کارگردان دیز گان: اگر بازی را روز اول نخریدید، از نبود دنباله اش شکایت نکنید
به گزارش مجله مدیریت ناب، همچنان ترکش های مقاله بلومبرگ که در بخشی از آن به ساخته نشدن بازی دیز گان 2 اشاره شده بود، دیده می گردد. به تازگی کارگردان بازی مصاحبه ای طولانی درباره این موضوع داشت که البته در آن صحبت های مختلف و جنجال برانگیزی هم زده است.
دیوید جفی، خالق مجموعه بازی خدای جنگ، هفته پیش با جف راس یکی از کارگردانان بازی دیز گان مصاحبه ای انجام داد که اطلاعات جالبی از آن به دست آمد. مدتی پس از آن مصاحبه ، دیوید جفی به سراغ دیگر کارگردان بازی یعنی جان گاروین رفته که راهنمایی اصلی بازی دیز گان 1 را بر عهده داشت.
در این گفت وگوی 4 ساعته از موضوعات مختلفی صحبت شده است اما یکی از عقیده های جان گاروین بیشتر جنجالی شده و واکنش های گوناگون و زیادی را در پی داشت. در بخشی از این مصاحبه، دیوید جفی از او می پرسد که پس از اینکه بازی دیز گان 1 به بازی های پلی استیشن پلاس کالکشن (برای پلی استیشن 5) و پس از آن در این ماه برای سرویس پلی استیشن پلاس اضافه شد، آیا از افزایش بازخورد و علاقه بازیکنان به بازی و جذب مخاطبان بیشتر شنیده است؟
جان گاروین در پاسخ به او می گوید: من نظری دارم که ممکن است برای مخاطبان شما جذاب باشد و البته محتمل است بعضی از آن ها را عصبانی کند. اگر یک بازی را دوست دارید، آن را با قیمت کاملش خریداری کنید. این در حالی است که بسیاری از بازیکنان را می بینم که برای مثال می گویند که منتظر می مانم بازی تخفیف بخورد یا وارد سرویس پلی استیشن پلاس یا هر چیز دیگری شود.
دیوید جفی به این گفته واکنش نشان داد و گفت: اما چگونه قبل از اینکه بازی را تجربه نمایند، بدانند که از بازی خوششان می آید یا عاشق آن هستند؟
دوباره گاروین در پاسخ می گوید: نه، شما می توانید بازی را با قیمت کامل در زمان عرضه نخرید اما اگر مجوز ساخت دنباله آن بازی توسط ناشر صادر نشد یا بعد از عرضه پشتیبانی زیادی دریافت نکرد، درباره آن هم شکایت نکنید. قضیه این گونه است که اثری مثل گاد آو وار در زمان عرضه خود میلیون ها فروش می نماید و می دانید که دیز گان چنین فروشی را در زمان عرضه تجربه نکرد. من این را از جانب خودم و به صورت شخصی و یک توسعه دهنده بازی می گویم. من اکنون برای سونی کار نمی کنم و حتی میزان دقیق فروش دیز گان را نمی دانم.
او در ادامه صحبت های خود اضافه می نماید: من می توانم بگویم که وقتی بازی Syphon Filter: Dark Mirror را برای کنسول پلی استیشن پرتابل منتشر کردیم، به خاطر دانلود غیر قانونی لطمه زیادی خوردیم و آن موقع سونی واقعا نمی دانست که دانلود غیر قانونی چه تأثیری روی فروش بازی گذاشته است. ما باید به آن ها لینک های تورنت را نشان می دادیم. در یک سایت تورنت حدود 200 هزار نسخه از Syphon Filter: Dark Mirror به صورت غیرقانونی دانلود شده بود. البته، اگر اعداد را دقیق به خاطر داشته باشم، ممکن است این عدد اشتباه باشد ولی کلیت موضوع همین بود. آن موقع، به خاطر این دانلودهای غیرقانونی بسیار عصبانی بودم. در نتیجه، فکر می کنم میزان جذب شدن و اشتیاق بازیکنان به بازی به اندازه خرید آن با قیمت کامل اهمیت ندارد؟ زیرا اگر این کار را انجام دهید، به صورت مستقیم از توسعه دهندگان اثر حمایت نموده اید.
صحبت جان گاروین کمی بحث برانگیز است. از طرفی همان طور که دیوید جفی اشاره نموده، نمی تواند قبل از تجربه بازی واقعا عاشق آن شد و همچنین این واقعیت وجود دارد که بسیاری از افراد نمی توانند همه بازی ها را با قیمت کامل 60 یا 70 دلاری خریداری نمایند. از طرف دیگر، این موضوع سختی و واقعیت سخت تهیه بازی های ویدیویی را نشان می دهد. از این قضیه حرف او عجیب نیست چرکه معمولا یک بازی ویدیویی عظیم پرهزینه که ساخت آن هم وقت زیادی را به خود اختصاص داده، باید بتواند که هزینه های خود را دربیاورد.
جان گاروین همچنین تأیید کرد که رفتن او به دیز گان ربطی نداشته است و بیشتر به مسایل شخصی بازمی شود. او از شرایط سخت کاری برای راهنمایی یک پروژه عظیم در یک تیم عظیمتر می گوید و البته بیان می نماید که به کارش علاقه مند است. با این وجود، گویا او اکنون که کمی در استراحت به سر می برد توانسته به کارهای دیگر از جمله نوشتن کتاب مشغول شود. گاروین در صحبت های خود اعتراف می نماید که گاهی کنترل و رابطه او با تیم به مشکل برمی خورد و همین قضیه نارضایتی هایی را برای سونی ایجاد نموده بود. طبق گفته او، هنگامی که استودیو کوچک تر بوده و روی Syphon Filter کار می کردند، بسیار کار برای او راحت تر بوده است.
منبع: VGC
منبع: دیجیکالا مگ