گزارش خبرنگاران، آخرین خبرها درباره کرکوک و تکاپوی کُردها برای انتخابات استانی

به گزارش مجله مدیریت ناب، احزاب اقلیم کردستان در آستانه نزدیک شدن به سالگرد حاکمیت مجدد دولت مرکزی عراق در کرکوک و حوادث پسا رفراندومی سال 2017،به هر شیوه ای خود را برای تحولاتی دیگر آماده می نمایند،این تحولات با برنامه ریزی انتخابات شوراهای استانی عراق در کرکوک شروع خواهد شد.

گزارش خبرنگاران، آخرین خبرها درباره کرکوک و تکاپوی کُردها برای انتخابات استانی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، احزاب اقلیم کردستان از دیرباز نگاه ویژه ای به کرکوک داشته اند، آنان قبل از آنکه کرکوک را شهری عراقی بدانند از آن به عنوان شهری کردستانی یاد نموده اند. اما جالب است که بدانیم حزب دموکرات و اتحادیه میهنی هیچ گاه در کرکوک با هم سازگاری نداشته اند. به عنوان نمونه، در دوران حاکمیت نمودها در کرکوک به ویژه در فاصله زمانی 2014 یعنی از شروع فتنه داعش و سوء استفاده نمودها از آن وضعیت تا حوادث پسا رفراندومی در 16 اکتبر 2017، دو حزب حاکم اقلیم کردستان دارای نیروهای امنیتی مجزا در جغرافیای تقسیم شده ای در این شهر بوده و پس از آن نیز تا به امروز، کرکوک یکی از موارد اختلافی میان آنها بوده است، همین اختلافات بود که ماهها تشکیل کابینه جدید اقلیم به ریاست خوشحال بارزانی را به تاخیر انداخت و هنوز هم بر آینده صدارت فرزند رئیس سابق اقلیم کردستان سایه افکنده است.

اینک و در دو سالگی شکست رفراندوم و با نزدیک شدن به سالگرد حوادث 16 اکتبر 2017 که با حاکمیت مجدد و قانونی دولت مرکزی عراق در کرکوک مصادف شده است، احزاب کردی به ویژه دو حزب عمده اقلیم در کوشش هستند دور جدیدی از تحولات را در این شهر حساس و نفت خیز شروع نمایند. تحولاتی که با انتخابات شوراهای استانی عراق در کرکوک شروع خواهد شد. به عبارت ساده تر، نمودها سعی بر آن دارند با پیروزی در انتخابات شورای استانی کرکوک بار دیگر حاکمیت این شهر را از آن خود نمایند، البته موانع و مسائل زیادی پیش روی این زیاده خواهی واقع شده است.

نشست اربیل و اعلام تشکیل ائتلاف کردستانی

شنبه 6 مهر ماه 1398 بود که احزاب اقلیم کردستان با کوشش دو حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی در ساختمان شورای رهبری حزب دموکرات در اربیل گرد آمدند. در این نشست آنها توافق کردند که با یک ائتلاف مشترک در انتخابات شوراهای استانی عراق در کرکوک و دیگر مناطقی که از آنها به عنوان مناطق مورد منازعه یاد می نمایند، مشارکت نمایند. کوشش نمودها منجر به تشکیل ائتلاف کردستانی شده است.

احزاب کردی پیشتر نام کرکوک کردستانی را برای این ائتلاف برگزیده بودند، اما با مخالفت های اعراب و ترکمان های کرکوک به ناچار از این موضعگیری عقب نشینی کردند. همچنانکه اشاره شد هنوز هم در میان احزاب کردی و به ویژه دو حزب حاکم اقلیم کردستان در مورد کرکوک اختلافاتی وجود دارد. همین امر موجب شده است که اتحادیه میهنی ریاست ائتلاف کردستانی را بر عهده گیرد و در مناطقی از استان نینوا هم حزب دموکرات کردستان عهده دار چنین مسئولیتی خواهد بود. اما گفته می گردد که در میان جناح های اتحادیه میهنی نیز بر سر تصاحب مسئولیت این ائتلاف اختلافاتی وجود دارد و تحرکات نمودها از همین ابتدا با چاشنی اختلاف و رقابت میان حزبی و درون حزبی شروع شده است.

نمودها اعلام نموده اند که انتخابات آینده شورای استانی کرکوک، دشوارترین انتخابات آنها در عراق پس از صدام به شمار می رود. آنها نیازمند 8 کرسی از 14 کرسی شورای استانی کرکوک هستند تا به گفته خود 16 سال پس از سقوط نظام بعثی صدام و دو سال پس از حوادث 16 اکتبر سال 2017، مدیریت کرکوک نفت خیز را در دست گیرند.

آنچه که از محتوای مذاکرات شنبه گذشته اربیل به بیرون درز پیدا نموده است، این است که نمودها قانون انتخابات عراق را به نوعی در مقابل محقق شدن اهداف خود در کرکوک می بینند و به هر طریق ممکن به دنبال تجدیدنظر دولت عراق و نهادهای مرتبط در این قانون هستند. نمودها به صراحت اعلام نموده اند که تشکیل ائتلاف کردستانی در کرکوک با هدف جلوگیری از هدررفت آرای آنها انجام شده است. آنها تقسیم کرسی های شورای استانی کرکوک را در این ائتلاف مشترک به زمان دیگری موکول نموده اند، موضوعی که ممکن است کشمکش های زیادی را در میان احزاب کردی مشارکت نماینده در ائتلاف کردستانی به دنبال داشته باشد.

جریان سیاسی نسل جدید به رهبری شهسوار عبدالواحد، بازرگان معروف و معارض رفراندوم برگزار شده سال 2017 مسعود بارزانی، تنها حزبی است که در این ائتلاف کردی در کرکوک حضور ندارد. حزب دموکرات کردستان عراق هم پس از حوادث اکتبر سال 2017 حضور فیزیکی در کرکوک ندارد و نماینده این حزب در نشست اربیل بار دیگر ادعا نموده است که وضعیت کرکوک باید عادی سازی گردد. عادی سازی کرکوک از دید سران حزب دموکرات کردستان یعنی خروج نیروهای نظامی عراق از کرکوک و تحویل پرونده امنیتی این شهر به پلیس محلی.

مشخص رئیس ائتلاف کردستانی در کرکوک و دیگر مناطق مورد منازعه و لوگوی اختصاصی آن از اقداماتی است که قرار است احزاب کردی در نزدیکترین زمان در مورد آنها تصمیم گیری نمایند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 12 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 415

به "گزارش خبرنگاران، آخرین خبرها درباره کرکوک و تکاپوی کُردها برای انتخابات استانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش خبرنگاران، آخرین خبرها درباره کرکوک و تکاپوی کُردها برای انتخابات استانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید