تضمینی برای رسیدن واکسن کرونا به ایران وجود ندارد

به گزارش مجله مدیریت ناب، رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: هر کشوری که واکسن ویروس کرونا را بسازد، مردم خودش را مقدم می داند. حالا ممکن است سازمان جهانی بهداشت بگوید عدالت در سلامت حکم می کند که کشورها با توزیع یکسان از واکسن بهره مند شوند. اما بهترین راه چاره این است که کشور خودش آماده شود و به فکر تولید واکسن باشد.

تضمینی برای رسیدن واکسن کرونا به ایران وجود ندارد

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، علیرضا بیگلری امروز در نشست خبری ویدیئوکنفرانس اظهار کرد: قطعی ترین راه تشخیص ویروس کرونا، تست های مولکولی (PCR) است و تست های آنتی بادی یا سرولوژی ارزش تشخیصی ندارند و فقط مواجهه افراد با این ویروس را در گذشته نشان می دهد.

او اضافه نمود: سازمان دنیای بهداشت و همه کشورها به این نتیجه رسیدند که بهترین راه تشخیص ویروس کرونا، تست های مولکولی است که از روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور ما نیز انتخاب شد و در سراسر کشور با یک پروتکل خاص اجرایی شد و در حال حاضر 15 هزار تست روزانه مولکولی کرونا در کشور انجام می شود.

بیگلری گفت: در حال حاضر به این توانایی رسیدیم که در همه استان های کشور کار تشخیص کووید 19 را انجام بدهیم و به 120 آزمایشگاه در کشور رسیدیم که آزمایش کرونا انجام شود. با توجه به این که تست های تشخیصی کرونا به دو دسته مولکولی و سرولوژی تقسیم می شوند. تست سرولوژی آثار وجود ویروس کرونا در بدن افراد را تشخیص می دهند.

رئیس انستیتو پاستور ایران اظهار کرد: بعد از پوشش تست های مولکولی در بیمارستان ها به این مرحله رسیدیم که این تست ها را برای افرادی که علامت کمتری دارند یا بی علامت هستند هم انجام بدهیم. با یک برنامه منسجم توانستیم افرادی که به ویروس کرونا مبتلا هستند را تشخیص داده و زنجیره انتقال را کند کردیم. در بیشتر استان ها، نتیجه کار نشان می داد که تعداد بستری ها به سرعت کم می شد.

بیگلری گفت: تولید کیت تست های سرولوژی هم در کشور انجام شده و حالا می توانیم این تست ها را هم انجام بدهیم و بدانیم که جمعیت های مختلف چقدر به این ویروس مبتلا شده اند.

وی تاکید کرد: از مردم می خواهیم به شبکه بهداشت و درمان کشور اطمینان داشته باشند و بدانند قطعی ترین راه تشخیص، تست های مولکولی است و تست های آنتی بادی به هیچ عنوان ارزش تشخیصی ندارند.

  • تست سرولوژی در کنار تست مولکولی

رئیس انستیتو پاستور ایران بیان کرد: یکی از شرکت ها توانست در زمینه تولید تست های سرولوژی به مرحله خوبی برسد. این تست ها در استان های گیلان و قم تحت مطالعه قرار گرفتند. نتیجه مطالعه های انجام شده در هفته های آینده منتشر می شود. وزارت بهداشت تصمیم گرفت که در قالب سیستم ارجاع وقتی افراد جدید تست می شوند، از آنها تست سرولوژی نیز انجام شود. تست سرولوژی به تنهایی ارزشی ندارد و در کنار تست مولکولی ارزش پیدا می کند.

وی ادامه داد: برنامه به این شکل خواهد بود که افراد بعد از انجام تست مولکولی، از آنها برای تست سرولوژی هم نمونه گرفته شود. این موضوع باعث می شود که بدانیم چند درصد افراد جامعه با این ویروس مواجهه شده اند. تست سرولوژی برای مطالعه اپیدمیولوژی به کار می رود.

  • آخرین شرایط واکسن کرونا

بیگلری در ادامه درباره شرایط ساخت واکسن کرونا در دنیا گفت: کشورهای زیادی برای تولید واکسن کرونا تلاش می کنند. یک سوال این است که آیا از نظر علمی می توانیم برای این بیماری واکسن بسازیم یا نه. باید به این سوال پاسخ بدهیم که آیا آنتی بادی های بدن افراد در صورت ابتلا به این ویروس، ساخته می شود یا خیر.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: فرض را بر این می گذاریم که سیستم ایمنی بدن افراد در مقابل این ویروس آمادگی پیدا می کنند. اگر گروهی در یک کشور خاص این واکسن را بسازد، یک کارخانه قادر به تامین واکسن برای 7 میلیارد نفر جمعیت کره زمین نخواهد بود و در نتیجه هر کشوری باید به فکر ساختن واکسن برای خود باشد.

وی تاکید کرد: دانش فنی ما در تشخیص از هیچ کشوری پایین تر نیست. در اوج تحریم ها توانستیم بهترین روش تشخیصی را در کشور پیاده کنیم. در زمینه واکسن هم دانش فنی ما از سایر کشورها ضعیف تر نیست. اگر کشور دیگری به تولید واکسن دست پیدا کند هم برای مهندسی معکوس باید دانش پایه را داشته باشیم. منطق می گوید که باید به سمت تولید واکسن برویم که این کار در ایران شروع شده و در انستیتو پاستور هم روی چند محور در این زمینه داریم کار می کنیم.

  • ضمانت رسیدن واکسن کرونا به ایران

رئیس انستیتو پاستور ایران در پاسخ به سوالی درباره ضمانت رسیدن واکسن کرونا به کشور در صورت تولید در سایر کشورها، اظهار کرد: انستیتو پاستور ایران جزو شبکه انستیتو پاستورهای دنیاست و با سایر کشورها تبادل علمی دارد. وقتی آلمان خودش به کیت نیاز داشت، صادرات کیت را که تعهد کرده بود، قطع کرد.

بیگلری گفت: پیش بینی ما این است که در مورد واکسن هم همین اتفاق می افتد. هر کشوری که واکسن را بسازد، مردم خودش را مقدم می داند. حالا ممکن است سازمان دنیای بهداشت بگوید عدالت در سلامت حکم می کند که کشورها با توزیع یکسان از واکسن بهره مند شوند.

وی اضافه نمود: البته فرض کنید 500 واکسن به ما دادند، این واکسن را به چه کسانی باید بدهیم؟ بهترین راهکار این است که کشور خودش آماده شود. اگر امروز در تشخیص ایستادیم و اشتباه سایر کشورها را انجام ندادیم، حاصل کار و آمادگی انستیتو پاستور است که از دی ماه برای تست های تشخیصی شروع شده بود. برای واکسن هم در حال کار هستیم تا دانش فنی روز دنیا را داشته باشیم.

بیگلری ادامه داد: از دنیا عقب نیستیم و این را در تشخیص ویروس ثابت کردیم. در مورد واکسن هم این طور فکر نمی کنیم که نمی توانیم واکسن را بسازیم

رئیس انستیتو پاستور ایران با اشاره به این که ایران استثنایی ترین حالت را در دنیا در مورد کووید 19 داشت، اضافه نمود: همیشه این سوال را از خودم پرسیدم که اگر فاجعه انسانی رخ بدهد، آیا کشورهای غربی به کمک ما می آیند یا تحریم ها را آسان تر می کنند؟ پاسخ این بود که فقط خودمان باید به فکر باشیم و واکسن را بسازیم.

  • تاثیر پلاسمادرمانی برای کووید 19

رئیس انستیتو پاستور ایران درباره پلاسمادرمانی نیز اظهار کرد: وقتی از ماهیت بیماری زایی یک ویروس اطلاع زیادی نداریم، باید ببینیم در خون بهبود یافتگان چه عواملی وجود دارد که باعث بهبودی شده است.

بیگلری اضافه نمود: یک تئوری می گوید که اگر پلاسمای خون افراد بهبود یافته دریافت شود، در پلاسمای خون آنها عواملی وجود دارد که می تواند به بهبودی دیگران کمک کند. این کار در سازمان انتقال خون کشور شروع شده است و با توجه به مشورت های انجام شده، برنامه خوبی در این زمینه شروع شد. نتایج آن باید بگذرد و تعداد افراد درمان یافته تعیین شود.

  • کند کردن زنجیره انتقال ویروس

بیگلری گفت: تصمیم ما این نیست که از همه افراد در خیابان تست کنیم. برنامه این است که افراد علامت داری که به سامانه های بهداشتی مراجعه کردند و اطرافیان آنها را بررسی کنیم. این کار می تواند زنجیره انتقال ویروس را کند کند.

وی ادامه داد: همه کشورها یک هدف را دنبال می کنند و هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند که زنجیره انتقال را کاملا کند می کند. حتی آلمان هم می گوید که زنجیره انتقال را می خواهند کند کنند تا سیستم درمانی توان تاب آوری داشته باشد. سیستم ارجاع ما هرچقدر بیماریابی کند، سقف 45 هزار تست روزانه ما کافی است.

  • جواب تست به کیفیت نمونه برداری بستگی دارد

رئیس انستیتو پاستور ایران اظهار کرد: جواب تست از نحوه نمونه گیری پاسخ می گیرد. اگر نمونه گیری به درستی انجام نشود، جواب تست هم درست نخواهد بود. ممکن است در اوایل بیماری یا اواخر آن، تعداد ویروس هایی که در ناحیه بینی و گلو وجود دارد، کم باشد. همین تعداد کم ممکن است تست های گرفته شده در اوایل تست، مثبت نباشد. در انتهای بیماری هم همین طور است و امکان دارد ویروس مرده باشد و فقط ژنوم آن وجود دارد و تست مثبت نشان داده شود.

وی اضافه نمود: برای بالا بردن قدرت تست، بهترین روش این است که حداقل دو نمونه گرفته شود. اگر یک نمونه مثبت شود، باید فرد را مثبت فرض کنیم.

  • علت افزایش شناسایی مبتلایانی که حال بدی ندارند

بیگلری درباره علت افزایش موارد مثبت شناسایی شده هم گفت: یکی از مواردی که مشاهده می شود این است که تعداد و آمار موارد مبتلا بالا می رود، بستری و مرگ و میر کاهش می یابد. زیرا تا چند هفته قبل از بیماران بستری در بیمارستان ها تست گرفته می شد.

رئیس انستیتو پاستور ایران اضافه نمود: اگر 10 نفر به بیمارستان مراجعه می کردند و حتی تست یک نفر مثبت بود، بقیه را آلوده می کرد. وقتی مطمئن شدیم که می توانیم بیمارستان ها را پوشش بدهیم، ظرفیت اضافه را به سمت بیماران سرپایی بردیم. این بیماران دچار تب، سرفه، تنگی نفس هستند و علائمی دارند، اما هنوز سرپا هستند. بعد از تست این افراد، سراغ خانواده آنها می رویم و خود به خود تعداد موارد مثبت که حال بدی ندارند بالا می رود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 978

به "تضمینی برای رسیدن واکسن کرونا به ایران وجود ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تضمینی برای رسیدن واکسن کرونا به ایران وجود ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید