خبرنگاران سخنگوی ستاد انتخابات: دور دوم انتخابات مجلس در 3100شعبه برگزار می گردد

به گزارش مجله مدیریت ناب، تهران- خبرنگاران- سخنگوی ستاد انتخابات گفت: دور دوم یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از صبح فردا -جمعه- در 3100 شعبه برگزار می گردد.

خبرنگاران سخنگوی ستاد انتخابات: دور دوم انتخابات مجلس در 3100شعبه برگزار می گردد

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرنگاران، سید اسماعیل موسوی روز پنجشنبه در گفت و گویی با تشریح چگونگی فرایند برگزاری انتخابات مجلس یازدهم شورای اسلامی، اظهار کرد: انتخابات سراسری مجلس در اسفند ماه پارسال برگزار و مدتها قبل از آن فرایندهای انتخاباتی از ثبت نام تا آنالیز صلاحیت داوطلبان و رای گیری در 208 حوزه انتخابیه برای معین 290 نماینده طی شد.

وی اضافه نمود: پس از شمارش آرا تعیین شد که 279 نماینده از مجموع 290 نماینده حائز اکثریت آرا شده اند و به مجلس راه یافتند. 11 نماینده دیگر برای تکمیل ترکیب نهایی مجلس باقی ماندند که برای معین تکلیف این 11 نماینده به جامانده قرار شد 29 فروردین سال جاری دور دوم انتخابات برگزار گردد.

دبیر ستاد انتخابات کشور اعلام نمود: به دلیل همزمانی با شیوع ویروس کرونا و ابتلای بعضی از هموطنان به این بیماری، ناچار شدیم انتخابات را برای حفظ سلامت مردم به تعویق بیاندازیم و با هماهنگی های صورت گرفته با شورای نگهبان، برگزاری انتخابات به 21 شهریور موکول شد.

به گفته وی، حوزه های انتخابیه سمیرم و لنجان در استان اصفهان، حوزه انتخابیه دهلران، آبدانان و دره شهر در استان ایلام، حوزه های انتخابیه بیجار، زنجان و طارم استان زنجان، حوزه های انتخابیه اسلام آباد غرب و دالاهو و همچنین کرمانشاه استان کرمانشاه، حوزه انتخابیه کردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان استان گلستان، حوزه انتخابیه کرج، اشتهارد و فردیس استان البرز، حوزه انتخابیه اهواز، باوی، حمیدیه و کارون استان خوزستان و حوزه انتخابیه میانه استان آذربایجان شرقی به دور دوم کشیده شد که اخیراً به دلیل رد صلاحیت یکی از نامزدها در حوزه انتخابیه میانه، انتخابات در این حوزه برگزار نخواهد شد. که سرنوشت حوزه انتخابیه میانه همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.

موسوی با بیان اینکه 28 خرداد سال 1400 انتخابات ریاست جمهوری و همراه با آن انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا برگزار می گردد، گفت: انتخابات در حوزه های انتخابیه تهران به دلیل درگذشت فاطمه رهبر، آستانه اشرفیه به دلیل درگذشت آقای رمضانی دستک، بهار و کبودرآهنگ به دلیل درگذشت آقای جعفری، تفرش، آشتیان و فراهان به دلیل جعلی بودن مدرک تحصیلی نماینده منتخب و گچساران به دلیل عدم تایید نماینده منتخب هم به شکل میان دوره ای برگزار می گردد.

وی ادامه داد: حوزه انتخابیه میانه هم به این حوزه ها اضافه شد و بدین ترتیب مجموعاً 6 حوزه است که انتخابات میان دوره ای مجلس همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می گردد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره رعایت پروتکل انتخابات با وجود احتمال شیوع ویروس کرونا گفت: در مورد پروتکل های انتخابات وقتی با پدیده کرونا روبرو شدیم باید فکر می کردیم که چگونه انتخابات را برگزار کنیم در عین حال که سلامت جامعه به خطر نیفتد، یک انتخابات سالم برگزار گردد.

وی اضافه نمود: جلسات مستمری در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و شورای نگهبان در سطوح مدیریتی و کارشناسی برگزار گردید که خروجی آن پروتکل های بهداشتی انتخابات بود. در قالب این دستورالعمل بهداشتی هرگونه تجمع را ممنوع و از نامزدها خواسته شد از فضای مجازی برای تبلیغات استفاده نمایند یعنی میتینگ انتخاباتی نداشته باشند. از ظرفیت شبکه های مختلف صدا و سیما در استان ها هم استفاده شد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به ساخت برنامه های تولیدی نامزدها و انتشار آن در صدا و سیما، گفت: نیم ساعت برای این نامزدها زمان تعیین شد که در استانها پخش شد تا میتینگ و تحمعی در آن حوزه تجمع صورت نگیرد.

وی ادامه داد: 8 صبح امروز -پنجشنبه- هم تبلیغات تمام شد و خوشبختانه نامزدها همکاری خوبی داشتند و گزارشی از تخلف مشاهده نشد. چون در آنجا کمیسیون تبلیغات استان مستقر در استانداری، معاون سیاسی استاندار، رئیس هیئت نظارت و مدیرکل سیاسی استان برنامه ها را کنترل کردند.

دبیر ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه برپا نشدن تجمعات موجب فروکش کردن هیجانات شد، اظهار کرد: از این فصل هم به سلامت عبور کردیم؛ البته در یکی دو نقطه به نامزدها برای رعایت پروتکل های بهداشتی تذکر داده و این امر پیشگیری شد و توانستیم به سلامت از این مرحله عبور کنیم.

وی درباره تمدید شدن یا نشدن زمان رای گیری گفت: طبق هر انتخابات مدت زمان رای گیری 10 ساعت است از 8 صبح فردا آدینه شروع می گردد و تا 18 عصر ادامه دارد. باید فردا گزارشات را از استان ها بگیریم اگر احتیاج به باشد زمان انتخابات را تمدید می کنیم ولی تا این لحظه تصمیمی برای تمدید وجود ندارد چون معتقدیم 10 ساعت برای رای دادن مردم فرصت کافی است.

موسوی همچنین درباره رعایت پروتکل های بهداشتی در فرایند روز انتخابات، گفت: همه شعب اخذ رای که حدود 3100 شعبه است را ضدعفونی می کنیم و همه عواملی که با ما به عنوان نماینده فرماندار، ناظر و نیروهای انتظامی همکاری می نمایند، خواسته شده به استفاده از دستکش و ماسک خود را مجهز نموده و فاصله اجتماعی را رعایت نمایند.

وی اضافه نمود: به منظور رعایت فاصله اجتماعی، ورودی شعبه ها را خط کشی کردیم تا مردم با فاصله و در صندلی تعیین مستقر شوند. هر چقدر عوامل اجرایی ما و رای دهندگان همکاری مستمری داشته باشند و به پروتکل ها موقعیت باشند، تضمین می دهیم انتخابات آسیبی به سلامت جامعه وارد نخواهد کرد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه احراز هویت مانند مراحل قبل الکترونیکی انجام می گردد، گفت: قبلاً وقتی فردی مراجعه می کرد به صورت سیستمی احراز هویت نمی شد اما حالا اعلام می گردد که آیا فرد در این شعبه رای داده است یا نه و بعد اطلاعات را از سراسر کشور می دانید که تعییناتش با ثبت احوال منطبق است و به سن رای دادن رسیده یا نه و آیا کدملی وی در جایی ثبت نشده است یا نه.

وی ادامه داد: 2 گروه می توانند در این مرحله رای بدهند؛ گروهی که اسفند پارسال در همین حوزه انتخابیه رای داده اند و گروهی که دور قبل در هیچ جا رای ندادند.

موسوی با بیان حذف ثبت اثر انگشت، این کار را به خاطر سلامت مردم دانست و یادآور شد: حذف اثر انگشت به صورت آزمایشی دوم اسفند انجام شد و خوشبختانه نتیجه مثبتی هم داشت و در این دور هم اثر انگشت حذف خواهد شد.

سخنگوی ستاد انتخابات از مردم خواست با رعایت پروتکل های بهداشتی سر صندوق ها حاضر شوند و رای دادن را به ساعات پایانی موکول ننمایند چون ممکن است زمان اخذ رای تمدید نگردد.

وی از مردم خواست تا از تجمع اطراف شعبه ها خودداری نموده و فرزندان خردسال را همراه خود نیاورند.

موسوی با اشاره به همکاری حدود 100 هزار نفر در دومین دوره انتخابات مجلس یازدهم شورای اسلامی، گفت: سعی خواهیم کرد در کوتاهترین زمان نتیجه انتخابات در حوزه های انتخابی را اعلام کنیم که مردم منتخب خود را بشناسند.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 آبان 1399 بروزرسانی: 4 آبان 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 1155

به "خبرنگاران سخنگوی ستاد انتخابات: دور دوم انتخابات مجلس در 3100شعبه برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سخنگوی ستاد انتخابات: دور دوم انتخابات مجلس در 3100شعبه برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید