مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان تا مهر 1400 تمدید شد

به گزارش مجله مدیریت ناب، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: مهلت خوداظهاری مالکان در سامانه املاک و اسکان که 19 خردادماه به خاتمه رسیده بود با موافقت ستاد مبارزه با کرونا با پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی تمدید شد.

مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان تا مهر 1400 تمدید شد

محمود محمودزاده افزود: بر این اساس مهلت خوداظهاری تا مهر 1400 تمدید شد و اکنون امکان ثبت نام مجدد در سامانه وجود دارد.

پیش ازاین از احتمال تمدید ثبت نام تا مهرماه خبر داده شده بود که البته در حد حدس بود.

مطابق قانون اصلاح موادی از قانون مالیات های مستقیم مصوب 5 آذرماه 1399 هر واحد مسکونی واقع در تمام شهرهای بالای صد هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره 7 ماده 169 مکرر این قانون، در هر سال مالیاتی درمجموع بیش از 120 روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هرماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت تبصره 11 ماده 53 این قانون ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره می گردد.

در سال اول معادل 6 برابر مالیات متعلقه، در سال دوم معادل 12 برابر مالیات متعلقه و سال سوم به بعد- معادل هجده برابر مالیات متعلقه به این واحدها اختصاص می یابد.

واحدهای نوساز پس از 12 ماه و در طرح های انبوه سازی پس از هجده ماه از زمان صدور گواهی اتمام عملیات ساختمانی، مشمول مالیات موضوع این ماده می شوند.

همچنین مالکان واحدهای مسکونی تمام کشور اعم از شهری و روستایی موظف اند اطلاعات املاک تحت تملک خود را با معین نوع بهره برداری، حداکثر ظرف مدت دو ماه پس از انتشار دستورالعمل مربوطه، در سامانه ملی املاک و اسکان کشور ثبت نمایند. ثبت واحدهای مسکونی دارای جهات امنیتی، بر اساس دستورالعمل مصوب شورای عالی امنیت ملی انجام می گردد.

پس از انتها مهلت خوداظهاری موضوع تبصره (1) این ماده، دستگاه های اجرایی مکلف اند خدمات خود از قبیل افتتاح حساب بانکی و صدور دسته چک، خدمات ناشی از اعمال سیاست های حمایتی، یارانه ای و یاری معیشتی، تعویض پلاک خودرو، فروش انشعاب آب، برق، تلفن و گاز طبیعی، ارسال اسناد و مدارک مانند گواهینامه، گذرنامه، مدارک خودرو، اخطاریه، ابلاغیه، ثبت نام مدارس در منطقه محل اقامت، استحقاق دریافت خوابگاه دانشجویی و امثال آن را صرفاً با اخذ کد ملی و بر اساس کد پستی یا توضیح نشانی یکتای درج شده مربوط به اقامتگاه اصلی آنان در سامانه املاک و اسکان کشور ارائه نمایند.

همچنین حداکثر ظرف مدت 6 ماه پس از لازم الاجرا شدن این تبصره، تمام ارائه دهندگان خدمات عمومی از قبیل آب و فاضلاب، برق، گاز و تلفن مکلف اند قبوض مصرفی را بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه املاک و اسکان کشور، مطابق با کد پستی یا نشانی یکتا و به نام مالک یا بهره بردار صادر نمایند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 18 تیر 1400 بروزرسانی: 18 تیر 1400 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1641

به "مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان تا مهر 1400 تمدید شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان تا مهر 1400 تمدید شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید