بازار گرم لاشه های غیرمجاز در بحران کرونا ، پاسکاری نظارتی ها

به گزارش مجله مدیریت ناب، عرضه لاشه های غیرمجاز و مرغ زنده در واحدهای ثابت و سیار در روزهای کرونایی سلامتی شهروندان کرمانشاهی را تهدید می نماید.

بازار گرم لاشه های غیرمجاز در بحران کرونا ، پاسکاری نظارتی ها

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر ممنوعیت و برخورد با عرضه فرآورده های خام دامی نظیر گوشت، مرغ، تخم مرغ، آبزیان در بازارچه های محلی و خودروهای سیار و کنار جاده ای توسط سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حیطه وظایف مربوطه و تفاهم نامه فی مابین این یکی از بندهای 11 گانه دامپزشکی برای مقابله با کرونا است که متأسفانه در شهر کرمانشاه چندان به آن پرداخته نشده است.

عرضه گوشت گرم لاشه های غیرمجاز در مناطق مختلف شهر به ویژه در مناطق حاشیه شهر به چشم می خورد و بسیاری از افراد بدون هیچ مزاحمتی با این فعالیت ها چوب حراج به سلامتی شهروندان می زنند.

متولیان برخورد با این موارد هم هر یک با انداختن توپ به زمین دیگری به نوعی سعی دارد از زیر بار این موضوع شانه خالی کند و با این وجود روزبه روز تعداد واحدهای ثابت و سیار عرضه لاشه های غیرمجاز و مرغ زنده در سطح شهر افزایش می یابد.

دامپزشکی برای جمع آوری مرغ فروشی های سیار همکاری نمی کند

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی فروشان کرمانشاه در تبادل نظر با خبرنگار مهر گفت: معضلات عرضه مرغ خارج از شبکه را بارها طی انجام مکاتبه به مسئولان اعلام کردیم اما به نتیجه ای نرسیدیم در این میان نقش اداره دامپزشکی با وجود اینکه مسئول تأمین سلامت دام و طیور است، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

وی اضافه کرد: متأسفانه در میادین اصلی شهر نظیر میدان شهدا و نیایش شاهد عرضه مرغ گرم در کنار هستیم در حالی که مرغ باید کشتار روز باشد و در یخچال نگهداری گردد.

رئیس اتحادیه مرغ و ماهی فروشان کرمانشاه گفت: با وجود شیوع کرونا وانت بارها و خودروهای سیار کنار خیابان نسبت به عرضه مرغ اقدام می نمایند در حالی که هوا رو به گرمی است و از صبح تا غروب زیر نور آفتاب قرار دارند و فردا دوباره همان مرغ های به فروش نرفته به مردم عرضه می گردد.

غلامی توضیح داد: اگر با مصرف این مرغ ها مسئله ای برای سلامتی مردم ایجاد گردد کسی جوابگو نیست زیرا این افراد سیار هستند.

وی از مراجعه حضوری به دامپزشکی و بهداشت برای برخورد با عرضه خارج از شبکه مرغ اطلاع داد که بی نتیجه مانده است و اضافه کرد: مرغ باید در یخچال و در دمای معین نگهداری گردد، نه کنار خیابان و در سبد عرضه گردد با این حال با این افراد برخوردی نشده است.

دامپزشکی: دستگاه های متولی موظف به برخورد با این فعالیت ها هستند!

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در تبادل نظر با خبرنگار مهر درباره برخورد با مرغ فروشی های سیار گفت: طبیعتاً در این خصوص دستگاه های متعددی متولی برخورد هستند، دامپزشکی در خصوص خطرات ناشی از این اقدام غیربهداشتی مکرراً اخطار داده است و دستگاه های متولی موظف به برخورد و جمع آوری این گونه فعالیت ها هستند.

امید حاج محمدی اضافه کرد: همچنین دامپزشکی در خصوص تک تک متخلفین اعلام جرم نموده و پرونده قضائی تشکیل داده و با همکاری اکیپ های مشترک کار برخورد با موارد تخلف حتی ضبط ادوات و خودروها را در دستور کار قرار داده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه اعلام کرد: تا ساماندهی کامل و جمع شدن این پدیده غیر بهداشتی فعالیت ها ادامه خواهد یافت. اکیپ ها به صورت فعال و مستمر در سطح شهر کار برخورد با این موارد را انجام می دهند و در قالب این اکیپ ها سایر دستگاه ها نیز حضور دارند.

حاج محمدی بیان کرد: پرونده های قضائی جهت توقیف خودروها تشکیل شده و در حال پیگیری است. در راستای برخورد با متخلفین اکیپهای مشترک تشکیل، موافقت دستگاه قضائی اخذ و پرونده قضائی برای متخلفین تشکیل شده همچنین ادوات و تجهیزات متخلفین جمع آوری و جلسات متعدد آموزشی و فیلم های آموزشی نیز تشکیل شده است.

اجراییات: برای برخورد خلاء قانونی داریم

مدیر اجراییات شهرداری کرمانشاه در تبادل نظر با خبرنگار مهر گفت: کشتار غیرمجاز ممنوع است و با عوامل آن برخورد و نسبت به معدوم سازی گوشت با حضور نمایندگان بهداشت، دامپزشکی و اتاق اصناف اقدام می گردد.

شهبازی اضافه کرد: عده ای عرضه مرغ خارج از شبکه را شغلی برای خود می دانند و با وجود برخورد و متضرر شدن باز هم تکرار می نمایند.

مدیر اجراییات شهرداری کرمانشاه گفت: در این میان با واحدهای عرضه مرغ زنده برخورد و نسبت به پلمب آنها اقدام می گردد اما بلافاصله فک پلمب می شوند و در این راستا حکم قانونی محکمی برای برخورد با این افراد وجود ندارد.

شهبازی توضیح داد: برای برخورد با واحدهای عرضه مرغ سیار که در میادین شهر مستقر می شوند از قضات حکم برخورد با آنها اخذ شده قرار است به وسیله پلیس راهور نسبت به توقیف آنها اقدام گردد.

وی بیان کرد: این افراد شاکی خصوصی هم دارند زیرا علاوه بر اینکه مرغ آنها کشتار روز نیست همچنین ترازوی آنها نیز ایراداتی دارد.

این مسئول اعلام کرد: مرغ های عرضه شده توسط وانت بارهای یخچال دار که در میادین اصلی شهر مستقر می شوند باید برگ قرنطینه و تاریخ انقضا داشته باشد که البته در بسیاری از موارد این اسناد جعلی است و مرغ آنها کشتار روز نیست بنابراین درصدد برخورد با آنها هستیم و مرغ های عرضه شده در صورتی که در حال فاسد شدن باشند معدوم می شوند.

وی اضافه کرد: در دو شیفت صبح و عصر با واحدهای عرضه مرغ سیار و زنده فروشی ها که خارج از شبکه نسبت به توزیع اقدام می نمایند، برخورد می گردد.

شهبازی گفت: این معضلات بیشتر در جعفر آباد دیده می گردد و عمدتاً از این منطقه به دیگر نقاط سطح شهر عرضه می گردد با این حال پس از هربار پلمب واحدهای زنده فروشی مرغ، آنها مجدد نسبت به فک پلمب اقدام می نمایند و با وجود معرفی این افراد به دستگاه قضائی با آنها اقدام جدی انجام نشده که البته مراتب به صورت مکتوب به فرمانداری اطلاع داده شد.

بهداشت: فرمانداری، راهور و اجراییات برخورد نمی نمایند

کارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان کرمانشاه در تبادل نظر با خبرنگار مهر گفت: وظیفه برخورد با مشاغل مزاحم، دوره گردها و واحدهای عرضه مرغ خارج از شبکه بر عهده اداره اجراییات شهرداری است.

بهمن خدادادیان اضافه کرد: بحث استقرار خودروهای عرضه مرغ و همچنین میوه فروشی های سیار، دوره گردها و دست فروشان در میدان نیایش در چند جلسه به اطلاع مسئولان رسید اما متأسفانه تا به امروز نیروهای هدایت و رانندگی حضور نیافته اند.

کارشناس مسئول بهداشت محیط شهرستان کرمانشاه توضیح داد: این حضور سبب ازدحام و ایجاد ترافیک می گردد با این حال از سوی راهور و اداره اجراییات برخوردی انجام نشده است.

این مسئول گفت: همچنین مراتب به اطلاع فرمانداری رسیده با این حال تا به امروز اقدامی انجام نشده است.

بر اساس این گزارش، دود اغماض با این گونه فعالیت ها به بهانه بیکاری تنها به چشم شهروندانی می رود که به دلیل درآمد کم به خاطر چند هزار تومان ارزان تر به این مراکز برای تهیه مایحتاج پروتئینی خود مراجعه می نمایند و برخورد بیشتر با این افراد در این ایام ضرورت بیشتری دارد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: mnab.ir شناسه مطلب: 941

به "بازار گرم لاشه های غیرمجاز در بحران کرونا ، پاسکاری نظارتی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار گرم لاشه های غیرمجاز در بحران کرونا ، پاسکاری نظارتی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید