتر با شرایطتتان مناسب بود را برای سفر به هند انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که ما پیشنهاد می کنیم، خرید سوغات جیپور را به روزهای پایانی سفر موکول کنید و در ابتدا یک برنامه مناسب و کامل برای بازدید از جاذبه های گردشگری جیپور و همینطور آشنایی با فرهنگ کشور هند در نظر داشته باشد. در روزهای پایانی هم رفتن به مراکز خرید جیپور را قرار بدهید. اگر برای رزرو هتل در جیپور دچار تردید هستید یا با بهترین هتل های شهر جیپور آشنایی ندارید می توانید مطلبی که ما در این خصوص نوشته ایم را هم نگاهی بکنید.

در آخر هم ممنون می شویم، اگر تجربه سفر به شهر جیپور را دارید با ما و دیگر مخاطبان مجله خبرنگاران در میان بگذارید. پیشاپیش از حسن تعامل شما سپاسگذاریم.

منبع: الی گشت
انتشار: 6 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 295

به "آشنایی با سوغاتی های جیپور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با سوغاتی های جیپور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید