عرضه اولیه سهام امین چقدر سود می دهد؟

به گزارش مجله مدیریت ناب، عرضه اولیه شرکت تامین سرمایه امین در حالی روز چهارشنبه انجام خواهد شد که این شرکت به عنوان پانصد و چهل و پنجمین شرکت پذیرفته شده در بورس با نماد امین 15 درصد از سهام خود (معادل یک میلیارد و 50 میلیون سهم) را عرضه خواهد کرد که از این میزان 840 میلیون سهم از طریق فرایند ثبت سفارش به عموم تخصیص داده خواهد شد و 210 میلیون نیز سهم صندوق های سرمایه گذاری خواهد بود.

عرضه اولیه سهام امین چقدر سود می دهد؟

به گزارش تجارت نیوز، شرکت تامین سرمایه امین در شهریور ماه 1386 به عنوان نخستین نهاد مالی کشور در صنعت بانکداری سرمایه گذاری مجوز تاسیس خود را از شورای عالی بورس دریافت کرد و دی ماه همان سال به به عنوان یک شرکت سهامی عام در تهران به ثبت رسید. حوزه فعالیت این شرکت، پذیره نویسی و تعهد پذیره نویسی و تعهد خرید اوراق بهادار در عرضه های ثانویه، مشاوره در تامین مالی، مشاوره در حوزه قیمت گذاری اوراق بهادار و مدیریت ریسک و سرمایه گذاری است.

بررسی گزارشات تامین سرمایه امین

امین از تاریخ 23 اردیبهشت امسال فرایند افزایش سرمایه شرکت خود را طی دو مرحله از 3.5 هزار میلیارد ریال به 8 هزار میلیارد دلار را در دستور کار خود قرار داده است. چهار سهامدار عمده امین، شرکت سرمایه گذاری صبا تامین، صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر و شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید هستند.

عملکرد این شرکت در تیرماه حاکی از آن است که این شرکت طی یک ماه 600 میلیارد ریال درآمد کسب کرده که اگر چه نسبت به خرداد ماه رشدی 56 درصدی داشته است، اما در مقایسه با تیر سال گذشته 17 درصد کمتر شده است.

بر این اساس درآمد چهار ماه نخست امین در سال 99 به 3 هزار و 649 هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 38 درصد بیشتر بوده است.

همچنین عملکرد مالی سالیانه امین نیز حاکی از آن است که این شرکت تا سرانجام سال 98 توانسته یک هزار و 376 میلیارد ریال سود خالص محقق کند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 40 درصد بیشتر بوده است.

ارزش هر سهم امین چقدر است؟

با توجه به ارزشیابی این شرکت، هر سهم امین از سه روش مختلف ارزش گذاری شد. بر اساس محاسبات کمترین ارزش این سهم 6758 ریال و بیشترین ارزش هر سهم 15922 ریال برآورد شده است که با دریافت میانگین وزنی از سه روش ارزش هر سهم 12314 ریال محاسبه شده است. این در حالی است که سقف قیمتی این نماد در روز عرضه اولیه 10400 ریال تعیین شده است؛ بنابراین قیمت کشف شده در روز عرضه اولیه تقریبا 85 درصد میانگین ارزش هر سهم بوده که تقریبا منطقی است.

با این حال با توجه به سود 412 ریالی هر سهم در سرانجام سال 98، نسبت P به E این نماد در روز عرضه اولیه حدود 30 واحد خواهد بود که در مقایسه با P به E گروه (52.12) رقم به نسبت پایین تری است. با این حساب می توان انتظار قیمت های بالای 2200 تومان را در آینده بسیار نزدیک از این سهم داشت.

عرضه اولیه امین چهارشنبه صبح در حالی آغاز شد که هر کد بورسی می تواند حداکثر 300 سهم در بازه قیمتی 980 تا 1040 تومانی سفارش دهد. ولی با توجه به مشارکت بالای 5 میلیون نفری در عرضه های اخیر احتمالا بیش از 165 سهم به هر نفر تخصیص داده نشود که حداکثر نقدینگی مورد نیاز برای آن حدود 172 هزار تومان خواهد بود.

امین چند درصد سود می دهد؟

با توجه به کوچک بودن سهم و عرضه های اولیه قبلی پیش بینی می شود سهام امین در مرحله اول حدود 100 درصد بازدهی داشته باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 4 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1096

به "عرضه اولیه سهام امین چقدر سود می دهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عرضه اولیه سهام امین چقدر سود می دهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید