خبرنگاران لغو مراسم حج امسال قوت گرفت

به گزارش مجله مدیریت ناب، تهران-خبرنگاران- با عبور شمار مبتلایان به ویروس کرونا در عربستان از مرز 123 هزار نفر، برآورد ها در مورد لغو مراسم حج امسال برای نخستین بار از سال 1932 میلادی و زمان تأسیس دولت جدید سعودی شدت گرفته است.

خبرنگاران لغو مراسم حج امسال قوت گرفت

درحالی که کاربران شبکه های اجتماعی در توییتر اعلام کرده اند، مراسم حج سال جاری لغو شده است، اما تا به امروز منابع رسمی این خبر را تأیید نکرده اند.

این درحالی است که برخی رسانه های غیر رسمی سعودی با انتشار اخباری گزارش داده اند، با رشد مداوم شمار مبتلایان به کرونا در این کشور، دولت ریاض در حال بررسی لغو مراسم حج سال جاری است.

براساس تازه ترین گزارش وزارت بهداشت سعودی، در 24 ساعت گذشته تست سه هزار و 366 تن دیگر از شهروندان این کشور مثبت اعلام شد تا مجموع مبتلایان در این کشور به 123 هزار و 308 نفر برسد.

در این مدت 30 نفر نیز به شمار فوت شدگان ناشی از ابتلا به کرونا اضافه شد تا شمار کلی این افراد به 932 نفر برسد.

روزنامه انگلیسی فاینانشال تایمز انگلیس پیشتر به نقل از یک مسؤول در وزارت حج و عمره سعودی اعلام کرده بود که عربستان در اندیشه لغو مراسم حج سال 2020 است.

در گزارشی که احمد العمران خبرنگار این نشریه و مستقر در ریاض منتشر کرد، آمده است که دولت سعودی برای نخستین بار از زمان تأسیس این پادشاهی در سال 1932 در صدد است، بزرگ ترین تجمع مسلمانان را لغو کند، مراسمی که طی آن حدود دو میلیون نفر راهی سرزمین وحی می شوند.

این روزنامه به نقل از یک مقام مسؤول در وزارت حج و عمره سعودی که خواست نامش فاش نشود، گفت که عربستان به آرامی درحال بررسی لغو مراسم حج است و انتظار می رود که تصمیم رسمی در یک هفته اتخاذ شود.

عربستان پس از آن که ژاپن تصمیم گرفت المپیک تابستانه که قرار بود، تابستان سال جاری در این کشور برگزار شود، به خاطر پیامدهای ناشی از شیوع کرونا به تعویق بیندازد، زیر فشار شدید برای لغو مراسم حج سال جاری قرار گرفت.

این مقام مسؤول گفته است: تمام گزینه ها مطرح است اما اولویت ما سلامتی و امنیت حاجیان است.

از جمله پیشنهادات مطرح شده این است که ضمن رعایت اقدامات پیشگیرانه بهداشتی ، تعداد کمی از زائران از داخل سعودی بتوانند مراسم حج را انجام دهند.

زمزمه لغو مراسم حج درحالی رخ می دهد که عربستان سالانه 12 میلیارد دلار از حج و عمره درآمد دارد و این کشور برنامه ریزی کرده بود گردشگری مذهبی خود را تا خاتمه سال 2020 میلادی، سالانه به 15 میلیون نفر افزایش دهد.

در صورت لغو مراسم حج، فشار اقتصادی بیشتری به سعودی وارد خواهد آمد که در شرایط کنونی با توجه به شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیت و نیز سقوط زیاد قیمت نفت، با بحران جدید اقتصادی روبرو ست و سیاست ریاضت اقتصادی را در پیش گرفته است، این فشارها طوری بود که عربستان را مجبور کرد بنزین را گران کند.

براساس نرخ جدید در ماه ژوئن (خرداد/تیرماه) هر لیتر بنزین 91، از 67 هلاله به 90 و بنزین 95 نیز از لیتری 82 هلاله به یک ریال و 8 هلاله فروخته خواهد شد.

این اقدام پس از آن انجام گرفت که صادرات نفت عربستان در سه ماهه اول سال جاری میلادی 149.95 میلیارد و 950 میلیون ریال سعودی بود، در حالی که این رقم در همین دوره در سال گذشته میلادی، 192 میلیارد و 30 میلیون ریال بوده است.

محمد بن جدعان وزیر دارایی سعودی 22 اردیبهشت ماه گفت که اقتصادیات بر ارزش افزوده را افزایش و پرداخت هزینه معیشتی را متوقف خواهد کرد.

دولت سعودی 17 اردیبهشت سال جاری نیز با صدور مصوبه ای تصمیم گرفت برای مقابله با شرایط سخت شیوع ویروس کرونا و شدت دریافت بحران اقتصادی در عربستان، حقوق کارکنان بخش خصوصی در این کشور را به میزان 40 درصد کاهش دهد.

منبع: ایرنا
انتشار: 25 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1014

به "خبرنگاران لغو مراسم حج امسال قوت گرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران لغو مراسم حج امسال قوت گرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید